בפיץ' מזהירים: סיכון גבוה למשבר בנקים בסין עד 2013

פיץ': משבר פיננסי עלול לנבוע מהלוואות לסקטור הנדל"ן ■ העלייה במחירי הנדל"ן בסין הובילה את הבנקים להרחיב את ההלוואות לרמת שיא של 17.5 טריליון יואן

בסוכנות הדירוג פיץ' לא מאוד אופטימיים באשר לעתיד מצב הבנקים בסין, "קיים סיכוי של 60% לסיכון משבר בנקים בסין עד 2013", כך מעריכים היום (ג') בסוכנות הדירוג.

פיץ' מזהה את הסיכון בקיומם של "חורים במאזני הבנקים" שעלולים להביא לפריצת בועת נדל"ן. העלייה במחירי הנדל"ן בסין הובילה את הבנקים להרחיב את ההלוואות לרמת שיא של 17.5 טריליון יואן (2.7 טריליון דולר) בשנים 2009 ו-2010. הרגולציה הסינית ניסתה למנוע סיכונים אפשריים ע"י עריכת מבחני לחץ לבדיקת התמודדות הבנקים במצב של ירידה במחירי הנדל"ן.

הערכות של סוכנות פיץ' מבוססות על מדד שהחלה סוכנות הדירוג להפעיל כבר ב-2005, המדד זיהה משבר באיסלנד ובאירלנד וכאמור, בסין מזהה פיץ' סיכון למשבר פיננסי שעלול לנבוע בעיקר מהלוואות רעות לסקטור הנדל"ן וכמו כן הלוואות לממשלה למימון הוצאות.

כלכלני פיץ' מציינים כי ההבנקים בשווקים המתפתחים פגיעים למצבים של לחץ סיסטמתי כאשר האשראי חורג מ-15% במשך יותר משנתיים כאשר מחירי הבתים עולים ביותר מ-5%.

למרות התחזית הפסימית של סוכנות פיץ' לעתידם של הבנקים בסין, כרגע הבנקים לא מראים סימני מצוקה. המדד ה-הנג-סנג הפיננסי שכולל חמישה בנקים סיניים הנסחרים בהונג-קונג , עלה ב- 1.5% היום. בנוסף, הבנקים צפויים לפרסם בחודש הבא דוחות טובים לשנת 2010.