ברננקי: "הזינוק בנפט ובסחורות יוביל לעלייה באינפלציה"

הנפט מטפס ב-1.35% ל-98.3 דולר לחבית ■ ברננקי הגן על תוכנית ההרחבה המוניטארית השנייה אותה השיק, אך לא ציין מה יעשה ה'פד' ביום שאחרי התוכנית, ב-30 ביוני

"הזינוק במחירי הנפט והסחורות יוביל לעלייה באינפלציה בארה"ב, אולם זו תהיה "מתונה וזמנית" - כך העריך היום יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בנאום שנשא אחה"צ. דבריו מגיעים בימים שבהם מחיר הנפט נושק ל-100 דולר לחבית על רקע מהומות בעולם הערבי שכבר שיבשו את אספקת הנפט מלוב, כאשר החשש הגדול בשווקים הוא משיבוש אספקת הנפט מסעודיה, אם חוסר היציבות תגיע לממלכה.

"התרחיש הסביר ביותר הוא שהעלייה במחירי הסחורות תוביל לעלייה זמנית ומתונה במדד המחירים לצרכן", אמר ברננקי בנאום שהכין מראש, אותו הקריא בפני ועדת הכספים של הסנאט בוושינגטון.

ברננקי הגן על תוכנית ההרחבה המוניטארית השנייה אותה השיק (התוכנית לרכישת אג"ח ב-600 מיליארד דולר) אולם לא ציין מה יעשה ה'פד' ביום שאחרי התוכנית, כלומר האם הוא יאריך אותה או יפסיק עם רכישות האג"ח. התוכנית אמורה להסתיים ב-30 ביוני.

בנאומו היום ציין ברננקי כי העלייה במחירי הנפט והסחורות אמנם תגביר את הלחצים האינפלציוניים, אולם היעדר העלאות שכר במשק האמריקני יסיט את השפעת הסחורות וישמור על האינפלציה מרוסנת. הוא ציין גם שלפי האינדיקטורים האחרונים ישנם "ניצני אופטימיות" באשר לשוק העבודה, אולם כינה את שיעור האבטלה "גבוה".

ברננקי חזר על תחזית הצמיחה של ה'פד', לפיה המשק האמריקני יצמח ב-3.5%-4% בשנת 2011, והוסיף עוד שהאבטלה צפויה לרדת לרמה של 7.5%-8% בשנה הבאה, לעומת 9.5% היום. האינפלציה צפויה להיות נמוכה מ-2% עד שנת 2013 לפחות, לפי הציפיות בשוק.