בכיר בקרן פרמירה: "אנו מתעניינים בחברות ספציפיות"

כך אומר ג'יימס פרייסר, מראשי קרן ההשקעות פרמירה שנמצאת במו"מ לרכישת כלל ביטוח ונטפים

בעיצומם של שמועות ורחשים בשוק המקומי על כך שקרן ההשקעות האירופית פרמירה (Permira) נמצאת במגעים לרכישת שתי חברות מקומיות, ובראשן רכישת השליטה בקבוצת כלל ביטוח , הגיע היום לישראל ג'יימס פרייסר, שותף בקרן ואחד מראשיה.

פרייסר הציג היום במפגש עיתונאים את הקרן, שעד כה לא ביצעה פה רכישות, וסירב להתייחס למהלך העניינים בנוגע למו"מ על כלל ביטוח ועל נטפים. למעשה, הקשר היחיד (והחלש למדי) של פרמירה לשוק הישראלי התבטא עד כה ברכישת חברת NDS, שבין היתר פועלת גם בירושלים, בתחילת 2009.

"אנו קרן פרייבט אקוויטי הפועלת לטווח ארוך. תקופת ההחזקה שלנו בחברה היא בדרך כלל 5-7 שנים, ואף יותר, ואנו מעוניינים לרכוש מניות רוב בחברות שבהן אנו משקיעים", אמר היום פרייסר. מהנתונים שהציג פרייסר - המנהל את סקטור ההשקעות בפיננסים של הקרן - 38% מהשקעותיה הם בחברות העוסקות במוצרי צריכה (למשל הוגו-בוס), 32% בחברות בתחומי הטכנולוגיה והמדיה, 21% בתעשיות (בעיקר חברות כימיקלים) ו-9% בחברות בתחומי הפיננסים.

לא חוששים מרגולציה

בתשובה לשאלה האם הקרן נוהגת להחליף הנהלות בחברות שרכשה אמר: "אנו יושבים בדירקטוריון החברה. לפעמים משנים הנהלות ולפעמים לא. אנו משקיעים בצמיחה אורגנית ובצמיחה באמצעות רכישות - כולל הזרמות הון, אם צריך - ובייעול העסקים שאליהם אנו נכנסים". פרייסר הבהיר כי לקרן ניסיון בעבודה מול רגולציה, כך שאינה חוששת להשקיע בחברות עתירות רגולציה.

קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה החלה לפעול בשנת 1985, וגייסה עד כה כ-20.1 מיליארד אירו בכמה קרנות. הקרן האחרונה שגייסה החברה - פרמירה 4 - גויסה ב-2006, והיא בהיקף של 9.6 מיליארד אירו. תקופת ההשקעה שלה אמורה להסתיים בשנה הבאה, כשהקרן (אם לא תוארך) היא ל-12 שנה (עד 2018). עד כה החזירה הקרן למשקיעים בה כ-16 מיליארד אירו.

פרמירה, שהחלה את דרכה ב-1985 כ-Schroder Ventures Europe, החלה לפזול להשקעות מחוץ לאירופה בתחילת שנות ה-2000, כשיצאה להשקיע בארה"ב. בקרן האחרונה החלה להשקיע יותר בשאר העולם ובעיקר במזרח אסיה. לדברי אנשי החברה, הקרן מציגה שיעור תשואה שנתי של 24% ב-25 השנים שבהן היא פועלת. הקרן ביצעה עד היום יותר מ-190 עסקאות בערך כולל של למעלה מ-120 מיליארד אירו.

בכל אופן, ההתעניינות של פרמירה בחברות ישראליות לא בהכרח מהווה אות כבוד למשק הישראלי. "אנו לא בהכרח בוחנים כלכלות, אותנו מעניינות החברות שבהן אנו משקיעים ואותן אנו בודקים לעומק".