עיתוי גרוע של האמריקנים: השקיעו בשוק היפני מיליארד ד'

ההשקעות של האמריקנים בקרנות נאמנות ותעודות סל העוקבות אחר יפן בחודש שעבר, היו שניות רק להיקף הכספי שהזרימו בארה"ב לקרנות המתמחות באנרגיה

רעידת האדמה ביפן שגררה אחריה צונאמי הרסני ומשבר גרעיני, לא יכלה להגיע בעיתוי גרוע יותר מבחינת המשקיעים האמריקנים, אשר הזרימו ליפן מיליארד דולר בחודש שעבר, עוד לפני הארועים שם, בתקווה לשיפור בשוק היפני ובכלכלתה. ההשקעות של אמריקנים בקרנות נאמנות יפניות היו שניות רק להיקף הכספי שהזרימו לקרנות המתמחות באנרגיה, ויותר ממה שהשקיעו בקרנות המתמחות בחקלאות, במניות בינוניות בארה"ב ובמניות גדולות מבוססות צמיחה, כך עולה מנתוני איגוד Biriniyi.

הקרן הגדולה ביותר המשקיעה ביפן ורשומה למסחר בארה"ב, היא iShares MSCI JAPAN, אשר רק ביום ו' האחרון רשמה גידול שנתי של 1.2 מיליארד דולר בנכסיה והפכה תעודת הסל השלישית בגודלה בין תעודות הסל הרשומות למסחר בארה"ב.

אתמול (ב') (ומן הסתם גם היום) צנחה תעודת הסל הזו, אשר בין החזקותיה הגדולות מצויות מניותיהן של טויוטה, הונדה, קנון ומיצובישי פיננשל וגם חברת החשמל של טוקיו אשר גם מתפעלת את מתקן הגרעין בפוקושימה מהווה ההחזקה ה-10 בגודלה של תעודת הסל MSCI יפן. המשקיעים האמריקנים מנסים להעריך את הנזק הכלכלי, בעוד המשבר הגרעיני במתקן הגרעין פוקושימה נמצא בעיצומו וביפן נרשמה היום צניחה של 10.5% במדד הניקיי.

על פי רישומי 13-F שפורסמו באתר insiderScore, קרן ההשקעות של סורוס רכשה 800 אלף אופציות קול בשווי של 8.7 מיליון דולר על ה-iShares MSCI Japan ברבעון האחרון (נציין כי יתכן שסורוס מכר החזקות אלו עוד לפני רעידת האדמה).

המשקיעים החלו להזרים כסף ליפן כאשר הימרו כי הכלכלה השלישית בגודלה תהנה מחולשת הין, מה שיהפוך את הייצוא ממנה למדינות השכנות (במיוחד על רקע הצמיחה החזקה בסין) לאטרקטיבי במיוחד.

הבנק המרכזי של יפן הודיע אתמול כי יכפיל את תוכנית רכישת הנכסים ויזרים 10 טריליון ין (כ-185 מיליארד דולר) לשוק על מנת להגביר את הנזילות. הריבית ביפן עדיין מצויה ברמת האפס.

"כאשר נכנסנו בסתיו של 2010, יותר מ-50% מהמניות היפניות נסחרו מתחת לשווין בספרים" אמר אלן זפרן והוסיף, "לאחר הארועים החריגם זה לא מפתיע שנרשם Sell-Off חד. יש להבין כי חברות הביטוח היפניות וגופים פיננסיים אחרים יתכן שיצטרכו למכור חלק ממניותיהם על מנת לגייס עוד כסף בטווח הזמן הקצר על מנת לעמוד בדרישות הנזילות".