"גם פנינה כמו קניון רמת-אביב ניתן להרוס, בקלות יחסית"

מנכ"ל הקניון אורי אבל מודאג: "אין ספק כי במדינת ישראל ישנם יותר מדי קניונים ומרכזי מסחר", אך עדיין משוכנע: "מקומו של קניון רמת-אביב כמוביל במדינה ובת"א יישמר"

"אין ספק שבמדינת ישראל ישנם יותר מדי קניונים ומרכזי מסחר. עצוב בעיניי שאנחנו לא יודעים ללמוד מטעויות העבר - אזורים בהם היה עודף קניונים סבלו מקניבליזציה קשה. אזורים שלמים נשארו מוזנחים ונראים כמו בנייני רפאים - מספיק לראות את האזור שסביב קניון הזהב בראשל"צ. צר לי שהרגולטור לא מנחה בצורת חקיקה כמה קניונים ניתן לפתוח בכל אזור ועל פי מדד של מספר תושבים". כשהדברים הללו נשמעים מאורי אבל, מנכ"ל קניון רמת אביב - ספינת הדגל של קבוצת הקניונים הגדולה בישראל, כדאי להקשיב להם.

- אתה מודאג?

"ת"א שונה מיתר המדינה בכך שבה חיי המסחר ברחוב מעולם לא נפגעו ומעולם לא נעלמו, ואני שמח על כך. המסחר ברחוב הוא נדבך חשוב ביותר בחיינו וחובה עלינו לשמרו. אין ספק שהמסחר המתוכנן בשוק הסיטונאי, במתחם שרונה, במתחם התחנה ובאזור הקאנטרי, הצפוי להתפתח, מוסיפים לעומס שטחי המסחר, ועדיין אני משוכנע שמקומו של קניון רמת אביב כמוביל במדינה ובת"א יישמר. זאת בזכות ניהול נכון, תמהיל מדויק והמשך שימור חוויית 'הקפיצה הקטנה לחו"ל'".

כשחברת מליסרון רכשה את קניון רמת אביב מאפריקה ישראל ב-2009 (73% והיתרה בידי מגדל), היא שמה ידה על פנינה נדל"נית שממשיכה להשתבח. השנה זכה הקניון גם בהכרה בינלאומית, כשחברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית Cushman & Wakefield דירגה את הקניון במקום ראשון בישראל ו-35 בעולם מבחינת יוקר דמי שכירות למסחר.

מאז נרכש, קבוצת מליסרון השקיעה בשיפוץ 6 מיליון שקל. פדיונות כלל העסקים עלו ב-2010 ב-7% והסתכמו ב-986 מיליון שקל. דמי השכירות נעים בין 650 ל-1,200 שקל למ"ר לחודש.

- מה השתנה בקניון מאז הרכישה? התמהיל השתנה.

"התמהיל מורכב גם בסוג וגם במגוון, כלומר באותו תמהיל ספציפי בחלוקה לקטגוריות (אופנה, הנעלה, ילדים, תכשיטים) אנחנו קובעים גם את עומק התמהיל, שהוא מספר החנויות לקטגוריה. לדוגמא, אין בראייה שלנו מקום לשתי חנויות אלקטרוניקה ומוצרי חשמל. כך גם בקטגוריה של חנויות צעצועים ופופ. מאז רכישת הקניון הוחלט להמשיך ולבדל אותו על ידי בניית תמהיל יוקרתי וייחודי יותר. הכוונה לפתיחת חנויות בלעדיות וייחודיות, כמו הבוטיק של רשת Nespresso, חנות המעצבים שוגר דדי ועוד. בכוונתנו להמשיך ולבדל את הקניון ע"י מספר לא מבוטל של חוזים שנמצאים בשלבי חתימה".

- עד קשה להיות ראשון ולשמור על ההובלה?

"שימור קניון רמת אביב כקניון המוביל בישראל הוא עבודה קשה, ללא הפסקה. לבנות מותג איכותי כל כך לוקח זמן רב, ובניהול לא נכון או לא ממוקד ניתן להרוס בקלות יחסית פנינה מסוג כזה.

"חוויית הבילוי והקנייה בקניון מתחילה בכניסה לחניון. הלקוח נכנס לחניון הכי איכותי, מואר ומודרני שקיים בארץ. הוא נהנה ממערכת לזמינות חניה, שמסמנת לו היכן יש מקום חנייה פנוי. הוא עובר דרך לובי הכניסה לקניון, שהוא נקי, מצוחצח וללא עומס פרסומי (כנהוג בקניונים אחרים). הקונה ממשיך ונהנה מהליכה נעימה בקניון, שבו מושמעת אך ורק מוזיקת רקע ולא פרסומות למיניהן. לאחר שביצענו פיילוט של חדרי השירותים יוכלו הלקוחות גם ליהנות בקרוב מחדרי שירותים ברמה בינלאומית. לשמחתי, ליאורה עופר (יו"ר מליסרון) מעורבת בפרטים רבים ותורמת רבות מניסיונה העיצובי ומהבנת הקמעונאות והסטנדרטים שהלקוח מבקש לקבל כשהוא מגיע לקניון רמת אביב".

אורי אבל / צלם : איל יצהר
 אורי אבל / צלם : איל יצהר