מוצרים במהדורות מוגבלות: איפה קונים וכמה זה עולה?

המדריך למוצרים שאין לכל אחד: "גלובס" בודק כמה יעלו נעליים כמו של ליידי גאגא, ואיפה אפשר למצוא תמורת 15,000 שקל שעון שעיצב לאונרדו די-קפריו

מהדורות מוגבלות קיימות בכל תחום. השונה מסמפלים הוא שמהדורות מוגבלות הן יקרות יותר מהמוצרים שבשגרה, בעיקר כאשר נושאים חתימת מעצב או אמן בעלי שם.

גם רשתות בייצור המוני השכילו להבין הביקוש לפריטים ייחודיים. כך למשל H&M, שגייסה לשורותיה את המעצבת סוניה ריקל ואת המנהל האמנותי של בית האופנה לנווין, אלבר אלבז. הפריטים שעיצבו נמכרו במחירים הגבוהים ביחס למוצרים אחרים שעל מדפי החנות - אולם במחירי "מציאה" ביחס למוצרי המעצבים הללו.

גם המונח "פריט לאספנים" מקבל משנה תוקף, כאשר השיוך לקבוצה זו יפתח את ארנקם של צרכנים חובבי ז'אנר מסוים, בעיקר בתחום האקססוריז - שעונים, עטים, תיקים ועוד.

נעליים במהדורה מוגבלת

* UNITED NUDE: מהדורה מוגבלת שפריטים בודדים ממנה הגיעו גם לישראל: נעליים "משוגעות" בסגנון ליידי גאגא, פרי יצירתה של המעצבת ההולנדית איריס ון הרפן. מדובר במגפונים שחורים עם רצועות עור מוזהבות. מחיר: 5,000 שקל (רשת אלמביקה).

* VANS: נעלי עור שחורות בעיטור שרשרת זהב לנשים בעיצוב הזמרת סאנטי וויט. מחיר: 500 שקל.

* אדידס ודיזל: בימים אלה שתי החברות משיקות ביחד סניקרס במהדורה מוגבלת. 50 יחידות ינחתו בישראל. מחיר: 600-700 שקל.

* פומה: מדי עונה מוצגים כמה דגמים במהדורה מוגבלת גם בשיתופי-פעולה עם מעצבי-על. לעונת הקיץ למשל נותרו מספר דגמים בעיצובו של אלכסנדר מקווין המנוח. מחיר: 300-1,600 שקל.

* PARA MI נעלי נשים ביבוא: מכל דגם מגיע זוג אחד בכל מידה. מחיר: 350-550 שקל.

נעל
 נעל

בגדי מעצבים

הפרגון ליוצרים מקומיים הוא בבחינת עידוד כלכלי לעסקים קטנים מחד ופרגון לעצמכם מאידך, משום שאת הבגדים האלה ככל הנראה לא תראו באופן שכיח אצל אחרים. מעצם טבעם, רבים מבגדי המעצבים הם בבחינת מהדורות מוגבלות, בעיקר כשמדובר בבגדי ערב.

* מיס גיישה ו-urban couture: שני מותגים ישראלים בייצור מקומי. הרעיון, כפי שמדגישות המעצבות, הוא ליצור בידול, כך שבבואך לאירוע לא ייווצר מצב שבו אורחת אחרת תהיה לבושה באותה שמלה. מחיר: שמלות נמכרות ב-350-950 שקל, חולצות ב-220-350 שקל ועוד.

אקססוריז

* שעונים: SWATCH מציעה מארז שעוני "פופ" אוונגרדים בעיצוב ג'רמי סקוט. מחיר: 1,500 שקל למארז 3 שעונים (5 יחידות מוצעות לקהל הישראלי).

ככל שעולה רמת המחיר של השעון, מטבע הדברים הוא מיוצר כמהדורה מוגבלת. למשל דגם האומגה סימסטר לגבר (41,000 שקל, 4 יחידות), או אומגה זהב אדום משובץ יהלומים לנשים ב-160 אלף שקל (2 יחידות במלאי).

אקולוגיים? שעון TAG בעיצובו של לאונדרו דיקפריו במהדורה מוגבלת ב-15,200 שקל - חלק מהכנסותיו יועברו לארגונים לשמירה על הסביבה.

שעון
 שעון

* תכשיטים: מרבית התכשיטים פרי ידם של מעצבים הם בבחינת "פיסים" אישיים או שיוצרו בכמויות קטנות.

מעצבת התכשיטים קרן וולף מדגישה כי השימוש בחומרי גלם יקרים היא סיבה נוספת לייצור של מהדורות מצומצמות. מאותה סיבה, עיינה פישמן וענת שפירא, מעצבות המותג TWO A, מדגישות כי תכשיטים בליין מוגבל מתומחרים גבוה משאר הקולקציה.

גם בחברות הבינלאומיות מבינים כי מהדורות מוגבלות הן נחשקות בידי צרכניות שיש להן (כמעט) הכול. ה.שטרן למשל יצאה במהדורת תכשיטים "מוטרפים" באווירת הסרט "אליס בארץ הפלאות". טבעות בודדות הגיעו לישראל. 27,000-150,000 שקל.

