הישגי עיני: האוצר ישלם 800 מ' ש' לעובדי המגזר הציבורי

תוספת השכר במגזר הציבורי תעלה ל-7.25% במקום 6.25% תמורת הסכמת ההסתדרות להאריך את תקופת ההסכם בחצי שנה בלבד ■ שכר המינימום יעלה כמוסכם ל-4,300 שקל

משרד האוצר ויתר, כצפוי, על דרישתו להחיל את שכר המינימום במגזר הציבורי רק על מי שלא נהנים מתוספות שונות, אבל עכשיו מתברר שהירידה מהעץ מלווה גם בתשלום נוסף לעובדים. ל"גלובס" נודע כי באוצר הסכימו שתוספת השכר לעובדי המגזר הציבורי, הניתנת מתוקף ההסכם שנחתם בינואר האחרון, תעמוד על 7.25% במקום 6.25%.

מדוע האוצר הסכים לזה? יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הסכים להפחית 0.25% מהפעימה שאמורה להינתן לעובדי המגזר הציבורי בינואר 2012, כך שמשרד האוצר יכול לרשום לזכותו "הישג" לכאורה: חיסכון של כ-200 מיליון שקל בתקציב הדו-שנתי. אלא שההישג הזה יכול להיתפס גם כישראבלוף במיטבו: במקום פעימה של 2% בינואר 2013, תעמוד הפעימה על 2.25%, ובנוסף נולדה לה פעימה חדשה ביולי 2013, בגובה 1% נוסף. במילים אחרות, האוצר יחסוך 200 מיליון שקל בתקציב הנוכחי, אבל ישלם 800 מיליון שקל נוספים בתקציב הבא. ההסתדרות, מצידה, הסכימה להאריך את תקופת ההסכם ואת השקט התעשייתי בחצי שנה.

הישג להסתדרות

מבחינת האוצר מדובר בחצי שנה שעליה ההסתדרות צפויה הייתה לקבל ממילא תוספת שכר במסגרת הסכם שכר עתידי, אולם 1% עבור חצי שנה זה הישג להסתדרות לכל הדעות. מספיק להתבונן בהסכמי השכר האחרונים, שבהם חצי שנה זיכתה לכל היותר בתוספת של 0.8%, וזה רק אחרי איומים בשביתות עד כדי שביתות בפועל.

מנגד, באגף התקציבים מעדיפים להסתכל על התקציב הנוכחי, בעוד שבתקציב הבא הכל פתוח. מצדם, ייתכן שבשנת 2013 נראה מסים עקיפים חדשים, במיוחד אם עופר עיני כבר לא יהיה יו"ר ההסתדרות.

במסיבת העיתונאים שקיים לפני כשלושה שבועות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא הציג כיצד עשרות אלפי עובדים במגזר הציבורי לא באמת מרוויחים שכר מינימום - אלא נהנים מתוספות שונות בגין כוננויות, שעות נוספות ועוד. נתניהו הציג שקפים בעניין, ואילו במשרד האוצר הפיצו תלושי שכר של עובדים הזכאים להשלמת הכנסה, ובד בבד מרוויחים בפועל 7,000-10,000 שקל. עיני שוב מוכיח שהוא נלחם על החזקים, אמרו באוצר, אבל עיני העדיף להבליג. מאחורי הקלעים הוא הוריד את כולם מהעץ, וקיבל בדיוק את מה שרצה: העלאת שכר המינימום לכולם, בלי שטיקים ובלי ספינים.

עיני צפוי לרשום הישג נוסף במסגרת השיחות עם נתניהו והאוצר: הצדדים יודיעו על הקמת פורום לבחינת מחירי הדיור, ועיני צפוי להיות חבר של כבוד בפורום הזה. אחת המטרות המרכזיות שלו היא להביא להגדלת מכסות העובדים הזרים בענף הבניין, משום שלטענתו הדבר יביא לקיצור הליך המסירה של דירות חדשות - ובכך גם להוזלת המחירים. בפועל, הדרישה הזו של עיני היא חלק מהברית שכרת עם המעסיקים, ובהם התאחדות הקבלנים.

בסביבתו של עיני מבהירים כי עיני מתעקש עדיין על הוזלה נוספת בתעריפי המים, אולם הוא מותיר לפי שעה את המו"מ בעניין בידי ראשי השלטון המקומי. עוד מסתמן כי יבוטל המס הנוסף על הבנזין ב-2012.

המתווה לשכר
 המתווה לשכר