ערוץ 1 נערך לחילופי עורכים במהדורות החדשות

לפני שנה הוחלט על החלפת עורך "יומן" משה נסטלבאום, אלא שזה טען כי ההחלטה התקבלה מאחר שחשף שחיתויות של המנכ"ל מוטי שקלאר

הנהלת רשות השידור בראשותו של מוטי שקלאר צפויה להודיע בקרוב על סבב חילופי עורכים בתוכניות האקטואליה, ובראשן "מבט" ו"יומן". המהלך צפוי במסגרת מעבר התוכנית "מבט" לשעה 20:00.

ל"גלובס" נודע כי מהלך זה צפוי לאור הודעתו של מבקר המדינה כי בתוך כשבועיים הוא יסיר את צו ההגנה שנתן לעורך "יומן", משה נסטלבאום, מה שמנע עד כה את העברתו מתפקידו.

נסטלבאום קיבל עד כה הגנה כ"חושף שחיתות", לאור טענתו כי הכוונה להעבירו מתפקידו נובעת מחומרים שהעביר למבקר המדינה על התנהלותו של מנכ"ל הרשות. עתה נמסר ממשרד המבקר כי לא נמצא בסיס לטענותיו של נסטלבאום.

בפברואר 2010 קיבל נסטלבאום הודעה מהנהלת הרשות כי הוחלט להעבירו מתפקידו כעורך "יומן" במסגרת סבב תפקידי עורכים. בעקבות ההחלטה הוא הגיש בקשה לצו מניעה מבית הדין לעבודה, בטענה כי הוא מועבר מתפקידו בשל טעמים לא ענייניים.

בין היתר טען נסטלבאום כי ההחלטה על החלפתו נבעה מכך שהוא חשף אי-סדרים בתעודות האקדמיות שהציג שקלאר בקורות-חייו וכן בשל התערבות שקלאר בעבודת "יומן" מטעמים פוליטיים.

יחידת הביקורת של משרד מבקר המדינה בדקה את טענות נסטלבאום באשר לתעודותיו של שקלאר, וקבעה כי "בניגוד לנטען, המנכ"ל המציא למשרד המבקר תעודות המעידות על ההשכלה שצוינה בקורות-החיים שלו".

"עובדי הרשות לא תמכו בטענות"

לפי מכתב שנשלח מלשכת המבקר בתום הבדיקה, שקלאר לא ידע כלל כי נסטלבאום התלונן נגדו, וככל הנראה סיבות אחרות הן שהביאו לכך שהנהלת רשות השידור ביקשה לביצוע רענון בתפקידי העורכים.

במכתב עולה כי נסטלבאום "לא המציא לנו כל ראיה בתמיכה לטענתו זו. יתרה מזו, הבירור העלה כי אין תיעוד לכך שהמתלונן פנה למשרד המבקר לפני ינואר 2010, ואם אמנם פנה, הוא ככל הנראה מסר את המידע למשרד בעילום-שם. אם כך, הנהלת הרשות לא הייתה יכולה לדעת מי מסר את המידע למשרד".

המבקר נתן גם משקל לעובדה שנסטלבאום לא הצהיר בפנייתו לבית הדין לעבודה כי הוא מועבר מתפקידו בשל היותו חושף שחיתות, אלא בשל הדיפת ניסיונות המנכ"ל להשפיע על תכני "יומן".

על טענה זו נכתב כי "עובדי הרשות עימם שוחח הצוות לא תמכו בטענת נסטלבאום בדבר התערבות לא לגיטימית של המנכ"ל בתכני 'יומן', ולא מצאנו כי שאלה זו רלוונטית לצורך הכרעה בתלונה".

נסטלבאום מסר אתמול (ג') בתגובה כי הוא "מודה למבקר המדינה על ההגנה שהעניק לו בתקופה קשה של רדיפה אישית". לדבריו, לפני חודש וחצי הודיע לנציגי מבקר המדינה כי יבקש מיוזמתו להסיר את ההגנה שניתנה לו עם מינויו של ועד מנהל חדש.

לדבריו לא רק הוא, אלא "עובדים רבים נוספים העבירו למבקר מסמכים על אי-סדרים שהתבררו כנכונים. פניית מבקר המדינה בשבוע שעבר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעידה על הדוח הקשה שיפרסם המבקר בחודש מאי. המבקר כתב לנתניהו, שהוא גם השר הממונה על רשות השידור, כי מעשיו של שקלאר מצביעים על כשל ארגוני וניהולי, וכי הוא הטמיע ברשות תרבות ניהולית קלוקלת. חשוב לזכור כי דוח המבקר שיתפרסם בחודש מאי לא יכלול ממצאים קשים נגד נסטלבאום, אלא נגד שקלאר".