האסון ביפן: "השפעה מינורית על הכלכלה העולמית"

רואי קוזין, אנליסט בכיר בחברת USG CAPITAL, מעריך כי השפעת האסון ביפן על כלכלת העולם, צפויה להיות מינורית

ממדי ההרס שהביאה עימה רעידת האדמה והצונאמי שעבר ביפן הולכים ומחריפים למה שעשוי להפוך לאסון גרעיני המעמיד את כל העולם בסיכון. רואי קוזין, אנליסט בכיר בחברת USG CAPITAL מעריך כי אבדן התפוקה לכלכלת יפן יהיה ניכר ויתכן שהאסון אף יעורר מיתון טכנולוגי כאשר הפעילות העסקית באזורים שנפגעו נעצרה לחלוטין.

אולם, ההוצאות בגין השיקום יכנסו כנראה מתישהו ברבעון השני, וידחפו בחזרה כלפי מעלה את שיעור הצמיחה. אף שהניקיי ובעקבותיו שאר בורסות העולם צנחו בחדות, על המשקיעים לזכור תמיד שאסונות טבע לעיתים נדירות משנים את מסלול צמיחתה של הכלכלה, ורעידת אדמה זו, חרף גודלה, לא אמורה להיות יוצאת מן הכלל.

"ניתן לשקול התחלה איטית ומתונה של איסוף "סחורה" מאחר ובטווח הזמן הבינוני - ארוך, תמונת הצמיחה הגלובאלית אינה צפויה להיות מושפעת באופן משמעותי על ידי האסון", אומר קוזין.

חשוב לזכור כי רעידת האדמה המשמעותית הקודמת שהתרחשה ביפן (קובה) בשנת 1995 עוררה גל של השבת נכסים למולדת על ידי חברות ביטוח יפניות בכדי לכסות על הפסדים שנגרמו מבית. פעולה זו גרמה לין היפני להתחזק באותו האופן בו הוא מתחזק כעת, תוך כדי פגיעה במטבעות בעלי תשואה גבוהה כגון הדולר האוסטרלי והדולר הניו-זילנדי משום שמוסדות פיננסיים רבים פועלים במשחק הסחר בהפרש ריביות (carry trade) על הין היפני.

במונחי צמיחה גלובאליים, השפעת אסון זה על כלכלת העולם צפויה להיות מינורית שכן, תרומתה של יפן לצמיחה העולמית עומדת על ממוצע של 2%-3% במהלך חמש השנים האחרונות, ומשמעות הדבר שאפילו אם התמ"ג היפני ירד לטריטוריה שלילית, ההשפעה על שאר העולם תהיה מוגבלת בסופו של תהליך.

עוד מציין קוזין כי התיקון הטכני בשווקים הפיננסיים החל עוד לפני שרעידת האדמה פגעה ביפן. כפי הנראה האסון ביפן רק האיץ את מגמת הירידה במחירי המניות העולמיים והגביר את חששות המשקיעים. בנוסף לכך, יש לציין את המשבר המתגבש במזרח התיכון. "ייתכן ולחצי המכירה עדיין לא הגיעו לכלל מיצוי, אך יחד עם זאת, כנראה שאסון זה לא יסיים את התרחבות מעגל העסקים העולמי, ולא ישנה את תחזית ההכנסות עבור הכלכלות המובילות בעולם. מכיוון שכך, יש לראות בכל חולשה נוספת כהזדמנות מחודשת לקניה ברמות נמוכות ואטרקטיביות".