משרד הבינוי: האוצר מטעה בחישוב חוק סבסוד המשכנתאות

אטיאס: "אנחנו רוצים להגיע להסכמות עם משרד האוצר אולם אם האוצר יתמיד בהתנגדותו, נאלץ לקדם את הצעת החוק גם בניגוד לעמדת הממשלה"

חוק סבסוד משכנתאות ממשיך ללבות את המלחמה בין משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון. אנשי האוצר המתנגדים בכל תוקף לחוק המקודם בימים אלו הציגו אתמול נתונים המראים כי עלותו השנתית של חוק סבסוד משכנתאות יעמוד על 4.2 מיליארד שקל ועלותו האקטוארית ל-20 שנה תעמוד על 84 מיליארד שקל. במשרד השיכוןטוענים כי עלות החוק עומדת למעשה על פחות ממיליארד שקל.

במשרד הבינוי והשיכון יוצאים היום בתגובה חריפה לנתונים אלו וטוענים כי מדובר בעלות לכאורה של חוק סבסוד משכנתאות בפריפריה המבוססת על נתונים לא מדוייקים: "משרד האוצר מפריח מספרים מופרכים שמערבבים בין מספר הצעות, כאשר הוא מודע לכך שהם אינם נכונים ומעוותים את הנתונים כדי לגרום לדעת קהל שלילית. משרד האוצר מסרב להכניס את היד לכיס למען הזוגות הצעירים, למרות שמשרד האוצר קיבל כ-6 מיליארד משיווק קרקעות בשנת 2010".

"בישיבה שנערכה בהשתתפות ראשי המשק ביניהם ראש הממשלה, נגיד בנק ישראל, שר האוצר, שר הבינוי והשיכון, ביקשנו לבדוק את הצעת החוק שיזם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ושהוגשה על ידי חבר הכנסת יצחק וקנין, באמצעות פיילוט רחב בערים בפריפריה שיש בהן מלאי זמין וגדול לשיווק, עם עלות של 43.7 מיליון שקל בלבד לשנה" מספרים במשרד השיכון, "אך האוצר סירב גם לכך. זאת, למרות שקיים היצע גמיש לחלוטין עם עשרות אלפי יחידות דיור שניתן לשווק באזורי עדיפות לאומית".

במשרד השיכון מסבירים כי יש להבחין בין הצעת שר הבינוי והשיכון שחלה רק על ישובי הפריפריה ובין הצעתו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס שמבקשת להחיל את החזר המשכנתאות החודשי בכל רחבי הארץ או להצעה להחיל אותה גם על צמודי קרקע. "העלות השנתית אחרי 20 שנה של הצעת משרד הבינוי והשיכון עומדת על 790 מיליון שקל בלבד, רחוק מאוד מההכרזות של משרד האוצר" מדגישים במשרד.

במשרד הבינוי והשיכון מתנגדים להצעתו של ח"כ מוזס המתייחסת גם לאזורי הביקוש. זאת, בעוד ההצעה שיזם משרד הבינוי והשיכון מדברת רק על אזור עדיפות לאומית א', בבנייה רוויה, במקום בו היצע הקרקעות גמיש לחלוטין עם עשרות אלפי יחידות דיור מאושרות וזמינות לשיווק ללא חסמים בנגב ובגליל - מה שמבטל את טענת האוצר שהסיוע בסבסוד יגרום לביקושים ולעליית מחירים.

עוד מוסיפים ואומרים במשרד השיכון כי טענות בנק ישראל ומשרד האוצר ביחס לעליית מחירים עם מתן מענקים, מתייחסות למבצע שרנסקי משנת 2001, כאשר אז הוענקה תוספת סיוע של 50 אלף שקל, במבצע לזמן מוגבל של מספר חודשים ומטרתו הייתה להביא למכירת מלאי דירות לא מכור של קבלנים שעמדו בפני פשיטת רגל. המטרה אז לא הייתה להקל על הרוכשים, אלא להביא לפתרון למלאי הלא מכור.

לעומת זאת, מטרת החוק הנוכחי שיזם שר הבינוי והשיכון היא להביא לעידוד הגירה לפריפריה, כאשר מדובר בהצעה לטווח ארוך ולא למבצע לזמן מוגבל ובסיוע לזוגות צעירים שמבקשים לרכוש דירות בבנייה רוויה בפריפריה, ובשיטה בה הסבסוד נפרש על פני תשלומים ארוכי טווח על מנת לא להעמיס על תקציב המדינה. בנוסף, מי שיעזוב את אזור העדיפות הלאומית בזמן תקופת החזר המשכנתא, התשלומים עבורו יפסקו מיידית.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר היום : "מתחילת הדרך אמרתי שאנחנו רוצים להגיע להסכמות עם משרד האוצר, לייתר את החוק ולהסתפק בהחלטת ממשלה ומועצת מקרקעי ישראל. אולם, במידה וכפי שמסתמן עכשיו האוצר יתמיד בהתנגדותו, נאלץ לקדם את הצעת החוק, גם בניגוד לעמדת הממשלה, במטרה לסייע לזוגות הצעירים ולערי הפריפריה".