25 חודשים רצופים של עלייה במחירי הדירות עושים את שלהם: צניחה של 24% בנכונות לקנות דירה

מדד אמון הצרכנים של גלובס מחקרים: רק 8.8% מהנשאלים הביעו נכונות לרכוש דירה בחודש פברואר - ירידה של 24% לעומת נתוני ינואר ■ יציבות בנתוני המגמה של 3 החודשים האחרונים: 9.4% הביעו נכונות לקנות דירה ■ מספר המתלבטים אם לרכוש דירה קפץ ב-40%

בעוד נתניהו מבקש לאמץ תוכנית סופר-טנקר לטיפול בתחלואי התכנון של מצוקת הדיור הישראלית, הנכונות של הישראלים עצמם לרכוש דירה ירדה משמעותית בפברואר - כך עולה מנתוני מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" ושל PwC ישראל. למעשה, תוך חודש אחד איבדו את הנכונות לרכוש דירה כמעט רבע מאלה שהביעו כוונה כזו בינואר, כך ששיעורם בקרב הנשאלים בסקר עליו מבוסס המדד פחת ל-8.8% בלבד.

הירידה החדה הזו תוך חודש (24.1%, ליתר דיוק), מתאפסת כמעט לחלוטין אם בוחנים את הנכונות לרכוש דירה כממוצע נע תלת-חודשי כדי לנטרל תנודתיות. כאן הנכונות עומדת על 9.4%, נתון שאינו חריג ביחס לחודשים הקודמים. ככלל, גם בחודש פברואר הכוונה לרכוש דירה (חדשה, יד שנייה או מתלבטים) המשיכה להצביע על הנדנדה של הציבור: אם בחודש אחד הכוונה הזו פחתה, בחודש העוקב היא גדלה, וחוזר חלילה.

ועדיין, ירידה חודשית משמעותית בנכונות לרכוש דירה ניכרה בכל החתכים שמנינו; כך למשל, מספר המתעניינים ברכישת דירה חדשה בחצי השנה הקרובה (3.6% מהנשאלים) קטן בחמישית, לאחר שבינואר חלקם הגיע לשיא. גם הנכונות לרכוש דירת יד שנייה קטנה, אם כי למעט ינואר החריג עדיין מדובר ברמה הגבוהה ביותר שנצפתה מאז אוגוסט. הסממן הגדול ביותר של ההפכפכות ושל המגמה בא לידי ביטוי בקרב המתלבטים, שבתוך חודש קטן מספרם ב-40% ושיעורם הוא הנמוך ביותר ב-11 החודשים האחרונים.

התמונה המצטיירת מנתוני פברואר תואמת את הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה השבוע, לפיהם מחירי הדירות עלו בינואר ב-0.9% והשלימו 25 חודשי עלייה רצופים. בכך, החלום על דירה (והנכונות לממש את החלום) התרחקו עוד יותר מהישג ידו של הישראלי הממוצע.

על-פי הלמ"ס, עליות נרשמו גם בשוק השכירות (0.3%), בשירותי הדיור בבעלות הדיירים (0.4%, הסעיף שתרם את התרומה המשמעותית ביותר לעליית מדד המחירים לצרכן החודש) וגם במדד תשומות הבנייה למגורים לכשעצמו (0.6%).