"האח הגדול 3" - התוכנית הנצפית ביותר בעשור האחרון

במהלך כל העונה לא ירדה תוכנית הריאליטי של קשת מתחת לרייטינג של 32% ■ הציבור מוכן לשלם על תוכן: מאות אלפים רכשו את ערוץ 20 והורידו אפליקציות אינטרנט וסלולר של התוכנית

העונה השלישית של "האח הגדול" צפויה להיות התוכנית הנצפית ביותר בעשור האחרון - כך עולה מנתוני התוכנית, אשר אינם כוללים עדיין את התוכנית שתשודר הערב (ד') ואת משדר הגמר שישודר במוצא שבת.

לפי הנתונים, תוכנית הריאליטי של זכיינית ערוץ 2 קשת עומדת על רייטינג ממוצע של 35.9%, כאשר בממוצע נחשפו לכל פרק יותר מ-1.3 מיליון צופים, ובסך-הכל מדובר על למעלה מ-3.2 מיליון איש שנחשפו לכל העונה.

למעשה, במהלך כל העונה לא ירדה התוכנית אל מתחת לרייטינג של 32%. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", כ-350 אלף בתי-אב בישראל רכשו את ערוץ 20 משתי החברות - הוט ו-yes.

לשם השוואה - ממוצע הרייטינג בעונה זו גבוה ב-17% מהעונה השנייה של "האח הגדול", שעמדה על רייטינג ממוצע של 30.8%; וכן גבוה ב-13% מהעונה הראשונה, ששודרה בשנת 2008 והגיעה לרייטינג ממוצע של 31.7%. עונת ה-VIP עמדה על רייטינג ממוצע של 31.9% בקרב משקי-בית יהודיים.

הציפייה לעונה זו הביאה את פרק ההשקה שלה לרייטינג ממוצע של 35.3%, לעומת 31.5% בעונה הקודמת.

תופעת "האח הגדול" הדגימה שוב את עוצמתה של הטלוויזיה המסחרית בישראל, כאשר הפריים-טיים המקומי בערוץ אחד בלבד מגיע לנתונים הדומים לסך צפייה כולל של כלל הערוצים במדינות מערביות אחרות.

ימי השידור של קשת, רביעי ושבת, הביאו את סך הצפייה הכולל בטלוויזיה ל-67.8% מכלל משקי-הבית היהודיים בישראל. הצפייה בערבים בהם שודר "האח הגדול" גבוהה ב-50% מממוצע הרצועה.

מעודדת צפייה משותפת

ההצלחה של "האח הגדול" נובעת בעיקר מיכולתה לדמות מה שמכונה בעגה הטלוויזיונית "איוונט", כלומר אירוע טלוויזיוני אשר אין לפספסו, בדומה למשדרי חדשות, ספורט, אקטואליה או אירועים שנתיים כמו האירוויזיון.

לשם השוואה, אירוויזיון 2005 הוא אירוע הטלוויזיה הנצפה ביותר בשנים האחרונות, והוא עומד על רייטינג של 39.5% - בדומה לפרק "האח הגדול" ששודר ב-26 בינואר 2011.

לפי נתוני קשת, "האח הגדול" היא התוכנית המעודדת ביותר צפייה משותפת. ממוצע הצופים למשק-בית ב"האח הגדול" עמד העונה על 1.7 - זאת לעומת 1.5, שהוא ממוצע הפרטים בערוץ ברצועה המקבילה בימים האחרים.

בתוך כך, למרות שערוץ 10 הצליח לייצר אלטרנטיבה ראויה בימי רביעי, בדמות "המקור" עם רביב דרוקר ועפר שלח, ממוצע הרייטינג של הערוץ המתחרה נחתך לחצי ועמד בפריים-טיים בימים רביעי ושבת על 5.4% - לעומת 11.5% בימים בהם לא משודר "האח הגדול".

צמיחה של 200% בפייסבוק

בקשת נעשה גם מאמץ בתחום הניו-מדיה. העונה נשבר שיא צפיות הווידיאו במצלמות "האח הגדול" בחברות הסלולר עם מעל ל-1.5 מיליון שימושים - ב-50% יותר מהעונה הקודמת. כמו- ן, נרשמו מעל 100 אלף הורדות של אפליקציית "האח הגדול" ב-iPhone. באפליקציה לבדה נרשמו 2 מיליון צפיות וידיאו.

