האוזן השלישית: המאכל המסורתי של פורים כמו שלא הכרתם אותו

אוזן המן עם פרג או עם שוקולד? ואולי בכלל מלוחה, ממולאת בפסטו, בחצילים או בעגבניות מיובשות? אפשר להכין בבית אוזניים משודרגות, וגם אם רוצים מתוקות - יש עוד אופציות למילוי

מייד בתום סבב אירוחי החורף המרשים שלה, הכולל חמין עשיר ומרק עוף שאין כמוהו בעולם עם קניידלך שמן ומתקתק, מפשילה אמי את השרוולים המטאפוריים שלה ומתכננת את התאריך שבו נעשה יחד אוזני המן.

הסידור הוא כזה: היא מכינה את הבצקים (פריך ושמרים בדרך-כלל) ואת המילויים (פרג, אגוזים ותמרים) ומרדדת את הבצק. אני, הסו-שפית שלה, חורצת את מאות עיגולי הבצק, ממלאת וסוגרת אותם לכדי אוזני המן. זה סוג של תרפיה עבורי, עבורה, עבורנו. שעות אנחנו עומדות על הרגליים עד שהן כואבות נורא, מקשקשות, מרפדות תבניות בנייר אפייה, ממלאות אותן בזו אחר זו, מכניסות ומוציאות לתנור בקצב שלא היה מבייש אף קונדיטוריה, עד שנערמת לה ערמת אוזניים במרכז החדר. מאות במספר.

אחוות האימא-בת הזאת נשברת בדרך-כלל באותה נקודה, כשאימא שלי שולפת את שקית הצימוקים מהסל. "שלא תעזי", אני מזהירה אותה, לא מאמינה שהיא שוב עושה לי את זה, ומנסה למנוע ממנה לדחוף אותם לפרג. "מוכרחים", היא אומרת לי בנחרצות, כאילו יש רק אמת אחת בעולם - האמת שלה, "מוכרחים". לתוך הוויכוח הזה אנחנו מקפלות כמובן עוד כמה נושאים כאובים על הדרך, משחררות קיטור, ובסוף מתפשרות (חצי מהכמות עם צימוקים, חצי בלי). אחרי כמה שעות, כשהמלאכה מסתיימת, אנחנו מכינות לעצמנו כוס קפה, מתרווחות על הספה, מרימות את הרגליים וטועמות. טעים ונעים לנו.

השנה החלטתי לאתגר אותה. לא עוד פרג ומריבות מעיקות על צימוקים, לא עוד תמרים ואגוזים; השנה נלך על מילויים מלוחים; אם תרצו, אוזן המן שהתחפשה לבורקס, לקיש קטן בצורת משולש. אפשר להכין אותן מבצק שק"ם (שמנת, קמח אסם, מרגרינה), מבצק חש"ק (אותו דבר רק עם חמאה במקום המרגרינה), מבצק שמרים מלוח, מפילו או מעלים, ולמלא כמעט בכל דבר שעולה על הדעת. מכבד ומחצילים ועד עגבניות מיובשות. הפשרה הייתה אותה פשרה כמו עם הצימוקים - חצי מתוקים, חצי מלוחים.

בצק אוזני המן מלוח

חומרים: (50-40 יחידות)

3.5 כוסות קמח (500 גרם), 1 שקית אבקת אפייה, 200 גרם חמאה, 1/4 כוס שמן, 1 כפית שטוחה מלח, גרידת תפוז מתפוז שלם, 1 כפית תמצית וניל, 3/4 גביע (160 גרם) שמנת חמוצה, 1 כפית אורגנו יבש.

הכנה: מערבבים חומרים יבשים במיקסר עם וו גיטרה, מוסיפים את החמאה חתוכה לקוביות, מוסיפים את שאר החומרים. מניילנים ושמים במקרר לשעה.

מרדדים את הבצק, קורצים עם כוס לצורת עיגול, מוסיפים את המלית, מקפלים וסוגרים לצורת אוזן המן. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות ל-12-10 דקות או עד לקבלת צבע מוזהב.

מלית תרד וריקוטה

חומרים: (30 אוזני המן)

1 כוס תרד סחוט וטחון, 300 גרם ריקוטה, 50 גרם קשקבל מגורד, מלח, פלפל שחור ואגוז מוסקט.

הכנה: מאדים את התרד, מקררים וסוחטים (עד שהוא שוקל כ-100 גרם). מערבבים את התרד עם הגבינות ומתבלים לפי הטעם.