טבעות
 טבעות

* תיקים: לואי ויטון ה"דובדבן שבקצפת" בין תיקי המותג לעונה זו, הוא דגם ה-Minaudiere המשובץ בעבודת-יד. 4 דגמים כאלה יוצרו בכל העולם, והמחיר: 126 אלף שקל.

* עטים: MONTBLANC מוציאה מעת לעת מהדורות לאספנים. למשל לאחרונה הושקה עט המוקדש למלכה אליזבת, ממנו יוצרו 888 יחידות ב-40,000 שקל לחתיכה. עט המוקדש לג'ון לנון נמכר ב-10,500 שקל בלבד.

עיצוב הבית

* פריטי הבית של Armani Casa (ג'ורג'יו ארמאני) מופצים ב-100 יחידות בעולם. הפריטים ממוספרים וכוללים חתימה אישית של מעצב-העל.

דבורה סוקול, מנכ"לית הסניף בישראל, מדגישה כי "אנשים המעריכים עיצוב יוקרתי, יודעים כי אין תחליף לתחושה שהפריט שניצב אצלך בחלל המגורים הוא אחד מתוך 100. הרעיון הוא שברגע שפריט במהדורה מוגבלת אזל, לא ניתן לייצר אפילו יחידה אחת נוספת".

כרגע, באולם התצוגה בתל-אביב ממתינים מספר פריטים כאלה לקונה המאושר: בר אקסקלוסיבי העשוי מעץ ותאורת לד פנימית ב-170 אלף שקל, שולחן כתיבה מעוטר בעלי זהב ב-110 אלף שקל ושזלונג מהודר ב-50,000 שקל.

* טולמנ'ס: פריטים במהדורה מוגבלת וממוספרת פרי מותג העיצוב קפליני בשיתוף עם וולט דיסני. המחיר ביחס למוצר "רגיל" משלש את עצמו ויותר: כסא אקולוגי (Fish Chair, 99 יח') ב-17,670 שקל (לעומת 4,750 שקל המחיר לאייקון רגיל), שרפרף בהשראת מיקי מאוס בכ-8,000 שקל (לעומת 2,450 שקל המחיר לאייקון הרגיל). IDdesign: כורסת "לובסטר" מעוצבת בסגנון רטרו ב-20,000 שקל. הדום משלים ב-7,000 שקל.

* יש מי שדווקא מוכן להשקיע הון בתנור הביתי, ובתנאי שיהיה מיוחד: המותג הצרפתי לה קורנו מייצר מדי שנה 500 תנורים בלבד. הייצור אורך 4 חודשים, כולל חריטת שם הלקוח על התנור. 80-500 אלף שקל.

* ומה קורה כאשר האמן המייצר פריטים ייחודיים הלך לעולמו? המחיר שלהם מזנק. כך למשל גוף תאורה "נבולה" של פלוס: 5,000 יחידות כאלה יוצרו כמהדורה מוגבלת, על-ידי נפח זכוכית שאיננו עוד - מכאן שהייצור הופסק, והמחיר שעולה עומד כרגע על 46,400 שקל. כדאי להזדרז. (קרני תכלת).

גם דלת הכניסה: רב-בריח מציעה דלת בציפוי עץ אלון במהדורה הכוללת 50 יחידות ב-11,000 שקל.

כורסא
 כורסא

משקאות: מהדורות לאספנים

* מים: מדי שנה לקראת חגיגות הסילבסטר משיקה חברת המים הצרפתית אוויאן בקבוקי פרמיום של מעצבי-על: השנה עוצב הבקבוק בידי איסיי מיאקי, בשנים קודמות הטביעו חותמם מעצבים כמו ג'אן פול גוטייה וכריסטיאן לקרואה. הבקבוק נמכר במסעדות יוקרה או בחנויות, ומחירו מאמיר ל-50 שקל ליחידה.

* מרטיני: בקבוק זהב בעיצובם של דולצ'ה וגבאנה נמכר ב-150 שקל.

* וויסקי: "יום הולדת" ליקב או למזקקה הוא סיבה להוצאת בקבוקים במהדורה מוגבלת: בקבוק יום הולדת 160 לג'ק דניאלס ב-320 שקל.

כמה תהיו מוכנים לשלם עבור בקבוק היילנד פארק בן 50 שנה במעטפת כסף ייחודית? כל אחד מ-275 הבקבוקים שייצורו כולל קמע של אבן חול ונמכר ב-10,000 ליש"ט.

* יינות: מחירם של יינות מבציר מיוחד מאמיר למאות ולאלפי שקלים. בזירה המקומית מציעים יקבי רמת הגולן את מהדורת "ירדן רום" 2007 (9,000 בקבוקים) ב-370 שקל.

סמפלים: מחירים נמוכים למידות מצומצמות

סמפלים ניתן למצוא בעיקר בתחום האופנה, והם מאפשרים לצרכן ששואף ללוק מיוחד לעשות זאת, מבלי לשלם מעבר למוצר הרגיל - ואף פחות מכך.

