מבחן דרכים: ג'יפ גראנד-צ'ירוקי 20111 - הצ'ירוקי האחרון?

הדולר הידידותי, מצוקת היצרן והלחץ הכבד של היבוא האישי חברו יחדיו כדי להעניק לג'יפ גראנד-צ'ירוקי 2011 מחיר התחלתי תחרותי מאוד

בפעם הקודמת שקונצרן פיאט נכנס לשותפות עם חברת רכב אמריקנית, ג'נרל מוטורס, יצאו האיטלקים מהעסקה עם שני מיליארד דולר בכיס, עם מהפכה באיכות הייצור ועם שלל מנועים ופלטפורמות רכב מתוחכמות על חשבון הדוד סאם. האמריקנים, לעומת זאת, יצאו מהעסקה בשן ועין.

בימים אלה מתחיל סיבוב נוסף בהרפתקה האמריקנית של פיאט - הפעם עם קרייזלר - ובסיבוב הזה נראה שלפיאט יש הרבה יותר מה להפסיד. פיאט אמנם חילצה ב-2008 את קבוצת קרייזלר משיניו של כונס הנכסים במחיר מציאה; אבל היא נדרשת להתמודד כיום עם מערך ייצור גלובלי מסורבל, להשקיע מיליארדים כדי לשקם את האופרציה שלה, וליצור מתוך הבלגן היצע דגמים בין-לאומי אחיד, כלכלי והגיוני.

צעדי המיזוג המעשיים הראשונים שביצעה עד כה לא היו מרשימים במיוחד. בהינף יד חיסלו האיטלקים את הפעילות העצמאית של המותגים קרייזלר ודודג' באירופה, וסיפחו אותם למותג הלא-כל-כך-מצליח "לנצ'יה".

ג'יפ הוא בינתיים המותג העצמאי היחיד של קבוצת קרייזלר שהצליח לשרוד את מסע הטיהור האתני באירופה. ג'יפ הוא גם מוביל המכירות של קרייזלר-ארה"ב בישראל, בזכות צמיחה של מאות אחוזים במכירות שרשם בשנה שעברה דגם הדגל "גראנד צ'ירוקי". בחודש שעבר נחת אצלנו רשמית הדור החדש של הכלי.

טאץ' אירופי

חיצונית יש לגראנד 2011 מראה יעיל, עדכני ואירופי מאוד עם קווי מתאר נקיים, שמזכירים במידה מסוימת את X5 של ב.מ.וו. הטאץ' האירופי אינו מקרי: גראנד צ'ירוקי 2011 הוא "מתנת פרידה" שהעניקה דיימלר-מרצדס לקרייזלר לפני פירוק השותפות ביניהן, והוא עוצב ותוכנן בהשפעה (ובמימון) של הגרמנים.

למרות העיצוב השקט הוא זוכה להרבה כבוד על כבישי ישראל, ויוצר סביבו שטח סטרילי ללא פרובוקציות כביש טיפוסיות. ייתכן שהדבר נובע מהממדים המגודלים שלו (4.82 מ' לאורך, 1.95 מ' לרוחב) או משילוב גווני השחור-כרום של רכב המבחן. אבל קרוב לוודאי, שהריספקט קשור להיותו סמל מעמד נפוץ בקרב ה"חיילים" וה"בוסים" של "הכלכלה האלטרנטיבית" בישראל.

עיצוב הפנים מהווה שדרוג משמעותי לעומת הדגם היוצא. סביבת הנהג עוטפת עם קווים מוצקים ונאים, ולמרות שהנהג מוקף בצגי מידע ובמסכי מגע על-פי צו האופנה, לא דרוש תואר בניתוח מערכות כדי להבין ולתפעל את רוב העזרים. תודה לאל, בינתיים אין גם צורך למצוא רשת אינטרנט אלחוטית כדי להוריד למחשב איזו אפליקציה שתפעיל את המגבים.

הישיבה ברכב גבוהה כמקובל ברכבי כביש רציניים ובסיס הגלגלים המרשים (2.91 מ') מספק מרחב רגליים מכובד לחמישה מבוגרים בגודל מלא.

איכות החומרים והייצור נושאת את טביעת האצבעות הברורה של מהנדסי מרצדס. חסל סדר פלסטיקים קשיחים, ראשי ברגים בולטים ופינות מתכת חשופות בתירוץ של "תדמית שטח קשוחה"; איכות הייצור של גראנד-צ'ירוקי מודל 2011 אינה נופלת מזו של כל רכב יוקרה גרמני, ובידוד הרעשים מופתי בכל תנאי הנהיגה.

אינפו: ג'יפ גראנד צ'ירוקי 2011
 אינפו: ג'יפ גראנד צ'ירוקי 2011

אופי אמריקני

מתחת לכסות החיצונית של גראנד מסתתרת שלדת מרצדס M קלאס, שעברה שינויים והתאמות כדי למלא את ייעודה. למרות השורשים האירופים והפוטנציאל הדינאמי הגבוה של השלדה, הגרסה שמגיעה אלינו מארה"ב עברה ריכוך אינטנסיבי של המתלים ועזרי השליטה, שמעניקים לכלי אופי אמריקני קלאסי, לטוב ולרע.

בפניות הדוקות מפגין הכלי זוויות גלגול מוחשיות, ההגה קל ומעורפל ובשיוט במהירויות גבוהות נדרש הנהג לתיקוני הגה קטנים כדי לשמור על היזון חוזר. הבונוס הוא ספיגת זעזועים טובה ובשורה התחתונה, זהו כלי שמתאים מאוד לנהיגת כביש נינוחה כשמשענת הגב מוטה לאחור ודיסק של ברוס ספרינגסטין (לקוראינו הצעירים מומלץ לחפש את הערך בויקיפדיה) מתנגן ברקע.

