שטרום: ההצעה לחייב את "ישראל היום" לגבות תשלום - לא ראויה

דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, ‎‎הוציא חוות-דעת מטעמו לבקשת "ישראל היום": "שוק העיתונות כיום תחרותי לאין שיעור ממצבו ערב כניסת 'ישראל היום'"

‎‎‏"הצעה שגויה באופן בסיסי ובלתי ראויה באופן קיצוני" - כך מכנה עו"ד דרור שטרום את הצעת החוק המכוונת כלפי "ישראל היום" ודורשת לחייב עיתון בעל תפוצה של למעלה מ-40% לדרוש תשלום ולא להיות מחולק בחינם.

שטרום הוציא את חוות-הדעת לבקשת העיתון "ישראל היום".

על-פי שטרום, שהיה בעברו הממונה על ההגבלים העסקיים, "הצעת החוק יוצרת דין שונה למתחרה ספציפי, הכולל איסורים מחמירים מאלה החלים על מתחרים אחרים בעולם העיתונות".

לדבריו, יש בהצעת חוק זו "מאפיין מדאיג של 'רדיפה' אחרי מתחרה מסוים, במקום קביעת נורמות כלליות החלות על כולם באופן שוויוני".

כמו כן קבל שטרום על כך שההצעה שוללת מהממונה על ההגבלים העסקיים את שיקול-הדעת שלו, וטען כי החוק אינו מתבסס על כל הוכחה כי אכן יש פגיעה בכך שהעיתון מופץ בחינם.

"נהפוך הוא", כתב שטרום, "הדעה הכללית בתחום ההגבלים העסקיים היא כי ברוב המקרים השפעת מכירת מוצרים בחינם היא פרו-תחרותית ומיטיבה עם הצרכנים".

שטרום כותב במסמך כי "שוק העיתונות כיום, לאחר כניסתו של 'ישראל היום', הוא חופשי ותחרותי לאין שיעור ממצב השוק ערב כניסת 'ישראל היום', כשהשוק היה נתון תחת מונופול של 'ידיעות אחרונות'. נתון זה אומר הכול - הצעת החוק מזיקה לתחרות ופוגעת בצרכנים. אין כל יסוד להתערב במצב החוקי היום".