אובמה: "הזדמנות אחרונה לקדאפי - אחרת נפעל צבאית"

(עדכון) - נשיא ארה"ב: "זה לא נתון למו"מ - אם לא נפעל, קדאפי יבצע בעמו מעשי זוועה, אלפים ימותו ומשבר הומניטרי יתפתח" ■ הילרי קלינטון תצא מחר לתאם מבצע צבאי אפשרי נגד משטר קדאפי, בהובלת ארה"ב, בריטניה וצרפת ■ הנפט סיים בירידה ל-101 דולר לחבית

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז הערב (ו'), כי הקהילייה הבינלאומית מעניקה למועמר קדאפי הזדמנות אחרונה: הורה על הפסקת אש מיידית והסג כוחותיך ממזרח לוב או שיינקטו אמצעים צבאיים נגד כוחותיך. "זה לא נתון למיקוח ולא נתון למו"מ", אמר אובמה.

בנאום קצר בבית הלבן הבהיר אובמה, כי ארה"ב לא תפעיל כוחות קרקע בפעולה צבאית אפשרית ולא תניח למעורבותה בעימות לגלוש מעבר למטרה הספציפית של הגנה על אוכלוסיה אזרחית.

"הפסקת אש חייבת להיות מיושמת לאלתר", אמר אובמה. "פירוש הדבר הוא, שכל ההתקפות נגד אזרחים חייבות להיפסק. מועמר קדאפי חייב לבלום את התקדמות כוחותיו. והוא חייב להתיר מעבר סיוע הומניטרי לעם הלובי... ולחדש אספקת חשמל ומים".

נשיא ארה"ב הדגיש, כי לקדאפי ניתן זמן בשפע כדי לפעול בהתאם לאזהרות שיצאו מהקהילייה הבינלאומית. במקום זאת, הוא העדיף להשיק מסע צבאי ברוטלי נגד עמו. "הנה התשובה לשאלה מדוע זה חשוב לנו", אמר אובמה. "אם לא נפעל, יש לנו כל הסיבות להאמין שקדאפי יבצע בעמו מעשי זוועה. אלפי רבים ימותו. משבר הומניטרי יתפתח".

מעבר לאזהרה המיידית לקדאפי, המסר העיקרי בנאום של אובמה כוון לפלח גדול מאוד בארה"ב, שחושש מהסתבכות צבאית נוספת, וגם לחלקים מסוימים בעולם הערבי, שלא יראו בעין יפה כוחות אמריקניים שקוטלים ערבים, גם אם ערבים אלה משרתים שליט עריץ כקדאפי: "ממשלי הולך לעימות הזה בעל כורחו. אנחנו חייבים לפעול בעקבות ההצהרה שהשמיע קדאפי אתמול, כי יפעל 'ללא רחמים' נגד בני עמו. נוכח העוולה הזו, ארה"ב והקהילייה הבינלאומית חייבות לנוע במהירות", הכריז אובמה.

אובמה מסר, כי שרת-החוץ, הילרי קלינטון, תצא מחר (שבת) לפריז לתיאום מבצע צבאי אפשרי בהובלת ארה"ב, בריטניה וצרפת נגד משטר קדאפי

הפסקת אש, או תרגיל של קדאפי?

שר החוץ הלובי אמנם הכריז מוקדם יותר היום על "הפסקת אש מיידית והידברות עם המורדים", אבל לפי דיווחים מהשטח אין שום הפסקת אש וכוחות תומכים של קדאפי מפציצים במערב ובמזרח המדינה. ב-CNN דווח כי בעיר מיסרטה (Misrata) שבמערב לוב נשמעים עדיין פיצוצים והקורבנות נערמים.

רופא בעיר מיסרטה, שדיבר בראיון לכתבת CNN בשטח ארווה דמון (Arwa Damon), אמר כי "אני לא רואה שום הפסקת אש, קדאפי עשה תרגיל כדי להרוויח זמן. איך אפשר לקרוא להתקפות צבאיות לאורך כל היום, הרוגים ופצועים - הפסקת אש?! אנחנו תחת הפצצות - ויש מוות בכל עבר".

גם הכתבת עצמה אישרה את משמע הפיצוצים בשטח. "כולם כאן עדיין מפגינים עירנות גבוהה, הם עדיין מצפים לרע מכל", אמרה. רשת CNN לא יכלה לאשר את דברי עדי הראייה על כך שכלי צבא של קדאפי עדיין עושים דרכם לעיר ומפציצים, אך הדיווחים תומכים בדברים.

