ביל גרוס: "צריך לחתוך את הגירעון - אבל באופן הדרגתי"

המנכ"ל המשותף בפימקו הזהיר מפני פעולות מהירות מדי של קיצוץ בגירעון שיחנקו את ההתאוששות הכלכלית בארה"ב ■ בקיץ, כשה'פד' יפסיק לרכוש - התשואה על האג"ח תעלה

ביל גרוס, המנכ"ל המשותף של קרן ההשקעות באג"ח הגדולה בעולם, פימקו, קרא הערב (ה') למחוקקים בארה"ב לקצץ את הגירעון הפדרלי האדיר, אך הזהיר מפני פעולות מהירות מדי שיחנקו את ההתאוששות הכלכלית הנדרשת לארה"ב. "בואו נחתוך את הגירעון, אבל בואו נעשה זאת באופן הדרגתי", כך שצמיחה אמיתית תוכל לתפוס אחיזה.

לדברי המשקיע אשר תחת שרביטו מנוהלים נכסים בשווי של כ-1.2 טריליון דולר, הוא אינו צופה לירידה משמעותית בחוב הפדראלי עד לאחר הבחירות ב-2012. גרוס התייחס לסיכון בשוק מהגידולר בגירעון התקציבי ואמר כי אגרות החוב הממשלתיות מתקדמות לעבר מצב בו ירד הדירוג שלהן מטריפל A, ומדבריו מהדהדת דאגתם של משקיעים רבים בתחום האג"ח אשר תוהים למשך כמה זמן עוד תוכל ארה"ב לשמור על הדירוג המירבי של סוכנויות הדירוג.

נציין כי בתקופה האחרונה נמנע גרוס מלהשקיע באגרות חוב ממשלתיות , ואמר כי הוא מעריך שתשואת האג"ח תעלה בקיץ הקרוב, לאחר שתסתיים תוכנית הרכישות של הפדרל ריזרב בסך 600 מיליארד דולר. בסביבה נורמלית יותר התשואה על האג"ח ל-10 שנים הנסחרת כיום ברמה של כ-3.56%, תהיה קרובה יותר לקצב הצמיחה הנומינלי של התמ"ג, אותו העריך גרוס בכ-5%. "ריבית כה גבוהה בסביבה הכלכלית הנוכחית אינה סבירה, אך רמה של 4% היא בהחלט הגיונית אם הפד יפסיק לפעול כרוכש אג"ח כמוצע אחרון", אמר גרוס.

רק אתמול סגרו המחוקקים עסקה לדחייה של שבועיים נוספים את המהלך של ShutDown, מהלך שיחייב עצירה של הוצאות מתוכננות רבות מהתקציב הפדראלי, וזאת כאשר אישרו תוספת תקציבית זמנית.

הרפובליקנים דורשים קיצוץ תקציבי בסך 61 מיליארד דולר, בעוד שהגירעון התקציבי בארה"ב צפוי לזנק השנה לשיא של 1.65 טריליון דולר, אך הדמוקרטים מתכננים צעדים אשר ישמרו את רמת ההוצאה הנוכחית.