חששות בשווקים לקראת פתיחת המסחר בבורסות אסיה מחר

החוזים העתידיים על מדד הניקיי 225 מאותתים על ירידות של כ-2% בפתיחת המסחר ■ "יפן נקלעה למצב מאד לא טוב, אך מנקודת המבט של השוק הוא לא צפוי להיות שלילי כל כך"

דריכות בעולם לקראת פתיחת המסחר בבורסת יפן. בכלכלה השלישית בגודלה בעולם צפויים המדדים המובילים לרדת בעקבות "האסון החמור ביותר שחוותה המדינה מאז מלחמת העולם השניה", כך לדברי ראש ממשלת יפן, אשר מדינתו מתמודדת עם תוצאות רעידת האדמה החמורה מזה 140 שנה, צונאמי אדיר שהוביל להרס ולפגיעות רבות בנפש ולכל זאת מצטרף מצב החירום הגרעיני בעקבות הפיצוץ בכור הגרעיני בפוקושימה וחשש מהתפוצצות של כור נוסף שם.

המשקיעים מנסים להעריך האם רעידת האדמה תפגע בכלכלת יפן במידה כזו שתשפיע על הצמיחה ברחבי העולם, אשר מתומרצת מאז שנת 2008 בהזרמה של יותר מ-12 טריליון דולר למערכת הפיננסית העולמית ע"י הממשלות והבנקים המרכזיים. התמ"ג של יפן הסתכם ב-2010 ב-5.4 טריליון דולר, כ-8.7% מהתוצר העולמי בשנה שעברה, אז התרחבה הפעילות הכלכלית העולמית בכ-5% ורשמה את קצב הצמיחה המהיר ביותר מאז 2007, כל עולה מנתוני ה-IMF.

החוזים העתידיים על מדד הניקיי 225 מאותתים על ירידות של כ-2% בפתיחת המסחר,לאחר שביום שישי נפל המדד שנסגר 14 דקות לאחר שהתרחשה רעידת האדמה בעוצמה של 8.9 בסולם ריכטר, ב-1.7%. "ההשפעה על השוק עשויה להיות מוגבלת מאחר והייצור שנפגע באיזור Tohoku שנפגע מהאסון, לא צפוי להוביל את יפן למיתון", כך העריכו כלכלני בנק אוף אמריקה. הבנק המרכזי של יפן מיהר להבטיח את היציבות הפיננסית בכך שהודיע על הגדלת הנזילות.

"יפן נקלעה למצב מאד לא טוב, אך מנקודת המבט של השוק הוא לא צפוי להיות שלילי כל כך" אמר פטריק לגלנד, ראש מחלקת המחקר והאסטרטגיה בסוסייטה ג'נרל והוסיף, "אני מצפה לירידות בטווח הקצר בשוק היפני, אך יש כל כך הרבה לשקם, כך שבסה"כ זה עשוי להיות חיובי בטווח הזמן הארוך יותר, בשל הצורך בהשקעות" עוד אצר לגלנד "יפן היא אחת הכלכלות הגדולות בעולם, כך שיתכן שכרגע היא תקל במידת מה על הלחצים האינפלציוניים בעולם, מאחר והביקוש ביפן לנפט ולמוצרים אחרים ירד". חברות העץ, הפלדה והבנייה עשויות לצאת נשכרות מהשיקום המאסיבי שיידרש ביפן.