לפי עדי ראייה מהאופוזיציה לקדאפי, טנקים עושים דרכם לאורך כל היום במיסרטה ותוקפים את המתנגדים - "קדאפי מהתל בכם - עיזרו לנו!", אמר.

"הפסקת אש מיידית"

בעקבות הלחץ של מועצת הביטחון של האו"ם, לוב הודיעה היום (ו') על "הפסקת אש מיידית עם המורדים במדינה, ולמוכנות להידברות בין הצדדים". שר החוץ הלובי כינס בשעות הצהריים מסיבת עיתונאים, בה הדגיש כי מדובר בהפסקת אש מיידית. עם זאת, הוא לא ויתר על ההזדמנות למתוח ביקורת על החלטת מועצת הביטחון וכינה אותה "חריגה מסמכויותיה.

למרות ההודעה של לוב, שרת החוץ האמריקנית הילרי קלינטון הזהירה ואמרה כי קדאפי ייבחן לפי מעשיו ולא לפי דבריו. להודעתה של קלינטון הצטרף גם שר החוץ הבריטי, ושר החוץ הצרפתי שהזהיר ואמר כי "יש לקחת הודעות כאלה בעירבון מוגבל ולנקוט משנה זהירות". בנו של קדאפי, סייף אל-איסלאם, אמר היום שבלוב "לא מפחדים" מהתקפות, או ממועצת הביטחון של האו"ם. בראיונות טלוויזיוניים ל"אל ערביה" ו-ABC הוסיף ואמר הבן: "הפצצת לוב בידי כוחות זרים לא תסייע לתושבים אלא תהרוס את ארצנו"

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה התקפה צבאית בלוב

כאמור, לאחר היסוסים ודחיות, החליטה אמש (ה') מועצת הביטחון של האו"ם לתת אור ירוק לנקיטת צעדים צבאיים נגד כוחותיו של מועמר קדאפי, במאמץ לבלום את תנופת הנגד שלו למחיקת שארית גרעיני ההתמרדות במזרח לוב. ביסוד ההחלטה מונח החשש, שהמשך הקמפיין הצבאי של קדאפי נגד ריכוזי המתקוממים היה מוביל לטבח באוכלוסיה האזרחית במדינה.

מה שהכריע את הכף היתה הכרזה של קדאפי, בשידור רדיו, זמן קצר לפני ההצבעה באו"ם, שבדעתו לפתוח במתקפה על בנגאזי עוד באותו לילה (ה'). "אנו נעבור מבית לבית, מחדר לחדר", אמר העריץ. "זה נגמר. נמצא אתכם בתוך הארונות. רחמים לא תמצאו בליבנו".

ההחלטה אינה קובעת כיצד יאורגן הכוח התוקף, אך ארה"ב, בריטניה ואולי צרפת צפויות להוביל את המתקפה הצבאית, שתחל בתוך זמן קצר ביותר, אולי בתוך שעות, לפי הערכות בוושינגטון.

נוסח החלטת המועצה מתיר לכל חברות או"ם לנקוט את "כל הצעדים האפשריים" כדי להגן על אוכלוסיה אזרחית בלוב. המשמעות היא הפעלת כוח צבאי. הניסוח הכוללני נועד לאפשר גמישות בבחירת האמצעים הצבאיים שיינקטו נגד לוב.

לפי דיווחים במדיה בארה"ב, התקבלה החלטת המועצה בחדווה ברחובות בנגאזי, המעוז הגדול האחרון של המורדים. "אנו מחבקים זה את זה", אמר דובר מטעם המורדים, שמצוטט היום (ו') ב"ניו יורק טיימס". "האנשים באופוריה. זה אמנם קצת מאוחר, אבל הקהילייה הבינלאומית לא נטשה אותנו".

אנליסטים הביעו חשש, שההחלטה אכן התקבלה מאוחר מדי ושכוחות קדאפי כבר עברו את רף האל חזור בקמפיין שלהם נגד המורדים. בעוד שאין ספק שקדאפי לא יוכל לעמוד בלחץ של התקפה מתמשכת, הוא עלול להספיק לתקוף את בנגאזי ולגרום לאבדות כבדות בקרב האוכלוסיה האזרחית.