מדובר בדוגמאות שמקבלות החנויות מהיצרנים בחו"ל, המשמשות מודל ניסיוני לגזרות או לדגמים שלא קיבלו במה בקולקציה או שלא יובאו ארצה.

כאמור, היתרון הגדול של הסמפלים הוא לא רק היותם בבחינת פריט יחיד, שלעיתים הם נמכרים בהנחות יפות.

החסרונות הם שבהרבה מקרים מדובר מפריטים מעונות קודמות, ובעיקר שמלאי המידות המצומצם: 26-28 במכנסי נשים, 32 במכנסי גברים, מידות S לחולצות נשים ו-M לגברים ומידות הנעליים: 37 לנשים ו-42 לגברים.

חנויות שמחזיקות סמפלים דרך קבע:

* דיזל בשיינקין: בסניף מוצעים לאורך כל השנה סמפלים ב-50%-60% פחות מהמחיר הרגיל של פריט דומה: ג'ינסים ב-400 שקל, שמלות ב-150 שקל ועוד. לחובבי הז'אנר: 30 פריטים מ"קולקציית הקפסולה" שלקחו חלק בשבוע באופנה בניו-יורק ינחתו בקרוב בארץ. 1,000-1,200 שקל.

* FM: יבואנית מותגים כמו פפה ג'ינס, מלטין פוט, גאנש, דזיגואל ועוד. דגמים בודדים מתוך פריטי הקולקציה מוגדרים כסמפלים ומתומחרים באופן זהה לפריטים האחרים. בימי מכירה (שנערכים מדי כמה חודשים) פריטים אלה זוכים להנחות של 70% ויותר.

* פקטורי 54: הרשת מחזיקה מחלקת סמפלים, רובם מעונות קודמות. הפריטים כוללים "מותגי אמצע" של מעצבים בהם דולצ'ה וגבאנה וולנטינו, ונמכרים בהנחות של כ-60% (לדוגמה, נעליים ב-500-1,000 שקל).

דיזל
 דיזל


שמלה
 שמלה

* בוטיק בנקר: סמפלים של אמריקן ווינטג' ובלאק מרקט כוללים פריטים בודדים בצבעים ובדגמים שלא יובאו באופן סדיר.

* לייט וייב: מבחר גדול של נעליים ופריטי VANS. ארז לוין, בעלי הרשת מסביר כי מכירת סמפלים אופיינית לחנויות קטנות ולא לרשתות. "בגלל שסמפלים מגיעים רק במידות מסוימות צריך לדעת להתאימם ללקוח. היבואנים שמביאים מאות דוגמאות מחלקים אותם בין החנויות ובהתאמה לקהל הקונים שביישוב. בתל-אביב למשל הצרכנים פתוחים הרבה יותר לסמפלים מאשר בפריפריה, שם לרוב 'מה שיש לכולם' הוא העיקרון המנחה".

אוהד סרויה, בעלי הבוטיק The Brunch, מדגיש את היתרון בהיבט של הערך המוסף לחנות: "הידיעה שניתן להשיג אצלנו סמפלים במחירים אטרקטיביים מגוונת את קהל הלקוחות, תוך דגש על אלה שמגיעים רק לחפש אחר פריט שאין לאף אחד".

סמפלים גם בבגדי המעצבים, בעיקר בקרב אלה המחזיקים בחנויות עודפים בהם רונן חן, סיגל דקל, אלמביקה ויוסף, המציעים דוגמאות בהנחות בבחינת "וואן אוף".

מוצרים בהתאמה אישית: הצרכן בתפקיד האמן

דרך אחרת לתת לצרכן את תחושת ה"אני המיוחד" היא באמצעות בחירת "פינישים" למוצר שהם בבחינת חתימתו האישית.

* מכוניות: דגם DS3 של סיטרואן: מגוון שילובים אפשריים של צבע המכונית, הריפוד והגג (הכולל גם הדפסי קומיקס). מחיר: החל מ-137,500 שקל.

סיטרואן
 סיטרואן

* מצעים: המעצבת דליה חדד מייצרת מצעים לפי הזמנה הכוללים רקמות של ראשי התיבות או מונוגרמות לפי דרישה על בד כותנה איכותי במיוחד. מ-1,200 שקל.

* סכו"ם: כלי הכסף של המעצב האיטלקי פומפולוני נמכרים בלעדית בגלריה DZH. הכלים המרשימים מיוצרים לפי הזמנה, כולל האפשרות לחרוט ראשי תיבות על כל אחד מהכלים. מחיר לסט סכו"ם מכסף (ל-12 אנשים) הוא כ-80 אלף שקל, עבור חריטה יש להוסיף 100 שקל ליחידה.

אם זה לא מספיק מיוחד, שימו לב לסט הסכו"ם בציפוי זהב 24 קראט. 180 אלף שקל והוא שלכם. רוצים סט העשוי כולו זהב? הכפילו את המחיר ב-10.