מושל מסצ'וסטס: "בוחנים פתיחת משרד סחר בישראל"

משלחת כלכלית גדולה ממסצ'וסטס, בראשות המושל דיוואל פטריק, מגיעה מחר לישראל ■ "יש לנו מה להציע לישראל, ולישראל יש מה להציע לנו"

משלחת כלכלית גדולה ממסצ'וסטס, בראשות מושל המדינה, דיוואל פטריק, ובהשתתפות מנהלי חברות מתחומי מדעי החיים, אנרגיה ירוקה, טכנולוגיות מידע (IT) ויזמי הון סיכון, תגיע מחר (ב') לפגישות עם מנהלי חברות ישראליות כן לשיחות עם נשיא המדינה, שמעון פרס, וראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בראיון ל"גלובס" אמר המושל, כי בשתי תקופות כהונתו הוא הוביל רק שתי משלחות כלכליות לביקורים מחוץ למסצ'וסטס: האחת לסין, ב-2007, והאחרת לדרום קליפורניה. העובדה שישראל היא היעד של המשלחת השלישית, יחד עם בריטניה, מעידה על "החשיבות הגדולה שמייחסת מסצ'וסטס לקשריה הכלכליים עם ישראל ועל שאיפתה להרחיבם", אמר פטריק.

"אנו רוצים מאוד שחברות ישראליות שבוחנות הרחבת פעילותן לארה"ב יראו בנו בית שני ואנו רוצים להיחשף לידע ולטכנולוגיות של ישראל", אמר פטריק. "ישראל היא מעצמה של בינה, של חדשנות טכנולוגית ושל הון יזמי. זה שילוב מנצח שאין לו הרבה מתחרים בעולם. אנו רוצים להשתלב בתמונה הזו. יש לנו מה להציע לישראל ולישראל יש מה להציע לנו. אנו רוצים שהמנהלים שלנו יכירו את המנהלים והמדענים הישראליים".

"אני מקווה שהביקור בישראל יחולל תהליך של הפריה הדדית, שיניב מיזמים משותפים בתחומים שבהם מצטיינות שתי המדינות, לרבות מדעי החיים", אמר המושל. זו תהיה המשלחת השניה ממסצ'וסטס שמבקרת בישראל. המשלחת הראשונה ביקרה ב-1997, בראשות המושל דאז, וויליאם וולד.

במסצ'וסטס נמצא אחד מהריכוזים הגדולים הגדולים בארה"ב של חברות ישראליות, רובן סביב כביש 128 המפורסם, באזור המטרופוליטני של בוסטון, שמכונה סיליקון ולי המזרחי. בסך הכל פועלות במדינה כ-100 חברות שנוסדו ע"י ישראלים, או שמנצלות ברשיון טכנולוגיות ישראליות. הן מעסיקות כמעט 6000 עובדים והניבו הכנסות בסך 2.4 מיליארד דולר בשנת 2009, השנה האחרונה שלגביה קיימים נתונים.

המשלחת, שבה 32 חברים, מתוכננת לערוך שלושה פורומים בהשתתפות נציגי חברות ישראליות: פורום להשקעה בנדל"ן במסצ'וסטס, פורום לטכנולוגיות מידע ופורום לאנרגיה ירוקה. נוסף לכך, יערכו פגישות פרטיות בין מנהלי חברות ממסצ'וסטס, חברי המשלחת, לבין נציגי חברות ישראליות. חלק גדל מהמפגשים הדו-צדדים כבר נקבעו מראש.

המושל אמר, כי משרדו בוחן ברצינות הקמת נציגות כלכלית של מסצ'וסטס בישראל. אם אכן תוקם נציגות כזו, תצטרף מסצ'וסטס לשורה ארוכה של מדינות מארה"ב שמחזיקות, או שהחזיקו, משרדים כלכליים בישראל, ובכללן ניו-יורק, ניו-ג'רזי, פלורידה, אילינוי, אינדיאנה, אוהאיו, ג'ורג'יה, וירג'יניה ודלאוור. זו תהיה הנציגות הכלכלית הזרה השלישית של מסצ'וסטס. השתיים האחרות פועלות בסין.

הוא הודה, כי משרדו מודע לסיכונים הגיאו-פוליטיים שלהם חשופה ישראל ולפני כמה שבועות נבחנה אפשרות לדחות אל הביקור בגלל האירועים במצרים, אך הוחלט לצאת לדרך עם התייצבות המצב ומתוך ההכרה שמה שקורה בקהיר אינו משפיע ישירות על חיי היום יום בתל-אביב.

בתשובה לשאלה מדוע כדאי לחברה ישראלית לתקוע יתד במסצ'וטס השיב פטריק: "יש לנו כוח האדם המקצועי והמיומן ביותר בארה"ב ואנו תחרותיים מאוד מבחינת חבילות התמריצים שאנו מוכנים לתת לחברות זרות".