התפתחות דרמטית: העו"ס החליטו לדחות את ההסכם

המשמעות היא שאיגוד העובדים הסוציאליים בראשות איציק פרי ינהל מעתה בעצמו את המו"מ מול משרד האוצר, וכי ההסתדרות וראשיה לא ייקחו בו עוד חלק

התפתחות דרמטית במסגרת מאבק העובדים הסוציאליים: רגע לפני החתימה הרשמית על ההסכם שגובש בין ההסתדרות למשרד האוצר, הודיע איגוד העובדים הסוציאליים כי במסגרת הצבעה דמוקרטית שנערכה היום (א') על-ידי צירי האיגוד, הוחלט שלא לתמוך בהסכם ולהמשיך במאבק ובשביתה בפרט.

בתגובה לפניית "גלובס" אמרו היום בהסתדרות כי המשמעות היא שאיגוד העובדים הסוציאליים בראשות איציק פרי ינהל מעתה את המו"מ מול משרד האוצר, וכי ההסתדרות וראשיה לא ייקחו בו עוד חלק.

ההתנגדות להסכם שגובש נובעת בעיקר בשל העובדה כי איגוד העובדים הסוציאליים הצהיר בכמה הזדמנויות כי הנושא המרכזי במאבק הנוכחי הוא שינוי מהותי בטבלאות השכר של העוס"ים שינוי שיאפשר קידום בדרגות וימחוק אחת ולתמיד את הדרגות שבהן נזקקים להשלמת הכנסה. למרות ההצהרות האלה, האיגוד, בראשות איציק פרי, צפוי לחתום על הסכם שלא נוגע כלל בנושא הקידום בדרגות ומותיר את סעיף השלמת ההכנסה בתלוש המשכורת של רבים מהעובדים.

הפער בין ההצהרות של האיגוד לבין ההסכם שגובש, נובע מפער בין גישת האיגוד לגישתו של יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן. האחרון סבר כי שינוי מהותי בטבלאות השכר צריך להתבצע במסגרת שינוי כולל במבנה ההעסקה במגזר הציבורי, וכי מוטב למקד את המאמץ בתוספות שכר גבוהות יחסית בפרק זמן קצר יחסית, כדי לא לאבד את המומנטום של המאבק. כך השיג ניסנקורן תוספת שכר ממוצעת של 25%, שתינתן ברובה באמצעות תשלומים שקליים המיטיבים בעיקר עם בעלי השכר הנמוך במיוחד.

גם בעניין עובדי העמותות עמדו פערים בין האיגוד לבין גישתו של ניסנקורן. באיגוד הצהירו כי הם נחושים להביא לכך שייצא צו הרחבה לכל הסכם שיושג כך שיחול במלואו על עובדי העמותות, ואילו ניסנקורן סבר כי צו הרחבה הוא משימה כמעט בלתי אפשרית לאור ההתנגדות האידיאולוגית של משרד האוצר. יחד עם זאת, ניסנקורן רשם הישג חסר תקדים לאחר שנקבע כי עובדי העמותות ישתכרו לא פחות מ-7,100 שקל בחודש, וכי כל תוספת שכר שתינתן בעתיד לעובדי המגזר הציבורי, תחול גם עליהם.

יו"ר האיגוד, איציק פרי, יישר קו במהלך המו"מ עם ניסנקורן, אבל המשיך לחזור בהזדמנויות שונות על נקודות הפתיחה הנוקשות שהציג. כך, כגודל הציפייה שנוצרה בקרב העובדים הסוציאליים, נולדה לה אכזבה חסרת תקדים. עד כדי כך שהעובדים טוענים כי האיגוד וההסתדרות כבר לא מייצגים אותם בפועל.

"יום שחור למקצוע ולהסתדרות שמכרה אותנו בזול", כתב אחד העובדים בעמוד המאבק בפייסבוק. אחרים הציעו לנתק את חברותם בהסתדרות ואף להפסיק את השביתה כאות מחאה. יצוין כי מאחורי הקלעים ישנם גם לא מעט גורמים אופוזיציוניים להסתדרות שמעודדים את התסיסה הזאת.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר היום בתגובה להחלטת האיגוד: "הודעתי לחברי האיגוד בישיבה היום כי השגתי עבורם את התוצאה הטובה ביותר שניתן היה להשיג על פי דרישותיהם. יחד עם זאת אני מכבד את ההחלטה הדמוקרטית של האיגוד".

על פי הערכות, במשרד האוצר לא ישפרו מהותית את ההצעה לעובדים הסוציאלים כדי שלא להביך את ההסתדרות ואת עופר עיני, ועל כן שביתת העובדים הסוציאלים צפויה להימשך עוד זמן רב.