לקחת דוגמה? סין תשקיע 200 מיליארד ד' בדיור לכל נפש

תבנה 10 מיליון דירות במהלך 2011 ■ סגן שר הדיור והפיתוח העירוני והכפרי: הביקוש "הלא סביר" בקרב ספקולנטים תרם להתרחבות שוק הנדל"ן

סין תשקיע 1.3 טריליון יואן (197 מיליארד דולר) בבניית 10 מיליון דירות במחיר שווה לכל נפש ב-2011. כך אמר היום (ד') סגן שר הדיור והפיתוח העירוני והכפרי, קי ג'י, לאמצעי התקשורת הממלכתיים. הממשלה המרכזית והרשויות המקומיות יתרמו 500 מיליארד יואן, ומוסדות ציבוריים וחברות יספקו את יתרת הסכום, אמר קי לכתבים בבייג'ין.

קי אמר שהרשויות המקומיות יכולות להעביר לפרויקט 10% מההכנסות ממכירת קרקעות, והיתרה תבוא מהנפקת אג"ח ממשלתיות. הרשויות המקומיות עומדות לגייס השנה 200 מיליארד דולר באמצעות הנפקת אג"ח חדשות. סין תשתמש בחלק מההון שכבר גויס בהנפקת אג"ח בשווי 200 מיליארד יואן עבור רשויות מקומיות, והעדיפות העליונה תינתן לדיור במחיר שווה לכל נפש, אמר קי.

המטרה ליצור דיור שווה לכל נפש תשפיע משמעותית על שוק הנדל"ן למגורים, מכיוון שיחידות דיור אלה יהוו כ-50% מסך השוק, העריך בשבוע שעבר בשיחת ועידה פן שיי, יו"ר סוהו צ'יינה, חברת הבנייה הגדולה ביותר באזור העסקים המרכזי בבייג'ין.

בשנים האחרונות תרם הביקוש "הלא סביר" בקרב ספקולנטים להתרחבות שוק הנדל"ן בסין, אמר קי.

"מגבלות הנדל"ן שהטילה הממשלה מיועדות בעיקר לאלה שאינם זקוקים מיידית לדיור לצורך מגורים", אמר קי לכתבים בבייג'ין. "מטרתנו העיקרית היא לכוון את היצע הדיור המוגבל לאלה שזקוקים לו יותר מכול".

בסוף השבוע אמר ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו, שסין תקדם "בנחישות" את המגבלות על שוק הנדל"ן במטרה לרסן את הספקולציות. הוא שב והבטיח לדאוג לדיור במחיר שווה לכל נפש. הממשלה "תעניש בחומרה" חריגות בשוק הנדל"ן, תפעיל קטגוריות אשראי ומס שונות, ותטיל על פקידים מקומיים את האחריות לשמירה על יציבות במחירי הדיור למגורים, אמר ג'יאבאו.

סין מבקשת לבלום את העליות במחירי הדיור, שרשמו בדצמבר את העלייה החודשית ה-19 ברציפות. בינואר האריכה הממשלה את תוקף ההגבלות, כולל העלאת המקדמה המינימלית ברכישת יחידת דיור שנייה, והורתה לרשויות המקומיות לקבוע יעדי מחיר לנכסים חדשים. כמו כן החלה הממשלה למסות יחידות דיור בשנחאי ובצ'ונגקינג. בחצי השנה האחרונה העלה הבנק המרכזי הסיני את הריבית שלוש פעמים לאחר שנותרה ללא שינוי במשך שלוש שנים.

"הבעיה של סין עם מחירי הדיור תיפתר בהדרגה באמצעות יישום צעדי הממשלה וחיזוק אחריותן של הרשויות המקומיות", אמר קי. הממשלה מפקחת בקפדנות על היישומים הניסיוניים של מס הרכוש, ואין לה שום כוונה להרחיבו לעת עתה, הוסיף קי.