אפקט הקרינה: יחידת הגרעין של ג'נרל אלקטריק בסיכון

היחידה של ג'נרל אלקטריק בעלות של מיליארד דולר לבניית כורים גרעינים בסיכון על רקע השהיית תוכנית הפיתוח הגרעין ע"י מדינות רבות ■ גרמניה, הודו, שויץ וסין הודיעו על השהייה

הענקית ג'נרל אלקטריק שבנתה את הכורים הגרעינים ביפן מתמודדת בימים האחרונים בפני מציאות בעייתית. הקטסטרופה ביפן עדיין לא נרגעת, יפן מתאמצת לקרר את הכורים שנפגעו בצונאמי הקטלני ולמנוע דליפה של קרינה רדיואקטיבית. האסון הגרעיני ביפן גרם ללא מעט מדינות להשהות את תוכניות בנייה והרחבת הכורים הגרעינים, מה שמסכן את היחידה של ג'נרל אלקטריק לבניית כורים גרעינים, יחידה שמחזיקה החברה בעלות של מיליארד דולר.

גרמניה והודו הודיעו על השהיית תוכנית הפיתוח. היום סין הודיעה כי היא עוצרת את פרויקט פיתוח הגרעין ומתכננת בדיקת בטיחות המתקנים. אחרי האסון ביפן מתעוררים ספקות בקרב הממשלות ומדוכא התיאבון לפיתוח והקמת כורי גרעין.

המכירות של ג'נרל אלקטריק בתחום כורי הגרעין מהווה פחות מאחוז אחד מסך כל המכירות של החברה שהסתכמו ב-152.2 מיליארד דולר ב-2010. הביטול של הודו לא יגרום נזק רב לחברה, כך מעריכים ב-JP.מורגן ושומרים על המלצת קנייה לחברה.

גרמניה הייתה המדינה הראשונה שהודיעה כי היא עוצרת לפי שעה 25% מפעילות הכורים הגרעינים לצורכי בדיקות בטיחות, גם שוויץ הודיעה כי משהה שלושה כורים. הודו נבהלה גם היא מהקרינה הדולפת ביפן ועצרה גם היא את התוכנית הגרעינית שלה בעלות 175 מיליארד דולר עד 2030.

הערכות בקרב האנליסטים הן כי ג'נרל אלקטריק תספוג נזק תדמיתי מעצם העובדה ששמה של החברה נזכר בהקשר של אסון גרעיני או כתאונה גרעינית גדולה שמערערת את הביטחון בכורים שבונה החברה.