נפטא תשלם 100 אלף דולר לפלאטו שרון על תיווך זיכיונות נפט בקונגו

בית המשפט קבע כי היעדר הכדאיות הכלכלית של הפקת הנפט אינה יכולה לפטור מהנתבעות לשלם את התמורה עבור התיווך

‎‎חברת חיפושי הנפט נפטא ישראל וחברת-הבת שלה נפטא קונגו ישלמו לשמואל פלאטו שרון, הבעלים של חברת הנדווד פייננס, סכום של 100 אלף דולר תמורת תיווך למכירת זיכיונות והפקת נפט בקונגו - כך קבע אתמול (א') בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‏הרקע לסכסוך המשפטי מתחיל בשנת 1996, אז חתמה נפטא קונגו על זיכרון דברים עם ממשלת קונגו לחיפוש והפקת נפט בתמורה ל-1.2 מיליון דולר. בד-בבד מכרה החברה חלק מהזיכיונות שקיבלה לחברת ישראמקו אינק, עליה היה אחראי יוסף לוי, שכיהן במקביל גם כשליח של נפטא קונגו. אלא שבאותו הזמן פרצה מלחמת אזרחים במדינה, והממשלה החדשה לא הכירה בחוזים שנחתמו, וכתוצאה מכך פנה לוי לפלאטו שרון וביקש את עזרתו בעניין.

‏בשלב מסוים החליטה נפטא קונגו כי אין כדאיות כלכלית בהפקת הנפט והפסיקה את ההפקה והחיפושים. בשל כך החליטה ממשלת קונגו לבטל את הזיכיונות שניתנו, ולפלאטו שרון לא הועבר שכר-הטרחה עבור התיווך.

נפטא טענה בבית המשפט כי לוי הבהיר היטב לפלאטו שרון כי היא לא תשלם עמלה כלשהי שאינה נגזרת מהפקת נפט בפועל.

בית המשפט קבע כי התמורה הכספית שנקבעה בחוזה נוסחה על-ידי פלאטו שרון ואכן התבטאה באחוזים מהתפוקה. עוד נקבע כי לא היה ניתן לכפות על נפטא קונגו להמשיך ולהפיק נפט ללא כדאיות כלכלית.

עם זאת, בית המשפט קבע כי היעדר הכדאיות הכלכלית אינה יכולה לפטור מהנתבעות לשלם את התמורה עבור התיווך.

נקבע כי יש לשלם לפלאטו שרון סכום מופחת של 100 אלף דולר, לאחר שנקבע כי הסיוע ניתן רק עבור השבת הזיכיונות שנפטא בכל מקרה הייתה זכאית להן.