באפט על האסון ביפן: "אירוע חריג שיוצר הזדמנות קנייה"

המשקיע המיליארדר: "אילו הייתי מחזיק היום במניות יפניות, בוודאי לא הייתי מוכר אותן"‏ ■ "ייקח ליפן זמן מה להשתקם, אבל זה לא ישנה את העתיד הכלכלי שלה"

‎‎‎‎המשקיע המיליארדר וורן באפט מאמין שאסון הטבע ההרסני שפקד את יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, לפני עשרה ימים הוא מסוג האירועים המיוחדים שיוצרים הזדמנות קנייה, הפעם של מניות יפניות.

‏"ייקח ליפן זמן מה להשתקם, אבל זה לא ישנה את העתיד הכלכלי שלה", אמר היום (ב') באפט בביקור במפעל בדרום קוריאה של חברת ישקר הישראלית ששייכת לאחת הקרנות שלו. "אילו הייתי מחזיק היום במניות יפניות, בוודאי לא הייתי מוכר אותן".

‏"לעיתים קרובות, אירוע חריג כזה שמגיע כמו רעם ביום בהיר יוצר באמת הזדמנות קנייה. ראיתי את זה קורה בארה"ב וראיתי את זה קורה ברחבי העולם. אני לא חושב שיפן תהיה יוצאת דופן", אמר באפט בן ה-80, שידוע בכינוי "הגורו מאומהה" בזכות אסטרטגיית ההשקעות המוצלחת שלו לאורך עשרות שנים.

באפט עומד בראש ברקשייר האתאוויי, שיש לה השקעות רבות בתחומי הביטוח והחשמל בארה"ב וברחבי העולם.

‎‎ירידה של 10%

‎‎היום היה שוק ההון היפני סגור לרגל חג מקומי. ביום ו' האחרון עלה מדד ניקיי ב-2.7%, בין היתר הודות להתערבות מדינות 7‏‏G‏ בשוקי המטבע לטובת יפן (נגד הין), אך המדד עדיין סיים את השבוע שעבר בירידה של 10%, הירידה השבועית התלולה ביותר שלו מאז המשבר הפיננסי העולמי ב-2008.

באפט אמר עוד שברקשייר האתאוויי, שצברה עד סוף 2010 יתרות מזומנים בסך 38 מיליארד דולר ורכשה בשבוע שעבר את יצרנית שמני המנועים לובריזול ב-9 מיליארד דולר במזומן, מחפשת עוד רכישות גדולות ברחבי העולם.

במכתבו השנתי לבעלי מניות החברה בחודש שעבר חזר באפט על האמירה הזו.

‏"ארה"ב היא המקום הסביר ביותר שנעשה בו משהו", הוא אמר בטקס הנחת אבן הפינה למפעל בדרום קוריאה שמנוהל על-ידי חברה-בת של ישקר, יצרנית מכשירי החיתוך הישראלית ששייכת לאחת מקרנות ההשקעה שלו.

לבאפט יהיו עוד יותר כספים להשקעה אחרי שגולדמן זאקס ירכוש חזרה את מניות הבכורה שלו בסך 5 מיליארד דולר שברקשייר רכשה בשיא המשבר הפיננסי ב-2008.

‎‎מתעניין בדרום קוריאה

‏‎באפט, שמדורג במקום השלישי ברשימת עשירי העולם של המגזין "פורבס" לשנה זו, אמר שהוא מחפש גם לרכוש עסקים שלמים או מניות של חברות גדולות בדרום קוריאה - היכן שברקשייר היא כבר בעלת עניין בחברת הפלדה הגדולה ‏POSCO‏.

לדבריו, הסיכונים הגיאופוליטיים שקשורים בצפון קוריאה לא מגבילים את התעניינותו בדרום קוריאה, הכלכלה הרביעית בגדלה באסיה (אחרי סין, יפן והודו). לברקשייר יש אחזקה גם ביצרנית הרכב והסוללות הסינית ‏BYD‏.

באפט לא חשף אחזקה כלשהי במניות יפניות היום, והדוחות של ברקשייר אינם מציינים השקעות חשובות ביפן. הוא היה אמור לבקר ביפן בהמשך השבוע, אך ביטל את הביקור בעקבות רעידת האדמה. ‏‎‎‏