"האסון ביפן יביא לבלימת העליות החדות במחיר הנפט"

כך מעריך רונן מנחם, מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות ■ "האסון עשוי להעמיד בצל את האירועים בזירות אחרות, לרבות ההסלמה במזרח התיכון ובצפון אפריקה"

האסון הכבד ביפן והשלכותיו יעסיקו את סדר היום העולמי בימים הבאים. גודל האסון יצריך ימים רבים עד שתתבררנה השלכותיו במלואן. מנגד, יפן היא מדינה מתקדמת ומפותחת שתדע לבסוף להתגבר על האסון. המשמעת ותגובתם המאופקת של תושביה וסיוע ממדינות רבות תסייע בכך. כך מציין רונן מנחם, מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, בתגובה ראשונית לאסון הטבע האדיר שפקד את יפן.

לנוכח גודל האירוע והתרחשותו בצד אירועים רחבי היקף אחרים (המתיחות בצפון אפריקה ובמזרח התיכון), קשה להעריך מה תהיינה ההשלכות וייתכנו תרחישים שונים, אומר מנחם.

במישור הכלכלי, עלול להיגרם נזק מסוים להתאוששות הכלכלית הגלובאלית, לנוכח גודלה וחשיבותה של הכלכלה היפאנית והחשש כי רעשי משנה ימשיכו לפקוד את האזור. נראה, עם זאת, כי לא מדובר בנזק מהותי או בר קיימא. כספים רבים יותר יצטרכו להיות מנוצלים כעת לשיקום הריסות ותשתיות במקום לעידוד ההתאוששות הכלכלית במדינה ומדינות הסוחרות עם יפאן עלולות לחוש בכך.

האסון עשוי להעמיד בצל את האירועים בזירות אחרות, לרבות ההסלמה במזרח התיכון ובצפון אפריקה. בכך שהוא דוחק מהכותרות אירועים שליליים אחרים לכלכלה העולמית יש תוצאה חיובית מסוימת.

סביר, אומר מנחם, שהעליות החדות בתעריפי הנפט והדלקים יבלמו בשלב זה, שכן הביקוש ביפן יפחת בצל השבתת פעילותם של בתי זיקוק במדינה. לאחרונה נוכחנו לדעת כי העליות הללו מכבידות מאוד על משקי הבית בארצות הברית. "בהקשר זה נציין שהאסון ביפן העמיד בצל את הירידה התלולה במדד הביטחון הצרכני לפי אוניברסיטת מישיגן".

מבחינת שוקי ההון, חלק נכבד מהמניות הנסחרות במדד Nikkei 225 הן של חברות הפועלות מול שווקים בחו"ל והדבר עשוי לרכך במידת מה את המכה, בעוד חברות התלויות בשוק המקומי עלולות להתקשות יותר. לגבי שוק האג"ח הממשלתיות, כאמור האג"ח עלו בעקבות האסון, אך השאלה היא כיצד יתייחסו בסוכנויות דירוג האשראי להוצאות הגבוהות שההתמודדות עם האסון תחייב. "ככל שהטולרנטיות שלהן מבחינת הפחתת דירוג האשראי תהייה נמוכה יותר, כך החשש הוא שהן תרדנה ואז נטל המימון על ממשלת יפאן עתירת הגירעון והחובות יגדל מאוד. מנגד, במצבים דומים, נחלצו בנקים מרכזיים גדולים בעולם לעזרת המדינה הסובלת באמצעי הסדר תמיכה ו-swap שונים שהגדילו את ביטחון המשקיעים במטבע המקומי ומנעו נפילה של איגרות החוב. אנו מניחים שבמידת הצורך יהיה כך גם הפעם".

לגבי שוק המט"ח מציין מנחם כי נראה שהעלאת ריבית ביפאן תידחה כעת תקופה ארוכה יותר, כך שבמקרה של זעזועים גלובאליים נוספים, שיבריחו משקיעים לחיקם של מטבעות חוף מבטחים, הנטל על הין יהיה גבוה יותר וכך גם על המגזר המייצא במדינה.