פסגות מעלה את דמי הניהול ב-4 קרנות נאמנות גדולות

מדובר בקרנות נאמנות המנהלות 3 מיליארד שקל, כך שההעלאה תגדיל את ההכנסות השנתיות של בית ההשקעות ב-10 מיליון שקל

על רקע המשך הפדיונות שסופג פסגות, נמשך מהלך העלאת דמי הניהול בקרנות הנאמנות. היום דיווח בית ההשקעות כי יעלה את דמי הניהול בארבע קרנות נאמנות גדולות המנהלות נכסים בהיקף של כ-3 מיליארד שקל. מדובר בקרנות האג"ח פסגות אלפא 90/20, פסגות מודל קונצרני, פסגות אגד חוץ אג"ח ופסגות 90/10/10.

בחלק מהמקרים מדובר כמעט בהכפלה של דמי הניהול, ובשאר בהעלאה של עשרות אחוזים (ראו הרחבה בטבלה). כתוצאה מההעלאה, יגדלו ההכנסות של פסגות בכ-10 מיליון שקל בשנה.

פסגות מנהל כיום 27.4 מיליארד שקל, ודמי הניהול הממוצעים שהוא גובה עומדים על כ-1%. בהערכה גסה, ולאחר קיזוז הוצאות, ניתן להניח כי הכנסות בית ההשקעות מהקרנות עומדות על כ-150 מיליון שקל בשנה, מכאן שהמהלך הנוכחי יעלה את ההכנסות בכ-7% בבת אחת.

כבר יותר משנה שקרנות פסגות סובלות מסנטימנט שלילי, שהחל בין היתר על רקע חקירת רשות ניירות ערך. לא פחות מ-4 מיליארד שקל זלגו מפסגות בשנה וחודשיים, ומהיקף נכסים של 29.8 מיליארד שקל בתחילת 2010, שהיוו נתח שוק של למעלה מ-22%, מנהלת כיום פסגות כאמור 27.4 מיליארד שקל המהווים פחות מ-17% מהענף.

"במסגרת הניהול השוטף, לכל אורך השנה מתקיימת בחינה של דמי הניהול ומתבצעות ההתאמות הנדרשות (העלאות או הורדות). ממוצע דמי הניהול בקרנות הנאמנות של פסגות נמוך מהממוצע בתעשיית הקרנות, ועומד על 1.03% לעומת 1.12%", נמסר היום מבית ההשקעות.

העלאה רוחבית מסוף השנה שעברה

ההעלאה הנוכחית של דמי הניהול אינה הפעם הראשונה שבית ההשקעות בניהול רונן טוב מבצע מהלך שכזה. הפעם הקודמת הייתה בסוף השנה שעברה, כאשר זהבית כהן, יו"ר בית ההשקעות ומנכ"ל קרן אייפקס - בעלת השליטה, החליטה כי היא מעלה את דמי הניהול בקרנות הכספיות. המהלך גרר ביקורת רבה, וכמובן פדיונות של למעלה מ-4 מיליארד שקל בחודש אחד. אך בכך לא הסתכמו העלאות דמי הניהול: במהלך החודשיים האחרונים פסגות העלתה את דמי ניהול בעוד מספר קרנות, ביניהן אף קרנות שלא גבו דמי ניהול כלל ולאחר השינוי הן זינקו ל-0.8%.

זאת ועוד, העלאת דמי הניהול מתבצעת באופן רוחבי, גם בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות של בית ההשקעות. כפי שנחשף ב"גלובס" בסוף נובמבר אשתקד, דמי הניהול במרבית הקופות והקרנות של פסגות, ובהן גדיש - קופת הגמל הגדולה בענף, יעלו מממוצע של 1.2% ל-1.4%-1.8%. לאחרונה, נעשה מהלך נוסף של העלאת דמי ניהול, וגם הוא מגיע על רקע פדיונות של 1.15 מיליארד שקל מקופותיה ב-2010.

פסגות
 פסגות