העובד משקר, מה עושה המנהל?

מה יותר מרגיז מעובד שמנפנף בשקרים בפני המנהל, כשכולם סביבו יודעים שהוא משקר?

מי שניסה אי פעם לספר למנהלו על עובד שקרן מהצוות שלו, עשוי להכיר את זה: המנהל פשוט לא רוצה לדעת. מדובר בנתח נכבד ממנהלינו, אם לא רובם.

לרוב, אלה מנהלים שלוקים במה שאני מכנה "תסמונת בת יענה חברתית": לא מתעניינים במתרחש מאחורי הקלעים, או לחילופין - דבקים באמונת ה-"לי זה לא יקרה" ובונים לעצמם תמונת עולם חברתית-דמיונית ומשביעת רצון, תוך התעלמות טוטאלית מהתמונה האמיתית. זאת, על אף הבחשנות הישראלית, ולמרות הגברת המודעות לתרבות ארגונית ערכית, מוסרית והרמונית.

"לא יכול להיות"

זו תגובה ראשונה המאפיינת מנהלים מהזן האטום. מדהים לגלות שהיא מופיעה גם במקרים שבהם שקרי העובד הם בסדר גודל נכבד, שאף עלול לגרום לנזקים גדולים לארגון.

המנהל שלוקה בתסמונת יבחר לבלוע את הגלולה ובלבד שלא יצא פראייר מול כולם. הוא יעדיף שהעובדים שאחרים ידברו על כך זה עם זה, ואולי אף ישערו שהוא מודע לשקרים ופשוט בוחר להתעלם באצילות. טוב להתעטף בתדמית מעורפלת, מלצאת לאור בדמות מנהל שגילה, בקושי ומאוחר מדי, שעבדו עליו. כאן נכנסים גם מניעים של אגו לתמונה, שכן הודאה בכך שעובד מצליח לשקר כבר זמן רב משמעותה ניהול כושל.

"טוב, אז תתעד"

אם העובד המבשר לבוס יודע להתעקש או לפרוט על המיתרים הנכונים, המנהל עשוי להתחיל להקשיב, אך גם אז הבשורה גדולה מלהכיל. מנהלים לא ששים לטלטל את המערכת ולהיכנס לעימותים ומשברים, אם הם לא נראים קריטיים לאותו רגע. הם תמיד מוטרדים בעניינים חשובים יותר, ולפיכך, אחת התגובות האופייניות היא הבקשה שמעצבנת יותר מכל את העובד המתוסכל בין כה וכה - לתעד את שקרי הקולגה.

המנהלים אולי חושבים שצעד כזה מפגין התייחסות מעמיקה לדברי העובד, ומציג בחירה מושכלת ומאורגנת, ולא גחמנית. אולם זו בעיקר בריחה מאחריות וניסיון לשכוח ממנה. לעובד זה נשמע יותר כמו: "אני מאוד קשוב לבעיה שלך, ובבקשה תלך". כל שרצה הוא להגיע לאוזן כרויה, להיפטר מהמידע המעיק ולהעביר את הכדור לידיים אחראיות. במקום, הוא מקבל לידיו תיק, במקביל יצטרך להמשיך להפיק תוצאות בעבודתו, ואם קודם חשש להתגלות כמלשן, כעת הסיכויים לכך רבים פי כמה.

העיקר שהוא יעיל

רבים ממנהלי התסמונת מבחינים בין מוסר אישי למוסר עבודה, ופועלים מתוך גישה שאם העבודה נעשית והעסק מתקתק, הדרך עצמה זניחה. מבחן התוצאה והתפוקה - הם שקובעים.

לרוב הם יהיו המנהלים הקרים והמרוחקים, שמנהיגים אווירה רשמית בארגון. מאחר שהם לא נוטים להיות חברתיים בעצמם, אין להם ציפיות חבריות מעובדיהם, ולכן לא באמת משנה להם איך מתנהג עובד רווחי מאחורי גבם. הוא יכול להיות בדאי, צבוע, זייפן, לנפח את הטייטל שלו בפני אחרים ללא שום כיסוי, אך לפני הכל - העיקר שהוא יעיל, משימתי ומשיג מטרות עסקיות.

מנהלים רבים אף רואים בכך גאווה ניהולית - היכולת להישאר רציונליים וממוקדי-הצלחה, בלי להתעניין בזוטות חברתיות ומוסריות. ואם המספרים באמת מעידים על הצלחה, זו גם ההוכחה הניצחת לגישתם הניהולית, שהביאה אותם עד הלום.

לא מזמן אמר לי מנהל: "אם עובד מדווח לי שהכל בסדר ושהעבודה על הפרויקט החדש בוצעה בלי בעיות, למה צריך להיות חשוב לי מה באמת היה שם? היו בעיות שנפתרו? העיקר שנפתרו. היו ימים קשים? אז היו. שידבר עם אשתו".

השקרן - קשה לזהות אותו, קשה לוותר עליו

אותו מנהל אמר לי גם, לאחר שגילה שעובדו נסע לאילת עם משפחתו ברכב החברה מבלי שהיה אמור ליהנות מהפריבילגיה הזאת: "אני צריך עובדים חכמים, ועובד שיודע גם לדאוג לעצמו וגם לחברה חייב להיות חכם". ואכן, אחת הבעיות במקרי שקרים בעבודה היא העובדה שיש שקרנים חכמים. חכמים בעבודתם, וחכמים בניהול שקריהם. קשה לזהות אותם ובמיוחד קשה לוותר עליהם.

זה מבלבל, אפילו אני חייבת להודות שיש שמץ היגיון בכך שמנהל מתרשם מהתכסיסנות של עובדו, ואף מייחסה ליכולות עסקיות רצויות, ככישורי מכירה למשל.

שקרן קטן או גדול

אחד הפתרונות של מנהלים לבעיה הוא להבחין בין שקרים קטנים לגדולים. במקום להאמין שכל שקרן קטן שגונב ניירות מהמשרד סופו להיות פושע הונאה, מנהלים מעדיפים להתעלם מהשקרים הקטנים. רבים מהם מאמינים שבכל עובד מסתתר שקרן קטן, וחיים עם זה בשלום.

אולם הכחשה והתעלמות היא התנהגות פסיבית, לא עניינית ואף ילדותית: "אם אעצום את העיניים, הדבר המפחיד ייעלם". אז לא, סביר להניח שהוא לא ייעלם, אלא יישאר שם במקרה הטוב, או יגדל ויתפוס אותם לא מוכנים במקרה הגרוע.

- על איזה סוג של שקרים הייתם מגיבים, וכיצד?

- האם נכון לערוך מבחני מהימנות למועמדים, לעובדים חדשים ואף לוותיקים?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית (B.A בעבודה סוציאלית, M.A בסוציולוגיה ארגונית). תוכן מאמריה מבוסס על ניסיון וידע רב שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים, בארגוני היי-טק ותעשייה ובעבור אנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.

פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל: Yaelmehoudar@gmail.com