יונה יהב: "גם חיפה רוצה ליהנות מתגליות הגז - לא רק ת"א"

ראש עיריית חיפה: "מצאנו גם את תגליות הגז מול חופי חיפה ואנחנו רוצים ליהנות מזה" ■ יהב אמר כי הוא רוצה "לנתק את היחסים עם מדינת ת"א"

גד שפר, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, קורא לממשלה להשקיע בצפון ולראות זאת כפרויקט לאומי, על מנת "לעזור לעסקים בפריפריה ולמשק הישראלי כולו". בכנס הכלכלי לציון 90 שנה ליסודה של לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, בשיתוף "גלובס", ציין שפר את קפיצת המדרגה הכלכלית של אזור הצפון, אך הביע דאגה נוכח עליית מחירי הדלקים והסיוע הלקוי של הממשלה, לטענתו, לאזור הצפון.

"למרות משברים כמו מלחמת לבנון השנייה או השריפה בכרמל, העסקים בצפון מחזיקים מעמד ואף משגשגים", אמר שפר. "יש סימנים מעודדים בכלכלת הצפון: מחירי הדירות מזנקים - לא רק בחיפה אלא גם בעכו, נהריה חדרה וערים נוספות; מספר הבקשות להיתרי בנייה שהוגשו בחיפה הוא הגבוה ביותר בעשור האחרון; פתחו את יערות הכרמל; סוללים כבישים בצפון ועוד ועוד. אך למרות הנתונים החיוביים הללו - אני עדיין מודאג. עלויות ההובלה גבוהות יותר עבורנו והציפיות שלנו מהממשלה הן שהיא תמזער את התנאים הקשים הללו".

שפר כינה את הצפון כאזור "בעל פוטנציאל כלכלי אדיר" והסביר כי אין הוא מתכוון רק לתיירות, אלא גם להיי-טק: "כאן בחיפה נמצאים מרכזי הפיתוח של מעצמות ההיי-טק הגדולות בעולם כמו אינטל". אך מיד לאחר מכן שיגר שפר עקיצה לעבר שר האוצר יובל שטייניץ, שהיה נוכח באירוע, ואמר כי "עייפנו מלהיות פוטנציאל. הגיע הזמן לממש אותו".

שפר השתמש בתוכנית שטרם מומשה להקים שדה תעופה בינלאומי של אזור הצפון בחיפה, כדוגמה לחוסר ההשקעה של הממשלה באזור הצפון. "לפני 18 שנים הוחלט להקים את שדה התעופה בחיפה כפרויקט לאומי; היום, במנהל התעופה אומרים שזה לא יקרה לפני 2017 וגם כאן אין ודאות", אמר שפר, וירה חץ לעבר שר האוצר אשר זיכה אותו במחיאות כפיים מהקהל: "מימוש פוטנציאל הוא מימוש הבטחות".

שפר קרא גם להשקיע בנמל חיפה על מנת ליצור מקומות תעסוקה נוספים באזור, תוך שהוא ציין כי על כל עובד בנמל מועסקים עוד 8 עובדים בתעשיות שמסביב לנמל. "דרושה לנו מדיניות מעשית בעלת ראיה כוללת שתסמן יעדים ותדאג לבצע אותם. זה יעזור לא רק לעסקים בפריפריה אלא למשק הישראלי כולו", סיכם שפר.

גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שנשא דברים לאחר שפר, קרא לשטייניץ לפתח את נמל חיפה ואמר כי נמל זה ישרת את כל המזרח התיכון, לאחר שיהיה שלום באזור. "לא ייתכן שלא תתקבל בממשלת ישראל החלטה שהנמל העתידי הוא נמל חיפה", אמר יהב.

"יהיה שלום במזרח התיכון וחיפה תהיה המוצא לים של עיראק, סוריה, ירדן, הודו וסין. הבריטים גם דיברו על זה". יהב אמר כי הוא רוצה "לנתק את היחסים עם מדינת ת"א", וקרא להעדיף השקעה בנמל חיפה על פני נמל אשדוד: "נמל אשדוד משרת את ת"א ולא מפתח את הנגב. מצד שני, על ידי השקעה בנמל חיפה יש לנו הזדמנות לפתח את כל אזור הצפון. מצאנו גם את תגליות הגז מול חופי חיפה ואנחנו רוצים ליהנות מזה. אנחנו רוצים שהממשלה תקבע שהמשרדים הראשיים של חברות הגז הם כאן - לא בת"א".