מימוש מתוק: הערכות שמחיר הסוכר יירד עם המעבר לעודף

ג'ונתן קינגסמן: "ייצור הסוכר העולמי עשוי לעלות על הביקוש לסחורה המתוקה לראשונה מזה 4 שנים אם תנאי מזג האוויר יחזרו לנורמל במדינות הגדולות בהן מיוצר הסוכר"

מימוש מתוק: "היקף ייצור הסוכר העולמי עשוי לעלות על הביקוש לסחורה המתוקה לראשונה מזה 4 שנים, אם תנאי מזג האוויר יחזרו למצב נורמלי במדינות הגדולות בהן מיוצר הסוכר", כך העריך היום בכנס בדובאי ג'ונתן קינגסמן, אנליסט וברוקר שוויצרי המתמחה בתחום הסחורות.

לדבריו, עשוי היצע הסוכר להצביע על עודף של 5.61 מיליון טון מטרי בשנה שתחל ב-1 באפריל, לעומת גירעון של 102 אלף טון מטרי שנרשם בעונה הנוכחית. זאת, על רקע הגדלת שיטחי הגידול של הסוכר ע"י החקלאים בסין, ברזיל, רוסיה ותאילנד. הייצור העודף עשוי לצנן את העלייה שנרשמה במחירי המזון ברחבי העולם שהגיעו לשיא בינואר, על פי נתוני מדד מחירי המזון העולמי של האו"ם.

מחירו של הסוכר הגולמי זינק ל-36.08 סנט לפאונד בניו יורק ב-2 בפברואר ובכך רשם שיא של 30 שנה, מאז שנת 1980. העליות נרשמו על רקע החששות כי המלאים העולמיים יפגרו אחר הביקושים לאחר הסערה הגדולה שפקדה את אוסטרליה והבצורת ברוסיה שפגעה ביבולים.

"מחירים הגבוהים מ-25 סנט למשך יותר מחצי שנה במהלך 18 החודשים האחרונים, צריכים לאותת בצורה חזקה ליצרני הסוכר להרחיב את הייצור" אמר קינגסמן והוסיף "תנאי מזג אוויר נורמלים יותר בשנים 2011-2012 צריכים לאפשר הקלה מסויימת במלאים, אך יתכן שהמניות יגיבו לכך רק מאוחר יותר בשנת 2011".

תחזיתלכך ששוק הסוכר יעבור לעודף הינו בניגוד לתחזיות המתייחסות ליבולים אחרים, ביניהם גם החיטה, אשר עזרו לדחוף את המחירים מעלה ולהוביל לאי-שקט פוליטי בצפון אפריקה ובמזרח התיכון. מחיר החיטה זינק בשנה האחרונה בכ-70%, מחיר התירס קרוב לשיא שקבע בשנת 2008 ומחיר פולי הסויה זינק ב-45% ב-12 החודשים האחרונים.