רשת "אושר עד" הפסיקה לרכוש ביצים מתנובה

זאת אחרי רבוע כחול ■ בתנובה הצטבר עודף של 8 מיליון ביצים ■ משווקי ביצים מאשימים: תנובה מנסה למנוע יבוא ביצים לפסח כי "נתקעה" עם עודף ■ תנובה: "הצרכן הישראלי אינו נפגע"

רשת "אושר עד" הפסיקה לרכוש ביצים מתנובה - כך נודע ל"גלובס". הצעד של "אושר עד" בא חודש לאחר שגם רשת רבוע כחול הפסיקה לרכוש ביצים מתנובה, וזאת בתגובה להחלטת תנובה לבטל את ההנחות על רכישת הביצים.

עוד נודע ל"גלובס" כי כתוצאה ממדיניותה של תנובה, הצטבר בחברה עודף של 8 מיליון ביצים, שעלול להסב לה נזק של מיליוני שקלים.

למרות העודף, החברות מ.לסר וגליקסמן טוענות כי תנובה מסרבת למכור להן את העודפים בתואנות-שווא לתנאים מסחריים.

המלחמה של תנובה ברשתות השיווק התגלגלה בחודש האחרון גם לפתחה של מועצת הלול. משווקי ביצים מאשימים כי תנובה מנסה למנוע יבוא ביצים לקראת פסח מתוך אינטרסים מסחריים גרידא, דבר שעלול לגרום למחסור בביצים בפסח הקרוב.

בחגי תשרי ובמיוחד בפסח יש עלייה משמעותית בצריכת הביצים. בשל כך ובהתבסס על הערכות המשווקים, מאשרת מועצת הלול יבוא של עשרות מיליוני ביצים לארץ.

השנה, למרות שלא נרשמה עלייה בייצור הביצים ולמרות הודעות מצד משווקי הביצים על מחסור חמור בביצים, אישרה תחילה מועצת הלול יבוא של 8 מיליון ביצים בלבד - הרבה פחות מאשר בשנה שעברה. בסוף השבוע האחרון היא נתנה אישור ליבוא של 20 מיליון ביצים נוספות, אבל באופן תמוה ובניגוד גמור למדיניות העבר, החליטה לסייג את האישור מסוף מארס בלבד.

במכתב ששיגרה חברת גליקסמן למשרד החקלאות, מותחת החברה ביקורת חריפה על מועצת הלול ומאשימה אותה כי היא "מסייעת לתנובה ביצירת מחסור בביצים אצל יתר המשווקים ובכללם אצלנו, כך שלא נוכל לשווק לרבוע כחול את כל צרכי הביצים - ובכך ללחוץ על רבוע כחול להיכנע לתנובה ולתכתיביה".

עוד נכתב כי מדובר "בהתנהלות קשה וחמורה של מועצת הלול, שרותמת את סמכותה כדי להיטיב עם גוף מסחרי פרטי".

לדברי יונה גליקסמן, מבעלי חברת גליקסמן, "בשנה שעברה ייבאו 48 מיליון ביצים, ועדיין היה מחסור בביצים בחג. כושר הייצור בישראל לא גדל, ולכן ברור שאנחנו הולכים לקראת מחסור. הראשונים להיפגע מכך יהיו עמותות הקמחא דפסחא, שקונות מיליוני ביצים בכל שנה, וכעת אנחנו לא יכולים להתחייב למכור להן בשל היבוא המוגבל".

שמואל לסר, מבעלי חברת מ.לסר, הוסיף כי "היום תנובה טוענת כי לא צריך לייבא ביצים. בינואר היא דיברה אחרת. השינוי במדיניות של תנובה הוא כתוצאה מכך שהיא איבדה לקוחות. תנובה מפעילה לחץ לא לגיטימי, כדי שלא יאפשרו לנו לייבא ביצים במארס, ועל-ידי זה ייגרם מחסור".

"היא מציעה לנו במכוון מחיר שיהיה לנו הפסדי כדי שלא נקנה. תנובה רוצה להכשיל אותנו ברבוע כחול ולאלץ את רשת רבוע כחול לקנות ממנה בחזרה את הביצים", אומר גליקסמן.

מתנובה נמסר בתגובה כי "מחירי הביצים נמצאים בפיקוח ואינם משתנים, כך שהצרכן הישראלי אינו נפגע, וטובתו עומדת לנגד עיניה של תנובה. תנובה אינה מנהלת את ענייניה המסחריים מעל דפי העיתונות".

מועצת הלול סירבה להגיב.

ביצים
 ביצים