לוב מדווחת: "פגיעה קשה במתקני הנפט; התפוקה תושבת"

(עדכון) - שוקרי גאנם, שר הנפט הלובי, טען כי לאחר שחברות הענק חילצו את עובדיהן - ירדה תפוקת הנפט של לוב לפחות מ-400 אלף חביות נפט ביום, לעומת 1.6 מיליון בעבר

המתקפה הנחושה של כוחות הברית כנגד לוב נותנת את אותותיה גם כנפט - ומצדיקה במידת מה את לחצי המשקיעים ששלחו את מחיר חבית מעלה אל מעבר לרף 100 הדולרים לאחר שבוע בו ידע הנפט בעיקר ירידה בערכו בצל המשבר ביפן.

שר הנפט של לוב קרא אמש (שבת) לחברות הנפט המערביות שפינו את כל עובדיהן מלובבימים האחרונים לשוב למדינה ולהפיק נפט באופן סדיר, ולא - לוב תסיט את חוזי הנפט לחברות בהודו, סין וברזיל.

שוקרי גאנם, שר הנפט הלובי, אמר במסיבת עיתונאים בטריפולי, כי בעקבות נסיגתן של חברות הנפט הזרות, תפוקת הנפט של לוב נפלה ל-400 אלף חביות נפט ביום בלבד, לעומת כ-1.6 מיליון חביות לפני פרוץ המהומות. הוא טען כי בקצב הזה תושבת לחלוטין תפוקת הנפט של לוב, ולפיכך קרא לחברות הזרות לשוב ולהפיק נפט, או שמשטר קדאפי יפנה לחברות מהודו, ברזיל וסין.

מתקני נפט וגז בערים מרכזיות בלוב , כגון עיר הנפט ראס-לנוף, נפגעו קשות במהלך הקרבות בשבועות האחרונים בין משטר קדאפי למורדים שמעוניינים להדיחו לאחר כ-40 שנה בשלטון.

"אנו ממשיכים לעקוב אחר הנעשה בלוב", אמרה מיכאלה הובר, דוברת חברת הנפט האוסטרית OMV. רוברט וויין, דובר ענקית הנפט הבריטית BP, אמר כי החברה עוקבת גם כן אחר ההתפתחויות בלוב.

על פי דיווחים ברשתות טלוויזיה זרות, בלוב טוענים כי מתקפת כוחות הברית הלילה במסגרתה נורו יותר מ-100 טילים לעבר מטרות שונות בבנגזי ובטריפולי הביאה לפגיעה נוספת במתקני הנפט ועשויה להביא לירידה חדה נוספת ביכולת התפוקה במדינה.

בנוסף, חוששים במערב מפני פרובוקציות של שליט לוב קדאפי שעשוי להפציץ את בארות הנפט באופן יזום או לעשות בהם שימוש במאבקו במערב.