אפליקציה חדשה: המסלול הזול והמהיר ביותר באוטובוס

הסטארט-אפ הישראלי Casual Mobile רוצה להציע פתרון שיעודד שימוש בתחבורה ציבורית בישראל, וייעל את האופן שבו פועל הענף

מכשירי הסלולר החכמים כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של רבים: שימוש באפליקציות לקריאת חדשות, תכנון יום העבודה, מציאת מתכון לארוחת צהריים, ואף שיפור הכושר הגופני - כל אלה הם חלק מהיום-יום. אולם, קיימים תחומים, כמו התחבורה הציבורית, שבהם אין עדיין פתרון סלולרי מוצלח.

הסטארט-אפ הישראלי Casual Mobile, שהקים ב-2010 רפי טון (מנכ"ל החברה), רוצה להציע פתרון שיעודד שימוש בתחבורה ציבורית בישראל, וייעל את האופן שבו פועל הענף.

"בתחום הנסיעה הפרטית יש פתרונות ניווט סלולריים רבים, כדוגמת Waze, שמסייעים למשתמשים להגיע ממקום אחד לאחר, אבל בתחום הציבורי חסר פתרון כולל", אומר טון, שבעבר היה ממייסדי ומנכ"ל NewACT שנמכרה לאמדוקס.

Casual Mobile תשיק בעוד כחודש אפליקציה לאייפון, אנדרואיד ולנוקיה בשם iBus, שתאפשר לכל משתמש לאתר את מסלול התחבורה הציבורית הנגיש, הזול והמהיר ביותר. לדברי טון, "האפליקציה הסלולרית מזהה את המיקום של המשתמש באמצעות התקן GPS, ומציעה כלי מלא לתכנון נסיעה באוטובוסים ורכבות בישראל - מסלול מומלץ, איתור התחנה הקרובה, שעות הגעה של קווים, תחנות החלפה, מחיר הנסיעה ועדכוני תנועה". המידע יוצג על גבי מפה סלולרית.

אחד היתרונות של האפליקציה הוא שמדובר במערכת לומדת שמתעדכנת בזמן אמת. "אם קרתה תאונה והאוטובוס מתעכב, לדוגמה, המערכת מתעדכנת או מציעה מסלול נסיעה אלטרנטיבי", אומר טון. המיזם יוצע גם כשירות אינטרנטי מקביל.

את הנתונים על זמני הקווים מושכת האפליקציה מאתרי המידע הרלבנטיים, אבל האינפורמציה על פקקי תנועה או שיבושים מתקבלת מ"חוכמת ההמונים" של המשתמשים. "נוסעים שישאירו את האפליקציה פתוחה בזמן הנסיעה ייהנו מעדכונים ויוכלו לדווח למערכת על קצב ההתקדמות שלהם, אבל גם יאפשרו למערכת לחשב זאת בכוחות עצמה ולהציג בפניהם מפה יותר מעודכנת", מסביר טון.

בדרך לפריז ולאמסטרדם

Casual Mobile לא גייסה הון, ופועלת במימון עצמי של כ-600 אלף שקל. האפליקציה נמצאת כרגע בפיילוט סגור, עם עשרות משתמשים באזור הצפון, אבל טון מבטיח כי בעוד כחודש היא כבר תפעל בכל חלקי הארץ. טון אומר כי בכוונת החברה להשיק את האפליקציה גם בפריז ובאמסטרדם, ואחר-כך במקומות נוספים בעולם.

"עם עליית מחירי הדלק, פתרון ירוק כזה עשוי לצבור לא מעט משתמשים", הוא מעריך. "החזון הוא שכל משתמש יזין את המידע בכל מקום שהוא נמצא בעולם, שכן ככל שיש יותר משתמשים - המערכת תהיה יותר מדויקת".

* מהו המודל העסקי מאחורי האפליקציה?

טון: "האפליקציה היא חינמית לכל משתמש, ומתאימה לאזור שבו הוא גר. לתיירים או לאנשי עסקים נציע אפליקציה בתשלום שתסייע להם להתנייד במקום החדש שבו הם נמצאים".

בעתיד מתכננים בחברה גם לשלב פיצ'ר לרכישת כרטיסי נסיעה בסלולר (בהתאם לשיתופי פעולה), ולהציע למפרסמים נתונים על פרופיל הנוסעים במסלול מסוים, שיאפשר להם להציג בפניו פרסום פיזי מפולח.

יש היום שירותים ישראליים שמציעים פתרון חלקי דומה, כגון אפליקציית Trainz לרכבות, ILBusDroid לאוטובוסים, או פרויקט "כל קו" של משרד התחבורה, אבל לדברי טון, יש עדיין חוסר יכולת למשתמש לתכנן מסלול נסיעה מורכב או עדכני.

"במקומות רבים בעולם, רוב התחבורה הציבורית האורבנית היא דווקא באוטובוסים, כשמדי שנה יש כ-5 מיליארד נסיעות בתחבורה ציבורית", הוא אומר. "אם היה כלי תכנון יעיל, ענף זה היה מתפתח גם בישראל".