הולך ומחמיר: עוד כורי גרעין בסכנה והר געש התפרץ ביפן

דיווחים על בעיות במערכת הקירור במתקן גרעין שני בשם טוקאי ■ מזכיר ממשלת יפן: "ישנה אפשרות כי הכור השלישי שבו מצטברים גזי מימן יתפוצץ; אנו ממשיכים לנטר את הקרינה"

דיווחים בתקשורת הבינלאומית הערב (א') על בעיות במערכת הקירור במתקן גרעין נוסף בשם טוקאי ביפן. לפי דיווחים, מערכת הקירור במתקן זה אינה עובדת כראוי. כך שבסה"כ מדווח הערב ברשתות התקשורת השונות על פגיעה בעוד 3 כורים גרעיניים, מעבר לפגיעה הידועה בכור מס' 3 בפוקושימה.

כמו כן דווח הערב על התפרצותו של הר הגעש שינמואה בדרום מערב המדינה. ההר פולט סלעים לוהטים בגובה 4,000 מטר לאחר שהיה שקט במשך שבועיים, כך מדווחת הסוכנות המטארולוגית במדינה.

מתקן הגעין הנוסף שעל הפגיעה בו דווח הערב, טוקאי נמצא במרחק של כ-75 מייל מטוקיו. במתקן זה הייתה דליפה גרעינית גם ב-1999, שם נהרגו 2 טכנאים.

במקביל, ממשיכים עובדים בכורים הגרעיניים בפוקושימה לעבוד במלוא המרץ על מנת לצנן ולאטום את ליבות הכור הבוערת. לפי דיווח ברשת CNN גורמים רשמיים ביפן מזהירים כי גם הכור הזה עלול להתפוצץ. לכך מצטרפים דבריו של ראש ממשלת יפן היום כי זהו "המשבר הקשה ביותר שחוותה יפן מאז מלחמת העולם השנייה".

4 כורים גרעיניים נמצאים בפוקושימה והם נפגעו מרעידת האדמה הקטלנית שפקדה את יפן בסוף השבוע ומגל הצונאמי שהגיע בעקבותיה. אחד הכורים כבר התפוצץ ואזרחים ברדיוס של 20 ק"מ פונו מבתיהם, אולם כעת ישנו חשש מפיצוץ ליבת כור גרעיני נוסף במתקן מספר 3. "ישנה אפשרות כי הכור השלישי שבו מצטברים גזי מימן יתפוצץ" אמר היום מזכיר ממשלת יפן.

הפיצוץ הראשון שהעיף את מעטפת הכור ביום שבת בשל הצטברות אדי הקיטור שנוצרו כתוצאה מכשל במערכת הצינון, לא פגעו בליבת הכור. מזכיר הממשלה העריך כי פיצוץ דומה עלול להתרחש גם בכור 3. בנוסף מסרו הרשויות ביפן כי "ישנה אפשרות כי ליבת הכור הותכה".

התכה (Meltdown) היא כשל קטסטרופלי בליבת הכור, עם פוטנציאל לשיחרור קרינה רדיואקטיבית על פני שטח נרחב. אך גורמים רשמיים ביפן מסרו כי אין אינדיקציה לקרינה ברמה גבוהה ומסוכנת בסביבת שני הכורים במפעל הכורים בפוקושימה שבצפון יפן. עוד מסרו אותם הגורמים כי אינם יכולים לאשר אם חלה התכה, מאחר שעדיין לא ניתן להתקרב מספיק לסביבת הכור. "אנו ממשיכים לנטר את הקרינה, והיא תחת שליטה" אמר מזכיר הממשלה לכתבים.

בינתיים הורה ראש הממשלה לחברת החשמל בטוקיו לבצע הפסקת חשמל נרחבת במטרה לנסות ולשמר אנרגיה, בזמן שמתבצעות עבודות לתיקון תחנות הכוח שנפגעו כתוצאה מרעידת האדמה, בהם גם כורים גרעיניים לייצור חשמל. ההוראה לחברת החשמל של טוקיו היא לבצע הפסקות חשמל יזומות במשך 3 שעות, על רקע מחסור של כ-10 מיליון קילו ואט במדינה, כך על פי דיווחים רשמיים.