מאחורי הגריל המחורץ והנוצץ בחרטום מסתתר מנוע V6 מודרני, שגם הוא פותח רגע לפני הנטישה של דיימלר. זהו מנוע נעים, חלק ונמרץ, שמייצר 286 כ"ס ודוחף את הכלי קדימה בנהמה מעודנת, למרות משקלו המופלג. אין לו בעיה להאיץ בעליות תלולות או לצאת מעמידה ברמזור בחריקת גלגלים מלודרמטית, אם כי צריכת הדלק, כצפוי, שייכת לעידן שלפני 110 דולר לחבית. מבחינה סביבתית, חברתית ומצפונית, כל לחיצה בריאה על דוושת הגז שקולה לרחיצת רכב בצינור כבאים באמצע הקיץ.

אתגרי השטח התובעניים ביותר עמם מתמודדים רוב לקוחות גראנד-צ'ירוקי בארץ, כוללים בדרך-כלל את חציית המדבריות של כיכר המדינה והשתתפות ב"ראלי הקניונים" של ראשון לציון מערב. היבואן מבין כנראה לנפש לקוחותיו ומייבא את הרכב עם חישוקים בעלי ציפוי כרום נוצץ, שרק מעטים יעזו לחרוץ אותם על סלעים.

מעט הלקוחות שבכל זאת יפליגו אל מחוץ לגבולות הג'ונגל העירוני, ישמחו לדעת שמהנדסי הג'יפ לא נטשו את המסורת והם עדיין מציידים אותו ביכולת שטח מקצועית לעילא. יש לו מרווח גחון רציני ומיגון מקצועי של החלקים הרגישים. יש גם "בורר מצבי שטח" אלקטרוני, שמאפשר לבחור באחד מכמה מצבי תמסורת שמתוכנתים מראש למצבים שונים כגון "בוץ", "שלג" ו"זחילת סלעים".

העסק עובד היטב, והוא אידיאלי לטירוני שטח עבורם המושג "יחסי העברה" נשמע כמו לקוח מעולם הבנקאות. המהדרין יכולים להזמין את גרסת "לימיטד", עם אופציה למתלי אוויר מתרוממים ונשלטים אלקטרונית, שיכולים להגדיל את מרווח הגחון בעוד כמה ס"מ לטובת תרגילי "אקסטרים".

הדולר הידידותי, מצוקת היצרן והלחץ הכבד מכיוון היבוא האישי חברו יחדיו כדי להעניק לגראנד-צ'ירוקי החדש מחיר התחלתי סופר-תחרותי של 270 אלף שקל. במחיר זה קשה למצוא בארץ אפילו כביש-שטח יפני בסיסי, שלא לדבר על כלים אירופים בגודל מקביל. העובדה שמתחת לכסות החיצונית גראנד-צ'ירוקי הוא 80% מרצדס M קלאס, רק מעצימה את יחס התמורה לכסף שלו בישראל, ולראיה כ-200 יחידות נחטפו תוך פחות מחודשיים מפתיחת ההזמנות. עכשיו צריך רק לקוות, שבעלת הבית האיטלקית החדשה של קרייזלר תדע להעריך ולשמר את המתנה שקיבלה בירושה.

מתחרות

מיצובישי פאג'רו V6

מיצובישי פאג'רו V6
 מיצובישי פאג'רו V6

ב-297 אלף שקל מציעה מיצובישי את גרסת הבנזין ההתחלתית ("דזרט") עם חמישה מושבים של פאג'רו הארוך. הוא ארוך במעט מגראנד-צ'ירוקי וגבוה ממנו, אך ניצב על בסיס גלגלים קצר יותר. מנוע V6 בנזין בנפח 3.8 ליטר מייצר 248 כ"ס וביצועים מכובדים, ויש גם מערכת הנעה כפולה מקצועית שיכולתה כבר הוכחה בתנאים קשים

פורד EDGE V6

פורד EDGE V6
 פורד EDGE V6

250 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת של פורד EDGE. הוא קצר יותר מגראנד-צ'ירוקי, אך רחב ממנו ומציע תא נוסעים מרווח לא פחות. יש לו מערך מרשים של צעצועים, גדג'טים ואבזרי נוחות ומערכת הנעה כפולה-קבועה שמתאימה בעיקר לשלג/בוץ ודרכי עפר ואינה מהווה תחרות ל-4X4 המקצועי של ג'יפ. מנגד, אנשי הכביש יעריכו את יחידת המנוע/גיר המתוחכמת עם 285 כ"ס ואת התנהגות הכביש המלוטשת

טויוטה FJ קרוזר

טויוטה FJ קרוזר
 טויוטה FJ קרוזר

אופציה פופולרית באפיק היבוא האישי, שעשויה להגיע בעתיד הלא-רחוק גם ביבוא סדיר, היא FJ קרוזר של טויוטה. זהו כלי מגודל וגבוה עם מראה "רטרו-מודרני" קשוח שמשלב נוכחות עירונית רצינית יחד עם פוטנציאל שטח מקצועי ומערכת תמסורת רצינית. בארה"ב הוא משווק עם מנוע V6 בנזין חזק ומחירו נוח מאוד יחסית. המחיר הטיפוסי ביבוא אישי נע סביב 250 אלף שקל