בעקבות האסון ביפן: עובדי טבע במדינה נשארו לישון במפעל

המפעל והמשרדים של טבע-KOWA, שממוקמים באזור עיר הבירה טוקיו, לא נפגעו ברעידת האדמה ■ עד 2015 אמורות הכנסות טבע מיפן לעבור את רף המיליארד דולר

חברת התרופות טבע ביצעה בשנים האחרונות כמה מהלכים שהרחיבו את פעילותה בשוק היפני. בשנת 2008, הקימה טבע מיזם משותף עם החברה המקומית KOWA, שבו כל אחת מהחברות מחזיקה 50% מחברה גנרית שהקימו יחד, הנקראת טבע-KOWA. מטרת המהלך הייתה למנף את יכולות השיווק, המו"פ, הייצור וההפצה של טבע ו-KOWA, וכך לספק לשוק היפני סל רחב של תרופות גנריות.

בסוף 2009 רכשה טבע-KOWA את השליטה בחברה היפנית טאישו, תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים, ובמהלך 2010 היא רכשה את יתרת המניות של החברה, ובכך הפכה לחברה הגנרית החמישית בגודלה ביפן.

בסך הכול מועסקים בטבע-KOWA כ-600 איש, במפעל החברה ובמשרדים שממוקמים באזור עיר הבירה טוקיו. רעידת האדמה תפסה אותם במהלך יום העבודה, וחלקם נאלצו להישאר לישון במפעל כי לא יכלו לחזור לבתיהם בשל בעיות תחבורה. מכל מקום, המפעל והמשרדים לא נפגעו ברעידת האדמה, וההערכה היא שלא תהיה פגיעה בפעילותה של טבע ביפן.

יפן נחשבת לשוק אטרקטיבי עבור טבע, מכיוון שהיא השוק הפרמצבטי השני בגודלו בעולם, שמגלגל כ-87 מיליארד דולר בשנה. אוכלוסיית יפן כוללת אחוז ניכר של מבוגרים שבאופן טבעי צורכים יותר תרופות. בנוסף, חדירת הגנריקה למדינה אינה גבוהה במיוחד, והממשלה היפנית הכריזה לפני מספר שנים שבכוונתה להכפיל את השימוש בתרופות גנריות עד 2012. על הרקע הזה הוקמה השותפות עם KOWA.

טבע מצפה שבשנת 2015 ההכנסות שלה מיפן יעברו את רף מיליארד דולר. בראיון שנתן מנכ"ל טבע-KOWA, נובויושי אינואה (Nobuyoshi Inoue) לסוכנות רויטרס לפני מספר חודשים, הוא ציין שב-2010 ההכנסות יהיו כ-270 מיליון דולר.

אינואה הוסיף ש-30% מהצמיחה בשנים הקרובות תגיע מרכישות, ובכוונת טבע-KOWA לרכוש זכויות לתרופות או חברות תרופות. לפי הערכות, בשנים הקרובות צפוי גל של מיזוגים ורכישות בשוק התרופות היפני, וחברות בינלאומיות ירכשו חברות מקומיות כדי להיכנס לפעילות ביפן.