ההגה בידיים של הנדלר

המינוי המתוקשר של סטלה הנדלר ליו"ר הוט הולך לשנות את החברה מקצה לקצה

1. מינוי שכל כולו אמירה לגבי מה שחושב הבעלים פטריק דרהי על הנהלת הוט - כמעט שאין דרך אחרת לתאר את מינויה השבוע של סטלה הנדלר לתפקיד יו"רית הוט.

כבר באוגוסט 2010 פורסם ב"גלובס" על כוונת דרהי, בעל השליטה בהוט ובמירס, למנות נציג בכיר מטעמו שיעמוד בראש הפעילויות שלו בישראל.

רבים וטובים הכחישו וטענו כי אין בכך דבר, אבל מתברר כי דרהי יודע להסתיר את כוונותיו היטב, לפעמים אפילו מהמנהלים שלו.

בימים הקרובים צפוי מינויה הרשמי לעבור אישור בדירקטוריון הוט, וכנראה שתקופה חדשה עומדת לפתחה של החברה.

אז מה מבטא המינוי של הנדלר? האם זו הבעת אי-אמון בצוות הקיים בהוט? המינוי של הנדלר נכפה על מנכ"ל הוט, הרצל עוזר, והוא לא מאושר ממנו. ככל הידוע, בשלב הראשון הנדלר אמורה להתמנות לתפקיד יו"רית דירקטוריון הוט, כשבעתיד הקרוב היא תעמוד בראש הקבוצה בעקבות המיזוג הצפוי בין הוט ומירס.

בינתיים, כל האנרגיות של הנדלר יופנו להוט. היא לא הולכת להתעסק כרגע במירס, ולכן תשב בהוט במשרה מלאה - וזו אמירה חזקה מבחינת דרהי.

במילים אחרות, דרהי נותן את המפתחות להנדלר לנהל לו את הקבוצה. הוא יודע שהנדלר מעולם לא מילאה תפקיד יו"רית, ושהיא באה להיות יו"רית פעילה, שלא לומר מנכ"לית-על.

אם הוא נותן לה את המפתחות, סימן שהוא נותן לה את הסמכות גם להחליט עם מי היא רוצה לעבוד.

עתידה של ההפרדה המבנית

לפיכך, השמועות לגבי משך הזמן שעוזר ימשיך ויישאר בתפקידו רק יילכו ויגברו. יש לקוות בשביל עוזר שהוא לא ייפגע מהתהליך, כי בסך-הכול התוצאות של הוט מדברות בעד עצמן, והן טובות.

ברור שתמונת המצב בהוט הולכת להשתנות מקצה לקצה. הנדלר באה לייצר ערך בשתי החברות: הוט עדיין לא ממצה את כל הפוטנציאל שלה, ומירס נמצאת בצומת דרכים קריטית מבחינתה, על רקע המכרז הסלולרי בו היא מתמודדת. אם היא תזכה בו, היא תיכנס לפרויקט אדיר להקמת רשת חדשה.

מי שמכיר את הנדלר יודע שהיא מנהלת יסודית. אין סיכוי שהיא לא תביע את עמדותיה בכל עניין ועניין, ומכאן שהסיכוי שהנהלות החברות יישארו על כנן באותה מתכונת לאורך זמן אינו גבוה.

אמנם, עוזר כבר הוכיח כי הוא יודע לעבוד עם יו"רים ויודע לשים את האגו בצד. דרהי ואנשיו מעורבים בצורה מאוד פעילה בנעשה בהוט. עוזר ידע להכיל את הנוכחות והמעורבות הזו. הוא גם מתוגמל על כך. אבל כשמדובר על הנדלר, זו לא שאלה של לשים את האגו בצד. זו שאלה של מי מנהל את העסק.

בינתיים, עוזר מסביר כי חלוקת העבודה והסמכויות נקבעו, והוא מתכוון להמשיך ולנהל את העסק כרגיל.

בשלב הראשון, הנדלר תתחיל ללמוד את החברה. למרות ניסיונה הרב בתחום התקשורת, תחום הטלוויזיה חדש עבורה. בכל יתר התחומים שבהם עוסקת החברה, כמו טלפוניה ואינטרנט, היא מבינה מצוין.

