רואץ': "יפן והנפט מאיימים על התאוששות הכלכלה הגלובלית"

כך אמר סטפן רואץ', יו"ר מורגן סטנלי באסיה: "האופטמיות לגבי צמיחה גלובלית היא מוגזמת מדי" ■ "רעידת האדמה ביפן, משבר החוב באירופה, עליית מחיר הנפט פוגעים בהתאוששות"

"ההתאוששות הכלכלית הבינלאומית עלולה להיות מאויימת ע"י כמה שורה של זעזועים עוצמתיים ובניהם רעידת האדמה ביפן ומשבר החוב באירופה", כך אמר סטפן רואץ', יו"ר מורגן סטנלי באסיה.

רואץ' מבהיר כי יש כמה גורמים המשתלבים יחד - רעידת האדמה הקטלנית ביפן בעוצמה של 9 בסולם ריכטר, יחד עם בעיות מימון קשות במרחב האירו ובשילוב הסערה במזרח התיכון והעלייה במחיר הנפט. השילוב של כל הגורמים ביחד יוצר סיבה גדולה מאוד לדאגה באשר לאפשר שהתאוששות הכלכלה הגלובלית שמנסה להיחלץ מהמיתון של 2008 ו-2009, על פי רואץ', ההתאוששות תהיה חלשה מאוד.

"כאשר ההתאוששות כל כך חלשה אין את הכרית התומכת שמסוגלת לעצור ולבלום זעזועים", אמר רואץ'. עוד הוסיף כי כרגע יש הרבה מאוד זעזועים והאופטמיות לגבי צמיחה גלובלית היא מוגזמת מדי.

רואץ' מציין כי המניות ברחבי העולם איבדו טריליון דולר מהשווי שוק השנה והין הגיע לרמת שיא שלא נרשמה מאז סוף מלחימת העולם השנייה. עוד סימן מאיים, מחיר חבית לנפט הגיע ל-106.95 דולר לחבית לפני שבועיים על רקע המתיחות במזרח התיכון.

רואץ' גם אינו אופטימי לגבי אפשרות של מדיניות צנע במדינות הסובלות ממשבר חוב וטוען כי זה לא יתרום להתאוששות הכלכלה. גם השמירה על רמת ריבית אפסית, תוכניות התמריצים לא יועילו, לדעתו.