כתב אישום בהונאת המס הגדולה: זייפו חשבוניות ב-1.7 מיליארד שקל

רוני ברנס, שלמה הרי עזרן ודוד שבת נאשמים כי ביצעו עסקאות פיקטיביות והקטינו במירמה את חבות המס ב-270 מיליון שקל ■ בנוסף השתלטו על חברות וסחרו דרכן בחשבוניות פיקטיביות

רשות המסים הגישה היום (ב') לבית משפט השלום בבאר-שבע כתב אישום רחב בהיקפו נגד 3 נאשמים וחברות רבות, בפרשה שכונתה "הונאת המיליארד". זאת, בגין עבירות של השתמטות מתשלום מע"מ בסך 270 מיליון שקל, הנובעים מעסקאות פיקטיביות שערכן כ-1.7 מיליארד שקל ועוד מאות מיליוני שקלים במסגרת ביצוע עבירות מס הכנסה. הנאשמים הם: אהרון (רוני) ברנס, שלמה הרי עזרן ודוד שבת.

בכתב האישום מתוארת השיטה בה בוצעו העבירות, המהווה, לטענת רשות המסים, קפיצת מדרגה בכל הקשור לעבירות מס מסוג זה.

לפי כתב האישום, מיוחסת לשלושה ולחברות, באמצעותן בוצעו העבירות, הוצאה של אלפי חשבוניות מס פיקטיביות לצורך הקטנת גובה החבות במס של המעורבים. כמו כן, נטען כי הוצאו חשבוניות מס לשם כיסוי כספי הלוואות שניתנו בשוק האפור, ללא כל דיווח לרשות כמחויב בחוק.

מסתבר, כך לפי כתב האישום, כי העבירות בוצעו תוך זיוף מסמכים ולעיתים בשימוש בחברות קיימות וכשרות, שמעולם לא ייפו את כוחם של הנאשמים לפעול בשמן.

השתלטות על חברות בקשיים

לנאשמים מיוחסת גם פרשה של השתלטות פיזית על חברות, תוך שהם עושים בהן כבשלהן. גם בחברות אלה, נטען, עסקו הנאשמים בסחר של אלפי חשבוניות פיקטיביות, ובכך גרעו מהכנסות המדינה מאות מיליוני שקלים, תוך מתן דיווח כוזב לרשות על עסקאות שמעולם לא התקיימו.

מחקירת רשות המסים עלה חשד כי הנאשמים איתרו בעלי עסקים שנקלעו לקשיים, והציעו להם הלוואות מחברות פיקטיביות הרשומות על שמם או על שם אנשי-קש. בתמורה הוציאו להם בעלי העסקים חשבוניות פיקטיביות, שבאמצעותן קיבלו העבריינים החזרים כספיים מהמדינה.

כלומר: לפי החשד, בעל העסק התקזז במע"מ בגין החשבונית הפיקטיבית - וזהו גם סכום הריבית שהוא התחייב להחזיר למלווה, כך שבפועל הריבית שולמה למעשה "על חשבון" קופת המדינה (מע"מ). בנוסף, בעל העסק רשם את ההוצאה בספרי העסק - והקטין בכך את ההכנסה החייבת למס הכנסה.

בנוסף, במקרים בהם הלווים לא עמדו בתנאי ההלוואה, השתלטו הנאשמים על העסק ועל חשבון הבנק שלו והפיצו חשבוניות פיקטיביות על שם העסק ואף משכו כסף מחשבון הבנק.

הענפים בהם פעלו הנאשמים, כך נטען, הם בתחום הביגוד וההלבשה, שמירה ואבטחה, אספקת עובדים, ברזל ומתכות, שיפוצים ובנייה, זהב, עץ, גבס, הובלות ומשאיות, מוסכים, צמיגים, מצברים, ציוד מכני הנדסי, צבע, אספקת חול, קרמיקה וחומרי בניין.

הנאשמים יישארו בינתיים במעצר

כתב האישום כולל עבירות לפי חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה, ניהול פנקסי חשבוניות כוזבים, הגשת דוחות מס כוזבים, הוצאות חשבוניות מס פיקטיביות, ניכוי תשומות מס שלא כדין ובהיעדר מסמכים, אי-הצגת ספרי הנהלת חשבונות, סיוע לאחרים להשתמש מתשלום, שימוש במירמה ותחבולה כדי להתחמק מתשלום מס ועוד.

עם כתב האישום בתיק הוגשה גם בקשה למעצרם עד תום ההליכים של 3 המעורבים הראשיים, בשל מסוכנותם לציבור והחשש לשיבוש הליכים. בית המשפט קבע כי הנאשמים יישארו במעצר עד שתינתן החלטה אחרת בעניינם.

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד יהודית אביטן, מנהלת הלשכה המשפטית הפלילית של מחוז הדרום ברשות המסים, ועורכי הדין עידן ארד, ליאת בכור ורעות סנה.

חומר החקירה הועבר ליחידה לאכיפה הפשיעה הכלכלית של יחידת להב 443 ולפרקליטות מחוז דרום, לאחר שנגד הנאשמים נמצאה תשתית ראייתית לעבירות של סחיטה באיומים, מירמה בנסיבות מחמירות, זיוף ושימוש במסמכים מזויפים.

כך פעלה השיטה
 כך פעלה השיטה