מעבדים את הראש: NVIDIA מסייעת לספק גרפיקה איכותית

ג'ף הרבסט, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה, אומר בראיון ל"גלובס" כי הוא מחפש שיתופי פעולה עם סטארט-אפים ישראליים במישור הטכנולוגי, אבל גם כהשקעה כספית-אסטרטגית

ענף המעבדים הגרפיים מעלה קונוטציות של תחום המעניין בעיקר גיימרים שמחפשים איך לשדרג את המחשב שלהם כך שיוכל להציג את המשחקים החדשים ביותר שיוצאים לשוק באיכות הגבוהה ביותר.

אלא שהמעבדים הגרפיים לא משמשים רק עבור משחקי המחשב אלא עומדים מאחורי שלל מוצרים - כמו סמארטפונים, טאבלטים ואפילו כלי רכב, ומאפשרים יצירת ממשקים עשירים בגרפיקה ובתכונות. כך, למעשה, הם מעניינים את כל הצרכנים ולא רק את הגיימרים שביניהם.

חברת NVIDIA, ששווי השוק שלה עומד על 10.3 מיליארד דולר, היא המובילה בתחום המעבדים הגרפיים (GPU). מדובר בשוק תחרותי במיוחד, שמוביל את החברות שנמצאות בו, כמו AMD אינטל וקוואלקום, לחפש עולמות חדשים לשלוח אליהם זרועות. בחיפוש אחר כיוונים חדשים, החברה מגיעה גם לישראל.

"ישראל היא שוק אסטרטגי לשימוש במוצרים שלנו", אמר ל"גלובס" ג'ף הרבסט, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-NVIDIA, בעת ביקור שקיים לאחרונה בישראל. "יש כאן חברות רבות שיכולות ליהנות מהיכולות של המעבדים הגרפיים שלנו. אנחנו מעוניינים לשתף פעולה עם חברות סטארט-אפ מקומיות ואפילו להשקיע בהן דרך קרן ההשקעות שלנו, GP. אם נמצא את ההזדמנות - נשקיע בישראל".

זהו הביקור הרביעי של הרבסט בישראל במהלך תשע השנים שהוא בתפקיד. אך על אף שהאחראי על ההשקעות האסטרטגיות מכריז כי הוא מחפש הזדמנויות בישראל, לא בוצעה עדיין השקעה שכזו עד היום. את ההשקעות הכספיות, אם יהיו כאלו, הרבסט יצטרך לנהל מול סמנכ"ל הכספים החדש של החברה, לאחר שדייוד ווייט, המכהן כרגע בתפקיד, הודיע על פרישתו שלשום בלילה (ג').

אנרגיה לימים ולא רק לשעות

המצב הפיננסי של NVIDIA הוא טוב: המניה הכפילה את עצמה מתחילת ספטמבר 2010; רווחיה בשנה שעברה היו 253 מיליון דולר וההכנסות עמדו על 3.5 מיליארד דולר. לחברה יש 2.5 מיליארד דולר בקופה, שיאפשרו לה לבצע רכישות והשקעות.

הרבסט הגיע לישראל במסגרת כנס IMVC, שעסק בתחום ראיית המכונה. "מעבדים גרפיים מוכרים בעיקר בתחום המשחקים, אבל יש להם שימושים נרחבים בתחום ראיית מכונה - כמו הדמיה של זיהוי באמצעות תמונה או סימולציה אלקטרומגנטית. זה תחום חדש יחסיתשמאפשר למחשב 'לראות', ויש בו פוטנציאל".

אך בעוד תחום ראיית המכונה חדש יחסית, NVIDIA מקדמת ביתר שאת את ערכת השבבים הפופולרית של החברה לסמארטפונים Tegra 2, שכוללת מעבד כפול-ליבה ויכולות גרפיות מתקדמות. מעבדי הטגרה פועלים כיום במכשירים של מוטורולה ו-LG. "היכולות הגרפיות בטלפונים הסלולריים ישתפרו בזכות טגרה", אומר הרבסט. "דוגמה טובה ליכולות של המוצר אפשר לראות בטלפון Atrix של מוטורולה, המתחבר למעין תחנת עגינה הבנויה כמחשב נייד, שמשתמשת ביכולות העיבוד של הסלולרי".

לדברי הרבסט, הכוח שמעבד טגרה מספק לטלפונים או לטאבלטים, מאפשר למכשירים לקבל אנרגיה שתספיק לימים ולא רק לשעות. "אחד הפיצ'רים המרכזיים בטגרה הוא התלת-ממד. אלה כבר לא טלפונים חכמים, אלא סופר-טלפונים". אחד המוצרים הראשונים בשוק התלת-ממד הוא הטאבלט של LG, אופטימוס פד, המאפשר לצלם וידיאו תלת-ממדי ובבסיסו טגרה 2.

"עובדים עם כל יצרן טאבלטים"

מנכ"ל NVIDIA, ג'ן-האסאן הואנג, אמר לאחרונה שיצרניות התוכנה עוברות לפיתוח עבור סמארטפונים וטאבלטים משום ששם ההזדמנויות הגדולות ביותר מבחינת שורת ההכנסות.

לדבריו, היצרניות עוברות למקום שבו יש את מערכת ההפעלה והחומרה הכי טובה, משום שהמעבר למחשוב נייד מתרחש באופן מהיר למדי. הואנג ציין עוד כי למחשבים האישיים לקח 15 שנה כדי לשבש את עסקי המחשבים הקטנים והמחשבים העסקיים, אבל המחשוב הנייד משנה את העולם בצורה מהירה יותר, והוא ודאי ינגס בשוק המחשבים והשרתים של היום בזמן קצר יותר.

לאור זאת, NVIDIA עובדת כיום כמעט עם כל יצרן טאבלטים והיא מתכננת להשיק שבבי טגרה חדשים על בסיס קבוע, כל חצי שנה-שנה, בדומה לשיטת העבודה שלה בשוק המחשבים האישיים, בעת שעבר את המהפכה שלו.

מלבד השילוב של הטגרה בטלפונים סלולריים, NVIDIA מייעדת אותו גם לשוק כלי הרכב. המעבד שלה ישולב במכוניות של חברת Tesla שיגיעו עם מסך ענק בגודל 17 אינץ' הבנוי בצורה אנכית, ויציג מערכת ניווט ובידור לנהג.

עד לפני שנים בודדות קשה היה לחשוב שחברה למעבדים גרפיים יכולה למצוא את עצמה בתחום הרכב. אבל הפיתוחים המעשירים את סביבת הנהג ביכולות גבוהות ולוחות בקרה מפורטים, הכניסו את NVIDIA ללב המכוניות.

כך, יש לה שיתוף פעולה עם אאודי ו-BMW, והמעבדים שלה מאפשרים הצגת פירוטים שונים של המתרחש במנוע של הרכב וגם אפשרות להציג את תוכנת המפות של גוגל עם כל הפירוטים הוויזואליים שלה. כך ניתן לראות כל חלק במנוע ולהבין איפה יש תקלה בעת התרחשותה, בתצוגה שלא נופלת מממשק של משחק במחשב.