בקשה לייצוגית ב-50 מיליון שקל נגד הוניגמן בגין פרסומות מיניות

שתי קטינות מבקשות לתבוע את הוניגמן בגין פרסום בוטה לכאורה ברשת TNT ■ "הרשת מפרה באופן שיטתי מזה שנים ארוכות את תקנות הגנת הצרכן בעניין פרסומת ודרכי שיווק לקטינים"

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה הבוקר (א') בקשה לתביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל נגד רשת הוניגמן, בעקבות פרסומי העירום בקמפיין של רשת הבת TNT. הבקשה הוגשה באמצעות עו"ד יוחי גבע.

הרשת, נטען בשם שתי קטינות התובעות אותה, מפרה באופן שיטתי מזה שנים ארוכות את תקנות הגנת הצרכן בעניין פרסומת ודרכי שיווק לקטינים, תוך שימוש עקבי בעירום וברמיזות מיניות בפרסומות במכוונות לקטינים.

כזכור, בשבוע האחרון דרשה הרשות להגנת הצרכן להסיר בהקדם את הפרסומים הבעייתיים מחנויות הרשת ומאתר האינטרנט שלה, בעקבות תלונה של המועצה לשלום הילד.

כבר שנים ארוכות נוהגת רשת ההלבשה לצעירים כחלק ממדיניות המיתוג שלה להעלות קמפיינים מעוררי מחלוקת, וזו אינה הפעם הראשונה שהיא עושה שימוש בעירום בוטה בעזרת דוגמנים צעירים במיוחד.

"בין השנים 2003-2011", מפרטת התובענה, "פרסמה המשיבה מאות פרסומות או צילומים המכוונים לקטינים, בהם תנוחות מיניות, עירום בוטה, צילום של איברים אינטימיים של בחורה הנחזית להיות נערה ורמיזות מיניות למכביר, תוך התעלמות בוטה מהוראות החוק והתקנות - והכול על מנת למכור והרבה מבגדיה.

"מדובר במאות פעמים שהמשיבה עלולה הייתה לגרום לנזק לילדי ישראל הנחשפים לפרסומות ולדרכי השיווק; וזה רק קצה הקרחון. במהלך 7 השנים האחרונות, הפרו ועודן מפרות המשיבות את החובות שלהן כלפי ילדי ישראל הקטינים, ובכל שנה, למרות הפרותיה, ממשיכה היא לנהוג באותה הדרך תוך רמיסת זכויות הילדים".

הוניגמן, מצוין עוד בבקשה, היא החברה הגדולה בישראל לקמעונאות של בגדי אופנה - המחזיקה ב-170 סניפים בישראל וחמישה באירופה, כשהמותג TNT המיועד לבני-נוער נחשב אף הוא מוביל בתחומו.

לצורך חיזוק הטענות מציגה התביעה את נתוני עבור ארגון הבריאות העולמי, לפיהם ישראל היא אחת המדינות שבהן בני-נוער מבלים את הזמן הרב ביותר בצפייה בטלוויזיה, ומזכירה עוד כי יש ראיות לקשר בין צפיית ילדים באלימות בטלוויזיה ובין שינויי התנהגות ותפיסה בקרבם, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. בכל הנוגע לצפייה בתכנים מיניים בטלוויזיה, מובאים נתונים המוכיחים נמצא קשר מסוים בין צפייה בתכנים מיניים בטלוויזיה ובין התנהגות מינית, למשל קיום יחסי מין בגיל צעיר.

את פנייתה של הרשת לקהל הקטינים דווקא מדגימה התביעה בין השאר באמצעות פעילות הפייסבוק הענפה שלה, הכוללת בין השאר המלצות לבני-הנוער ותחרויות צילום לבני 10-18.

על רקע זה היא מבקשת להכיר בתביעה כייצוגית, ולפצות את ציבור הקטינים בישראל ב-50 מיליון שקל, בשל "נזק בדמות העמדה בסיכון של הקטינים, סיכון נפשי או בריאותי אחר".

מחברת הוניגמן נמסר בתגובה: "הוניגמן מקפידה הקפדה יתרה על קיום הוראות החוק. המותג TNT פונה אמנם לקהל הצעיר, אולם הפרופיל הצרכני העומד מנגד עיני החברה הוא הצרכן בגילאי 20-30. אמנם בין לקוחותיה של החברה נמנים גם לקוחות הצעירים מגילאים אלה, אולם אין כל פנייה ישירה ו\או פרסומית של החברה אל קהל לקוחות זה.

"אנו דוחים את הטענה לפיה הדוגמנית בקמפיין החורף האחרון נחזית לקטינה ונדגיש כי הדוגמנית האמורה הייתה בת 19 במועד הצילומים, ולמען הסר ספק, על גבי שילוט החוצות ובשלטי תוך חנות הוסף הכיתוב 'המציגים הינם בגירים'.

"על יסוד האמור לעיל, אנו דוחים את הטענה לפיה מדובר בהפרה של תקנה ד(3) לתקנות הגנת הצרכן (פרסומות ודרכי שיווק המכוונים לקטינים). טרם קיבלנו לידנו את הבקשה לתובענה ייצוגית, כך שאין באפשרותנו להתייחס בשלב זה לטענות המועלות בה".