בממוצע גלשו מידי יום כ-130 אלף יוניקים לאתר "האח הגדול" באתר mako של קשת. 3 אירועים ב"אח הגדול" הביאו לשיאים של קרוב ל-300 אלף יוניקים ביום ושברו את שיאי העונה הקודמת.

התברר גם כי בכל הקשור ל"אח הגדול", הציבור הישראלי מוכן לשלם על תוכן, כאשר מודל התשלום יצא לדרך לראשונה בעונה זו - ולמרות זאת משך הצפייה הממוצעת עמד על 24 דקות, עם כ-25 מיליון צפיות וידיאו השנה בעונה. עלות הצפייה עמדה על 14 שקל לחודש ועל 42 שקל לכל העונה.

תוכניתם של אלירז שדה וגואל פינטו, ששודרה אף היא רק באתר "האח הגדול", הגיעה לעשרות אלפי צפיות לאורך העונה.

פעילות הטולבר, שהחלה בעונה קודמת, המשיכה גם היא השנה, ובמהלך העונה נחצה קו מיליון ההתקנות של האביזר האינטרנטי. כיום כ-1.2 מיליון מחזיקים בטולבר של makoLIVE.

עמוד "האח הגדול" בפייסבוק צמח ב-200% במהלך העונה, ונכון לשעה זו הוא מונה 106 אלף חברים. הפוסטים שנרשמו על גבי הדף רשמו 20 מיליון חשיפות.

"המשפחה של האח", משחק חברתי שליווה את העונה, גרף השתתפות של קרוב ל-40 אלף שחקנים.

עלות נקודת רייטינג בגמר: כ-2,700 שקל

בחברות המדיה מציינים כי מדובר בנתוני רייטינג שלא נראו מעולם: "זאת העונה הנצפית ביותר, העם דיבר בשלט. 'האח הגדול' הציג נתוני צפייה שלא היו מעולם, באופן יציב תוכנית אחרי תוכנית. מבחינת המדיה, המשמעות היא שקשת יצרו כזאת כמות של 'מלאי נקודות רייטינג' - מה שיצר מצב שבחודש מארס, שסובל באופן מסורתי מעודף ביקושים, אפשר היה למעשה למצוא סחורה".

ההערכות בשוק המדיה מדברות על כך שגמר התוכנית יספק נתוני רייטינג גבוהים במיוחד. השמרניים מדברים על רייטינג ממוצע של 38%-39% עם 'פיקים' מעל ל-40%. האופטימיים מאמינים כי רוב הגמר עשוי להניב תוצאות של מעל 40%.

בגמר ייקחו חלק כ-40 מפרסמים, יעלו כ-60 פרסומות, ויהיו 7 נתוני חסות.

בקשת ערים לרחשים אלה בשוק וידעו למנף אותם היטב לשורה התחתונה. הפרמיה שנדרשו לשלם המפרסמים עבור פרסום בתוכנית היא של כ-20%: לעומת עלות ממוצעת של 2000-2,200 שקל לנקודה בתוכנית בחודש מארס, בתוכנית הגמר ישלמו המפרסמים סדרי גודל של כ-2,500-2,700 שקל לנקודת רייטינג.

המחירים, מסתבר, אינם מרתיעים את המפרסמים, ולראיה - 3 ימים לפני שידור התוכנית כל זמן הפרסום מכור לגמרי, ובשלב זה לא ניתן לשבץ אפילו ספוט אחד.

גבי אטל, מנכ"ל חברת המדיה זניט מדיה, אומר כי העונה הנוכחית של "האח הגדול" הצליחה לספק מספר יתרונות לעומת עונות קודמות: "אחד הדברים שבלטו היה שבעונות הקודמות הקהלים המרכזיים היו נוער 12-17, לעומת השנה שהקהל היה בוגר יותר. בעוד שבשנים קודמות תוכניות ההדחה היו בעלות הרייטינג הגבוה, השנה גם התוכנית הרגילה נהנתה מנתונים גבוהים. היה רייטינג יציב וגבוה לכל העונה. השנה, בניגוד לשנים קודמות, קשת 'סחטו את הלימון עד הסוף' עם תוכנית פריצה ביום שישי שהניבה רייטינג גבוה - מה שהקפיץ כל יום שישי".

האח הגדול
 האח הגדול