עקב המהומות בלוב: מחיר הנפט מזנק ב-5% ל-90 ד' לחבית

(עדכון) - הנפט מסוג ברנט למסירה באפריל מזנק ב-1.8% ל-104.3 דולר לחבית ■ הנפט הגולמי למסירה במארס עולה במסחר האלקטרוני בשיעור חד של 5% ל-90.63 דולר לחבית

מחירו של החוזה העתידי על הנפט מסוג ברנט למסירה באפריל מזנק ב-1.8% ל-104.3 דולר לחבית, שיא של השנתיים וחצי האחרונות בבורסת החוזים ICE, גם מחיר החוזה על הנפט הגולמי למסירה במארס עולה במסחר האלקטרוני בשיעור חד של 5% ל-90.3 דולר לחבית. זאת, על רקע המהומות המחריפות בלוב והחשש שיובילו למחסור בנפט ולעליית האינפלציה. בבורסות המניות באירופה מחריפות ירידות השערים.

"כל העיניים נשואות כרגע ללוב, מאחר שהיא יצרנית נפט משמעותית בקנה מידה עולמי", אמר אנליסט הנפט של חברת Caylon בלונדון והוסיף, "זהו הגורם המרכזי שתומך במחירים. בנוסף על אי-השקט עליו מדווח במדינות נוספות באיזור אפריקה והמזרח התיכון. לוב היא בעלת הרזרבות הגבוהות ביותר של נפט באפריקה (יותר מניגריה, אלג'יריה ומצרים) והיא גם חברה בארגון אופ"ק של המדינות מייצאות הנפט".

חברת הנפט הבינלאומית BP הודיעה כי היא מפסיקה את הכנותיה לאקספלורציה של נפט וגז בלוב ומפנה חלק מאנשיה מהמדינה. אליה מצטרפות גם ענקית הנפט רויאל דאטש של שהודיעה היום כי היא מפנה משפחות עובדיה בלוב, וחברת Statoil ASA הנורבגית סגרה את משרדיה והודיעה כי היא מפנה חלק מעובדיה. ייצור הנפט בשדה Nafoora אותה מתפעלת חברת הנפט הממשלתית של לוב הופסק בשל השביתה, נמסר ברשת אל-גא'זירה.

בנוסף משפיעות המהומות במזה"ת ואפריקה גם על מחירו של הזהב שנחשב למקלט בטוח מפני סיכוני השוק, שעולה לראשונה מזה 7 שבועות אל מעל לרמת 1,400 הדולר לאונקיה.

מתכות יקרות נוספות גם הן רושמות היום עליות, כאשר הכסף נסחר ברמת שיא של 31 השנה האחרונות והפלדיום בשיא של העשור האחרון. היחס בין מספר האונקיות של כסף שנדרשות על מנת לרכוש אונקיה אחת של זהב ירד לכ-42, שפל של 13 שנה.