המערכה בלוב ממשיכה להסתבך: "מורדים הטביעו ספינות"

(עדכון) - דיווח: מורדים הטביעו שתי ספינות של חיל הים של קדאפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": קדאפי הצליח להשתלט על ערים רבות שהוחזקו ע"י המורדים

בצל האסון ביפן המרכז את תשומת הלב העולמית, לוב נדחקה ממוקד התודעה העולמית, אך ההתרחשויות במדינה ממשיכות לגעוש והלחצים שמפעילים המורדים המשיכו להרעיד את השלטון בימים האחרונים.

אחד מאתרי החדשות בלוב דיווח כי בשעות אחרי הצהריים מטוסים של כוחות האופוזיציה בלוב הטביעו היום מול חופי המדינה שתי ספינות התומכות במשטרו של השליט מועמר קדאפי.

על פי הדיווח, קצין בחיל האוויר הלובי בבסיס בעיר בנינה סיפר כי המטוסים פגעו גם במספר טנקים לא ידוע סמוך לערים ברגה ובנגזי, שתי ערים שנפלו לידיהם של הכוחות שתומכיו בקדאפי. הדיווח לא קיבל אישור רשמי ממשטרו של קדאפי במדינה.

בריטניה וצרפת: "על קדאפי לפרוש - ועכשיו"

שליט לוב מועמר קדאפי ואנשי משטרו איבדו כל לגיטימציה וחייבים לפרוש כדי לסיים את האלימות במדינה - כך לפי הודעה דחופה ששיגרו בשבוע שעבר נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון.

בהצהרה המשותפת שהופנתה לנשיא האיחוד האירופי הרמן וון רומפוי, קראו המנהיגים ליצור תכניות סיוע לעם הלובי המורד, כולל הכרזה על שמי לוב כ"שטח אסור לטיסה". "ברור לנו שהמשטר הלובי איבד כל לגיטימציה שהייתה לו", נכתב בהצהרה. "כדי לסיים את סבלו של העם הלובי, על מועמר קדאפי ואנשיו לעזוב".

המנהיגים גם קראו לאיחוד האירופי להכיר במועצה הלובית הלאומית, שמייצגת את המורדים, כישות פוליטית שולטת.

לוב: ננתק קשרים דיפלומטיים

שרי החוץ של מדינות המפרץ פרסמו גם היא הודעה דומה בשבוע שעבר, בטענה ש"המשטר בלוב איבד את הלגיטימציה שלו". בלוב כבר הגיבו להצהרה המערבית ואיימו לנתק את כל הקשרים הדיפלומטיים עם צרפת ושאר מדינות המערב "אם הם ימשיכו לגבות את המורדים", כך אמר המשנה לשר החוץ הלובי.

לפי הדיווחים שמגיעים מלוב, בינתיים, נראה שכוחותיו המיוחדים של קדאפי דווקא מצליחים לדחוק את המורדים. לפי רשת "אל ג'זירה", המורדים נסוגו מהעיר ראס לנוף.

דיווח: קדאפי הצליח להשתלט על המורדים באופן משמעותי

מוקדם יותר היום (ג') דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי שליט לוב, מועמר קדאפי, הצליח להתשלט על המורדים באופן משמעותי. על פי הדיווח קדאפי הצליח להשתלט על ערים רבות שהוחזקו ע"י המורדים, עם זאת מהומות רחוב ספונטניות עדיין ממשיכות.

בעוד מדינות המערב מגששות את דרכן למציאת תגובה צבאית הולמת למציאות בלוב, שליט לוב, קדאפי, רושם רצף של נצחונות צבאיים על המורדים ומחזיר לידיו שטחים שנכבשו קודם לכן ע"י המורדים. שר החוץ של גרמניה אמר הזהיר היום כי פעולה צבאית של המערב עלולה להחמיר את המצב בלוב והצהיר כי גרמניה לא תשתתף בשום פעולה מעין זו.

גם נשיא ארה"ב ברק אובאמה, הביע עמדה זהירה באשר לנקיטת פעולה צבאית בלוב. כאמור, נראה כי ידו של קדאפי על העליונה והערכה כי נפילת קדאפי קרובה מתבדת.

אתמול מטוס קרב של לוב הפציץ כיכר גדולה כאשר כורזים נזרקים וקוראים לצוד "בוגדים" מה שהותיר פחד בקרב התושבים כי קדאפי יבוא חשבון עם המורדים וינקום בקרוב במי שיצא נגדו. "אנשים בלחץ כי קדאפי יגיע לעיר, זו תהיה קטסטרופה גדולה הוא יהרוג המוני אנשים", אמר תושב.