הערך המוסף האדיר שלה יהיה במסגרת פעילות אספקת שירותי האינטרנט של הוט (ISP) שתתחיל בקרוב. צחוק הגורל הוא שהנדלר, בהיותה מנכ"לית 012 סמייל, עשתה את כל מה שהיא יכולה על מנת שהוט תקבל רישיון ל-ISP בהפרדה מבנית מלאה. כשהיא תיכנס לתפקידה, היא תעשה הכול על מנת לבטל את ההפרדה הזאת.

אבל לא צריך לדאוג לה. הנדלר יודעת לעבוד מול משרד התקשורת - זה עניין של ניסיון.

בפרטנר כבר נשמעות טענות סמויות נגדה כי בתפקידה כמנכ"לית 012 סמייל בשנה האחרונה היא לא ניסתה להשפיע בשום אופן על ועדת חייק, העוסקת בהסדרת שוק התקשורת, ורומזים על כך שהייתה לכך סיבה - המעבר שלה להוט.

2. כל שוק התקשורת, חוץ מחברות הסלולר, עולז לנוכח כניסתם הצפויה של שני מפעילים סלולריים חדשים. תהיה חגיגה גדולה, והרבה כותרות ילוו את הזכייה במכרז והתקווה להגברת התחרות בשוק.

אבל כדאי לשים את החגיגות בצד בינתיים. ככל שנוקפים הימים ומשרד התקשורת לא עושה את מה שהוא חייב על מנת להשלים את עבודת ההכנה לכניסה חלקה של המפעילים החדשים, הסיכוי שהם ייכנסו ויצליחו הוא נמוך - אלא אם כן מישהו מקווה שהם יהיו מפעילים וירטואליים (MVNO).

בתנאים הקיימים היום - כשנושאים לא סגורים כמו הנדידה, עניין הקמת אתרים סלולריים, שיתוף אתרים ומחירי האינטרנט הסלולרי - ניתן להעריך במידה רבה של סבירות, שרק למירס יש סיכוי, אם אכן שתזכה במכרז, להעמיד רשת סלולרית.

זאת, מפני שכבר היו לה 500 אתרים, והיא עוסקת באינטנסיביות ברכש אתרים, כשעל-פי הערכות יש לה כבר 700-800 אתרים.

מעבר לכל הבעיות שהוזכרו כאן, יש עוד דבר אחד חשוב שלא נסגר, והוא שוק סיטונאי לתמסורת לאתרים הסלולריים.

במילים אחרות, משרד התקשורת לא קבע מה המחירים שישלמו המפעילים החדשים עבור חיבור אתריהם לחברות התשתית בזק והוט.

הקמת כל אתר סלולרי מחייבת חיבורו בצירי תמסורת. כלומר, לספק לו את הקווים שמחברים אותו לליבת הרשת. את הצירים רוכשות מפעילות הסלולר מבזק, בעוד סלקום מספקת את רוב הצירים באמצעות תשתיות משלה.

מפעיל חדש נדרש להקים רשת על-פי תנאי המכרז בתוך 7 שנים, או חייב להקים 10% מהאתרים לפני שיוכל לקבל שירותי אירוח (נדידה פנים-ארצית) מאחד המפעילים. אבל באילו מחירים בדיוק הוא ירכוש את החיבורים לאתרים, כשהוא שחקן קטן וחדש ואין לו שום יתרון לגודל?

משרד התקשורת יהיה חייב לפקח על מחירי התמסורות לאתרים הסלולריים, אחרת המפעילים הסלולריים החדשים יהיו בבעיה. המשרד לא מתערב במחירים מתוך מדיניות מכוונת, והשליטה של בזק בשוק העסקי מראה עד כמה הוא טעה לאורך השנים.

אם רוצים לאפשר לשחקנים החדשים להקים רשת, אין ברירה אלא ליישם פיקוח אפקטיבי על מחירי התמסורות עכשיו.

בינתיים, דבר אחד כן מובטח - את מתן הרישיונות יחגגו כולם במסיבת עיתונאים מרשימה ומתוקשרת.