כללי המשחק משתנים

לא פלא שעוה"ד תוקפים את חוק האכיפה המינהלית ואת הסמכויות שייתן לרשות ני"ע

כעת נשיק מוצר ש"ישנה את כללי המשחק", מבטיחים לנו פרסומאים ואנשי שיווק, כשהם מציגים בפנינו את "הדבר הגדול הבא". בדרך-כלל, למרבה הצער, מדובר באותו מוצר ישן אבל באריזה חדשה וצבעונית.

במקרה של חוק האכיפה המינהלית, אל תצפו למודעות עם פרצופו המחייך של זוהר גושן שמבטיחות לכם כי החוק ישנה את כל עולמכם, אבל זה בדיוק מה שיקרה לאנשי שוק ההון ולמנהלים בחברות הציבוריות, מהיום, עם כניסת חוק האכיפה המינהלית לתוקף.

ניתן לקבוע באופן חד-משמעי כי זהו השינוי האכיפתי הרגולטורי החשוב ביותר מאז חוק הייעוץ בשנות ה-90. כללי המשחק משתנים, משתנים באמת.

לרגולטור יהיו שיניים חדות וטפרים מושחזים. רשות ניירות ערך תוכל להגיב מהר ובאלימות על הפרת החוק, כשנושאי משרה יפגעו אישית ובאופן כואב. מנהל שיעבור עבירה, גם אם טכנית או מינהלית, בעל תפקיד שיפזול לתחום האפור, עלול למצוא את עצמו משלם מחיר גבוה ברמה האישית.

שימו לב למשפט שברשות נוהגים להדגיש: "הפיקוח על הציות לחוק הוא חלק בלתי נפרד מתפקיד המנכ"ל". כלומר: תרגיל שלושת הקופים - לא ראיתי, לא ידעתי, לא שמעתי - כבר לא תופס. אתה המנכ"ל ואתה אחראי.

לא פלא שעורכי הדין הבכירים תוקפים פה-אחד את החוק ואת הסמכויות שניתנו בו לרשות ניירות ערך, כשהם מצקצקים בלשונם ומזהירים אותנו מקטסטרופה ומכך ש"אנשים לא ירצו יותר להיות מנכ"לים".

החוק נוגע בנקודה הרגישה ביותר: אפקטיביות האכיפה. ניקח למשל את סיפורי עטיה גרופ. מקרה קלאסי של הטעיית הרשות, דיווח לקוי וצפצוף על הנהלים. במקרים כאלו היה גושן צריך לבחור עד היום בין התעלמות מההפרה, לבין כניסה להליך פלילי שייקח שנים ותוצאתו אינה מובטחת. כעת יש את ועדת האכיפה המינהלית, שתתחיל ותסיים הליך תוך כמה חודשים.

"לוועדת האכיפה יש סמכות לקבוע כי המפר נהג באופן שראוי שלא לאפשר לו להיות נושא משרה בכירה בתאגיד לתקופה מוגבלת. כמו כן, הוועדה מוסמכת להטיל סנקציה של ביטול או התלייה של רישיון או היתר", מסבירים לנו ברשות.

אל תלכו לאיבוד בסבך הביטויים המשפטיים. מאחורי "שלילת רישיון", "העברה מעיסוק" ו"העברה מתפקיד", מסתתרת מילה אחת - הדחה. מנהל שיחטא עשוי להיות מודח, ובדרך לשלם קנס של מיליון שקל. לחברה, אגב, יהיה אסור לשלם את הקנס בשבילו.

גם שריג רוצה חוק אכיפה מינהלית

וזה לא הכול. במשרד האוצר ראו כי טוב, והממונה על שוק הון, פרופ' עודד שריג, כבר פועל להעברת חוק אכיפה מינהלית משלו, שירחיב את סמכויותיו.

החוק של שריג נמצא כבר בדיונים לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים, ויאפשר לו להטיל קנסות על "מי שיימנע אינפורמציה חיונית מהעמיתים או מהממונה על שוק ההון". גובה הקנסות: 150 אלף שקל עד 2 מיליון שקל.

קרן האור היחידה שרשות ניירות ערך מציעה לתאגידים המפוקחים היא תוכנית אכיפה מינהלית פנימית אותה חשף "גלובס". ברשות אומרים: תראו לנו שעשיתם צעדי מניעה, תוכיחו לנו שיצרתם תרבות של ציות, ואז, אם למרות הכול יהיה כשל בחברה - המאמץ שעשיתם יעמוד לזכותכם.

האם ברשות מתכוונים לכך ברצינות? האם ברגע האמת לא יטענו שם כי עצם הכשל מוכיח כי התוכנית לא הייתה באמת אפקטיבית? את התשובות לכך נקבל בעתיד.