סקר: 83% מציבור הצרכנים יעדיפו לקנות מוצרים כחול-לבן

הישראלים מאמינים כי המוצרים המקומיים אינם נופלים באיכותם מזו של מוצרים תוצרת חוץ, אך קובלים על רמת העיצוב ■ שר התמ"ת שלום שמחון: "זהו ניצחון גדול לתעשייה המקומית"

83% מציבור הצרכנים יעדיפו לקנות מוצרים מתוצרת הארץ על פני מוצרים תוצרת חוץ באיכות ובמחיר שווה, לעומת 6% בלבד שיעדיפו תוצרת חוץ - כך עולה מסקר מיוחד שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בסוף 2010 בקרב מדגם מייצג של 1,200 מרואיינים, אשר שנועד לבחון את העדפות הצרכן הישראלי לגבי העדפת קניות "מוצרים כחול-לבן".

עוד עולה מן הסקר כי 72% מהצרכנים הישראלים מחשיבים מוצרים "כחול-לבן" כמוצרים איכותיים במידה שווה או במידה העולה על זו של מוצרים תוצרת חוץ.

ממצאי הסקר הנוכחי הוצגו השבוע בהשוואה לממצאי סקר דומה שערך המינהל בשנה הקודמת (2009).

הממצאים מלמדים כי הצרכן הישראלי נוטה ליחס לתוצרת הישראלית תכונות חיוביות יותר מאלה שהוא מייחס למוצרים מתוצרת חוץ. הדברים אמורים הן לגבי איכות המוצרים, לגבי מידת התאמתם לטעם המקומי ולמזג-האוויר הישראלי ולגבי היותם מוצרים בריאים יותר.

תפיסה זו התחזקה במהלך השנה האחרונה. מנגד, ביחס לרמת העיצוב ולמחיר המוצר, סבור הצרכן המקומי כי מוצרים כחול-לבן אינם מעוצבים דיים, וכי מחירם גבוה מזה של "תוצרת חוץ".

65% מהמרואיינים מסכימים מאוד עם הטענה כי הגדלת קניית מוצרים כחול-לבן תורמת לשיפור הכלכלה, ו-61% מסכימים מאד עם הטענה כי הגברת קניית מוצרים כחול-לבן תרחיב את מעגל התעסוקה. הכרה זו בולטת יותר באוכלוסייה היהודית הוותיקה לעומת אוכלוסיית העולים מחבר העמים ומהאוכלוסייה הלא יהודית.

מכיוון שאיכות המוצר ומחירו הם השיקולים המכריעים בבחירת המוצר בקרב צרכן הישראלי, ניתן לכאורה לצפות למגמת גידול בקניית מוצרים מתוצרת הארץ; אלא שכאן מזכירים במשרד התמ"ת כי חלק לא מבוטל מהציבור אינו מבחין בין מוצר מתוצרת הארץ למוצר אחר, ולכן ההצהרות אינן מתורגמות תמיד למעשים.

רק 15% מכלל המרואיינים בסקר ידעו לתאר הסמל "מיוצר בישראל" שמופיע על תוצרת מקומית, לעומת 6% בלבד בסקר 2009; רק אחד מכל שלושה השיב כי ראה את הסמל דמוי כובע טמבל במהלך הקניות שערך.

עוד מגלה הסקר כי מוצריהן של 4 מחברות המזון הגדולות בישראל נחשבים "מוצרים כחול-לבן" על-ידי 40% מהציבור - למרות שכלל אינן כלולות ברשימת החברות המייצרות "מוצרים כחול-לבן".

ממצאים אלנ תואמים ממצאי סקר אחר של המינהל, לפיהם 42% מהצרכנים אף פעם לא בודקים (או בודקים לעתים רחוקות) את ארץ הייצור של המוצר בעת הקנייה.

שר התמ"ת שלום שמחון מסר כי נתוני הסקר מעידים על שביעות-הרצון של הצרכנים ממוצרים תוצרת הארץ ועל מחויבות הצרכנים למשק הישראלי. "זהו ניצחון גדול לתעשייה המקומית", אומר שמחון.