שטראוס חושפת לראשונה את תוצאותיה לפי מגזרי פעילות

הקפה בישראל מתוק יותר: הרווחיות התפעולית של מגזר הקפה של שטראוס בישראל היא 14% - לעומת 7% בלבד במגזר הקפה של החברה בחו"ל

לאחר מגעים בין רשות ניירות ערך לבין קבוצת המזון שטראוס , פרסמה אמש (ב') האחרונה תשקיף מדף, בו היא מציגה לראשונה את ההכנסות והרווחיות התפעולית שלה לפי פילוח מגזרי - נתונים אותם היא לא הציגה עד כה.

עיקר החידוש בפירוט התוצאות המגזריות נוגע לתוצאות פעילות הקפה של הקבוצה, והוא יאפשר כעת למשקיעים להבחין בין הארומה הכספית של פעילות הקפה של קבוצת שטראוס בארץ, לבין זו המתבצעת בחו"ל.

מהנתונים שפרסמה החברה עולה כי לשטראוס יתרון תפעולי מובהק במכירות הקפה בארץ, לעומת אלה המתבצעות בחו"ל, למרות שהיקפי המכירות בקטגוריה זו בחו"ל משמעותיות הרבה יותר.

כך, שיעור הרווח התפעולי של שטראוס ממכירות הקפה בישראל, ב-9 החודשים הראשונים של 2010, הגיע לכ-14%. לעומת זאת, שיעור הרווח התפעולי שהניבו מכירות הקפה בחו"ל, שהיו גדולות פי 4.5 מאלה בישראל באותה תקופה והגיעו ליותר מ-2 מיליארד שקל, היה 7% בלבד.

בשנתיים שקדמו לכך, 2009 ו-2008, המגמה דומה, ובסיכומן שיעורי הרווחיות ממכירות הקפה של שטראוס בארץ נעו בין 12% ל-13%, לעומת שיעור רווח תפעולי ששמר על יציבות של 7% בחו"ל. גם בתקופות אלה הפעילות בחו"ל גדולה ביותר מפי ארבעה מהפעילות המקומית.

פילוח זה עשוי להסביר חלק מהמגמה שעלתה ברבעונים האחרונים מדוחות שטראוס, בהם הציגה החברה שחיקה ניכרת בפעילות הקפה במדינות מזרח אירופה (מדינות הבלקן, יוגוסלביה לשעבר, ופולין), בעוד שבישראל היא שומרת על רווחיות יציבה ואף משפרת אותה.

יחד עם זאת, שוק המכירות העיקרי של שטראוס, בברזיל, ממשיך לצמוח, ומהווה היום כבר כ-40% מסך מכירות הקפה שלה.

סברה ממשיכה להצליח

שטראוס נחשבת לאחת מחברות הקפה הצומחות ביותר בעולם ב-5 השנים האחרונות. חברת שטראוס קפה מעסיקה כ-6,000 עובדים, ומחזור המכירות שלה בינואר-ספטמבר 2010 התקרב ל-2.5 מיליארד שקל - קצב שנתי של כ-3.3 מיליארד שקל, וכמחצית ממחזור ההכנסות של הקבוצה כולה.

שני המהלכים המשמעותיים האחרונים של שטראוס במסגרת פעילות זו היו רכישת המותג "לה קפה" הנמכר ברוסיה ובמדינות חבר העמים, תמורת 37 מיליון דולר, עליה דיווחה בסוף נובמבר האחרון; והחוזה עליו חתמה חודש לפני כן, על הארכת האופציה של קרן ההשקעות TPG לרכישת 9.9% ממניות שטראוס קפה, תמורת 106 מיליון אירו. זאת, לאחר שב-2008 היא השקיעה 293 מיליון דולר תמורת 25.1% ממניות שטראוס קפה.

בנוסף לפעילות הקפה, שטראוס מציגה גם את תוצאותיה של חברת הסלטים המצוננים שלה בארה"ב, סברה, שכפי שהשתקף מהדוחות האחרונים של הקבוצה, ממשיכה להניב לה רווחיות בשיעורים נאים.

סברה, חברה בבעלות משותפת עם קונצרן המזון האמריקני פפסיקו, סיימה את 9 החודשים הראשונים של 2010 עם הכנסות של 214 מיליון שקל ורווח תפעולי של 19 מיליון שקל, לאחר שב-2009 כולה עמדו הכנסותיה על 215.5 מיליון שקל, והרווח התפעולי על 29.9 מיליון שקל.

בנוסף מציגה שטראוס את פילוח הפעילות שלה בישראל בשני סקטורים נוספים: מוצרי החלב והסלטים (בריאות ואיכות חיים), לצד מכירות הממתקים (תענוג והנאה). הללו הניבו בינואר-ספטמבר רווח תפעולי של 171 מיליון שקל ושל 72 מיליון שקל בהתאמה.

7.4 מיליון שקל למנכ"ל לסין

התשקיף שפרסמה שטראוס כולל בתוכו גם את נתוני השכר של בכירי החברה ל-9 החודשים הראשונים של 2010. עלות השכר של 5 בעלי התגמולים הגבוהים ביותר בשטראוס הגיעה בין החודשים ינואר-ספטמבר לסכום כולל של 19 מיליון שקל, כשהנהנה העיקרי הוא נשיא ומנכ"ל שטראוס, גדי לסין, עם עלות שכר של 7.4 מיליון שקל.

עלות שכרה של בעלת השליטה עפרה שטראוס, המכהנת כיו"ר הקבוצה, עמדה על 2.4 מיליון שקל, בדומה לעלויות השכר של ציון בלס, מנכ"ל שטראוס ישראל, ושל מיכאל אבנר, היועץ המשפטי של החברה.

מי שמסודר גם לאחר פרישתו מהחברה הוא מנכ"ל שטראוס צפון אמריקה, גיורא בר-דעה, שנהנה מעלות שכר של 4 מיליון שקל בתקופה המוזכרת.

כשיעזוב, יהיה בר-דעה זכאי למענק חד-פעמי של עד 5 מיליון דולר, שייגזר מעליית שווי פעילויותיה של שטראוס בצפון אמריקה.

נזכיר כי בסוף החודש האחרון דיווחה שטראוס כי חתמה מול קבוצת הראל על הסכם לקבלת הלוואה בסך של 300 מיליון שקל, בריבית שנתית של 5.821%, ובמח"מ של 6.55 שנים. ההלוואה נועדה למיחזור חובות ומילוי צרכים שוטפים.

לכן, למרות פרסום התשקיף, בשלב זה לא נראה כי שטראוס תפעל לגיוס סדרת אג"ח חדשה בזמן הקרוב.