לקראת 4 קבוצות ענק: סלקום תרכוש את נטוויז'ן ב-1.5 מיליארד שקל

סלקום תרכוש את נטוויז'ן לפי שווי של 47.47 שקל למניה - פרמיה של 9.9% על מחיר השוק ■ המחיר זהה לזה שבו רכשה פרטנר את 012 סמייל

המיזוג בין פרטנר ל-012 סמייל, שהושלם רק לאחרונה, פרץ את הסכר, והיום (ב') מודיעה סלקום על הצעת רכש לחברה-אחות שלה מקבוצת אי.די.בי, 013 נטוויז'ן. סלקום הציעה לקנות את נטוויז'ן במחיר של 47.7 שקל למניה, או 1.5 מיליארד שקל, מחיר זהה למחיר שבו רכשה פרטנר את סמייל.

מיזוג צפוי מראש

המיזוג בין החברות, שלאחריו תהיה נטוויז'ן חברה בבעלות מלאה של סלקום , היה צפוי לאור המיזוג בין פרטנר לסמייל, ולאור מסקנות הביניים שפרסמה ועדת חייק ולפיהן יהיה מתווה חדש לשוק התקשורת, שבו משחקות 4 קבוצות גדולות, וההפרדה המבנית הנוהגת היום בשוק תתבטל.

סלקום ונטוויז'ן הודיעו כבר לפני יותר משנה על כוונתן לבחון את המיזוג ביניהן לאור ההתפתחויות בשוק התקשורת, על רקע כניסתה של פרטנר לתחום התקשורת הקווית והאינטרנט.

עמי אראל, מנכ"ל השקעות דיסקונט, שעומד בראש דירקטוריון סלקום ונטוויז'ן, נפגש לאחרונה מספר פעמים עם שר התקשורת, משה כחלון, ועדכן אותו על התוכניות של דסק"ש למזג בין סלקום ונטוויז'ן, לאור ההתפתחויות בשוק, ולאחר שיינתנו האישורים הרגולטוריים לעסקת פרטנר-סמייל.

משרד התקשורת התיר את המיזוג בין סמייל לפרטנר בתנאי שתחום השיחות הבינלאומיות יישאר כרגע מחוץ למיזוג, והחברות יישארו נפרדות, וזאת עד לרגע שבו ייקבע כי התחרות בשוק הסלולרי הורחבה דיה, וניתן לבטל את ההתניה לפיה אסור לחברת סלולר להיכנס לשוק השיחות הבינלאומיות בצורה ישירה.

סביר להניח כי עסקת סלקום-נטוויז'ן תאושר בתנאים דומים, אבל בשטח אין לכך משמעות רבה, מלבד העובדה ששתי החברות ימשיכו לעבוד בנפרד לזמן מה, עד שיוחלט כיצד והאם יש למזג ביניהן באופן פיזי.

זהות עצמאית

בשוק קיימות הערכות שונות בנוגע למועד שבו פרטנר וסלקום יחליטו על מיזוג של מערכות ההנדסה ושירות הלקוחות בין החברות.

יש שמעריכים כי החברות הרוכשות יעדיפו לשמור על הזהות העצמאית של חברות האינטרנט כזרוע שיווקית, במסגרת הפעילות בתחום התקשורת הנייחת.

בכל מקרה, ניתן להעריך כי חלק ניכר מהפעילויות ימוזג, כיוון שההנדסה של החברות הקטנות יותר יכולה להיטמע בקלות יחסית בתוך מערכות ההנדסה של פרטנר ושל סלקום.

אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר הסל סייד במגדל שוקי הון, אמר בעקבות העסקה כי "בדוח השנתי של נטוויז'ן מצוינת הערכת שווי של גיזה, לפיה השווי ההוגן של נטוויז'ן נאמד ב-1.48 מיליארד שקל. כלומר, סלקום מציעה לרכוש את החברה בהתאם לשוויה, אולם אינה מתייחסת לפרמיית שליטה ולסינרגיה צפויה", ועל כן העריך כי המילה האחרונה בנוגע למחיר לא נאמרה, וכי "צפויה התאמה מסוימת כלפי מעלה".

מפת התקשורת החדשה
 מפת התקשורת החדשה