לבייב משך תביעה ב-17 מיליון דולר נגד בני סינבטי

לב לבייב משך תביעה שהגיש בלונדון נגד בני סינבטי, בטענה כי הונה אותו במיזם כריית זהב בקירגיזסטאן - זאת לאחר שהבוררת מתחה עליו ביקורת וקיבלה טענות של סינבטי

לב לבייב משך תביעה בסך 17 מיליון דולר שהגיש בלונדון נגד בני סינבטי, לשעבר שותפו במיזם כריית זהב בקירגיזסטאן, ונגד בעלי מניות נוספים בשותפות.

מדובר בתביעה שהגישה לבית הדין הבינלאומי לבוררות בלונדון חברת "פנדייל" בבעלות לבייב, שכללה טענות חריפות ביותר בנוגע להונאה מצד סינבטי.

לבייב ביטל את התביעה בעקבות פסיקה חלקית של הבוררת, ממנה השתמעה אהדה לסינבטי וביקורת כלפי קבוצת לבייב. הבוררת חייבה את לבייב בהוצאות המשפט של הנתבעים בסך מאות אלפי פאונד.

הפסיקה המדוברת קיבלה טענות משפטיות של שניים מבעלי המניות, לפיהן למוסד הבוררות בלונדון אין סמכות לדון בעניינם - ולא נכנסה "לעובי הקורה" בנוגע לטענות הצדדים ההדדיות להונאה בנוגע למכרות בקירגיזסטאן.

הבוררת ציינה כי "סינבטי הוא אדם מאוד רגשני, אבל רגשנות אינה שווה לשקרנות... אני מקבלת את עדותו בסוגיות שהייתי צריכה להכריע בהן, למרות שעליי להבהיר כי איני פוסקת דבר לגבי הסוגיות המהותיות".

לגבי עו"ד יצחק פורן, פרקליטו של לבייב, קבעה הבוררת כי היא אינה יכולה לקבל את גירסתו בנוגע להצהרות שמסר פרקליטו של סינבטי.

דוברת קבוצת לבייב מסרה בתגובה: "הקבוצה על חברותיה השונות מנהלת מספר הליכים משפטיים כנגד סינבטי וכנגד אחרים שהיו מעורבים עימו בעוולות שבוצעו כלפיה. בין היתר נוהל הליך בלונדון, וכך גם מנוהלות כיום תביעות בהיקף מיליוני שקלים התלויות ועומדות בבתי המשפט בישראל.

"הקבוצה ביקשה מיוזמתה בשלב זה להפסיק את ההליך שנוהל בלונדון, בין היתר לאחר שהתברר כי לסינבטי, חרף קבלת מיליוני שקלים במסגרת ההתקשרות עם הקבוצה, אין כל רכוש בישראל הרשום על שמו, וצווי עיקול שהוצאו כנגדו בהליכים אחרים ובהיקפים משמעותיים ביותר - לא הניבו תוצאות. כן התברר כי נכסים שבבעלותו הועברו בעסקאות תמוהות לצדדים שלישיים כגון בני משפחתו. הקבוצה שומרת כמובן על זכותה לפתוח הליכים אלה מחדש בכל רגע נתון".

עו"ד שלומי תורג'מן, פרקליטו של סינבטי, מסר בתגובה: "אין שחר לתגובת קבוצת לבייב. הסיבה שבגינה נמחק ההליך באנגליה לבקשת הקבוצה היתה טענת הקבוצה לפיה הבוררת האנגליה קבעה קביעות לרעת קבוצת לבייב שלא תוכל להשתחרר מהן, תוך חיוב הקבוצה בכ-400 אלף פאונד לטובת סינבטי ואחרים. מטעם זה בלבד, לאחר שהבינו כי עלות ההליך תהיה גבוהה, נמחק ההליך".

יצוין כי במכתב ששלח משרד עורכי הדין אסרסון, המייצג את לבייב, לבית הדין, כ-3 שבועות לאחר הפסיקה הנ"ל, מצויין כי אכן ההחלטה למשוך את התביעה מקורה גם בקביעות הבוררת.

עורכי הדין מציינים כי בחברה של לבייב עלתה "דאגה ספציפית" כתוצאה מקביעות של בית הדין לפיהן הבקשה שהגישה הקבוצה היתה "פגומה במהות". לכן, נכתב, לחברה של לבייב "אין אפשרות סבירה אחרת חוץ מלמשוך את הבקשה".

בנוסף, נכתב, "על-פי התנהלותו מאז שהבוררות החלה ועל בסיס חקירות שבוצעו בישראל באותה תקופה, פנדייל פיתחה חשש ממשי שסינבטי ינסה להפוך עצמו לחסין מפני פסיקה", ולכן אולי אין כדאיות בהמשך ההליך נגדו.

ביחס להליכים בישראל מסר עו"ד תורג'מן: "במסגרת תשובה שהוגשה לבית המשפט טוענת קבוצת לבייב בחצי פה כי ההליך נמחק משום שלא מצאו נכסים שרשומים על שם סינבטי - מה שלא הפריע לקבוצה, תוך ניגוד עניינים, להגיש תביעה מופרכת על סך 7 מיליון שקל נגד סינבטי, בטענה כי מאזנים שנבחנו מחדש מלמדים על יתרת חובה של סינבטי.

"הפכנו בתביעה ולא מצאנו שום מאזם מתוקן או מסמך חשבונאי שיעיד על הטענה המופרכת, וגם בקשות לקבל מסמכים כאלה לא נענו. מדובר במזימה כושלת של קבוצת לבייב, וכעת מתבקשת הקבוצה ליתן את הדין, לרבות באופן אישי בנושא הזה".

סינבטי מסר בתגובה: "אני משוכנע כי בפרשה זו פרצופו האמיתי של לבייב ייחשף לעיני הציבור הרחב בישראל".