קללת הגז-נפט בדרך? "פעולות הפראק מזהמות ומסרטנות"

צפו: סרט אמריקני שזכה בפסטיבל סאנדאנס בשנה שעברה חושף תגליות מזעזעות ■ בישראל? דממה - ואפס מודעות ציבורית ■ מיוחד - לרגל יום כדור הארץ

קדחת הקידוחים משתלטת על ישראל בשנים האחרונות, וכולם מחזיקים אצבעות למציאת נפט במעמקי האדמה - אבל, בזמן שאצלנו צופים בהתלהבות בלפידים הבוערים באתרי הקידוח, בארה"ב מתעוררת דאגה קשה מהאפקט הסביבתי החמור והמדאיג של הקידוחים הללו.

"ארץ הגז" (Gas-Land), הוא סרט עצמאי שזכה בפרס מיוחד מטעם חבר השופטים בפסטיבל סאנדאנס האחרון בארה"ב והוקרן גם בפסטיבל קאן האחרון. הסרט נוצר ע"י היוצר ג'וש פוקס שקיבל הצעה מחברת קידוחים אמריקנית לבצע קידוח בשטח שבבעלותו תמורת סכומי כסף גבוהים - וביקש לצאת למסע ברחבי ארה"ב כדי להבין מה המשמעויות של הקידוחים האלה ומה האפקט של "תופעת הפראק המתפשטת". הסרט גם נרכש ע"י רשת הטלוויזיה HBO להקרנה בארה"ב.

הסרט (שאת הטריילר שלו ניתן לראות כאן) מגלה שורה ארוכה, מדאיגה ומזעזעת של תופעות שנגרמו, לכאורה, כתוצאה מהקידוחים.

טריילר הסרט Gasland

"המים מבעבעים עכשיו כשהם יוצאים מהאדמה", אומרת אחת הנשים המרואיינות בסרט, כשאחרים מצביעים על המים העכורים היוצאים מהברזים בביתם. במקומות אחרים בארה"ב, מדגים הסרט כיצד המים יוצאים עם שאריות גז בתוכם והם למעשה מים "בעירים" - כך שלהבות אש משתלטות על מטבחים כתוצאה מהקידוח.

בסרט מוצגים גם דיונים שערכו הרשויות בארה"ב בסוגיית הקידוחים ובהם הוצגו חוות דעת מדאיגות לפיהן נמצא כי הימצאות באזור הקידוח עשוייה לגרום לפגעים ביכולת הראייה ובהתפתחות העור, נזק לריאות וכן להגביר באופן משמעותי את הסיכון ללקות בסרטן. פעולת הפראק מתוארת כ"רעידת אדמה שמרעידה את הקרקע וגורמת זעזועים".

"כולם פה נהיו חולים, כולל אני", אומרת בסרט אישה המתגוררת סמוך לאתר קידוח פראק. "אתה חווה כאבים נוראיים... כאבים בכל הגוף שלך", מתארת מרואיינת אחרת.

יוצר הסרט מתריע במהלכו כי "מדובר בתופעה שמתרחשת בכל רחבי אמריקה ומתרחבת עכשיו גם לאירופה ואפריקה" - בשלב זה מופיעה על המרקע תמונה בה מסומנים באדום האזורים בהם מתבצעים הקידוחים מזה - בהם גם שטח מדינת ישראל.

הסרט, המקיף קידוחי פראק ב-32 מדינות שונות בארה"ב, מופץ בארה"ב בחודשים האחרונים ועורר גם דיון ציבורי בנושא במספר מדינות בארה"ב. רבים השוו אותו לסרטיו הדוקומנטריים הביקורתיים של מייקל מור וכן לסרט זוכה האוסקר "ארין ברוקוביץ'" בכיכובה של ג'וליה רוברטס אשר העלה לפני מספר שנים לדיון ציבורי את סוגיית ה"הקרבה" של בריאות הציבור על מזבח ההתפתחות של חברות ענק ורווחיהן.

בישראל קיימים כיום מספר קידוחי פראק: הבולט שבהם הוא קידוח מגד 5 של גבעות ליד ראש העין, כשלצידו מצוי ברשימה גם קידוח אופק ליד רמלה של גלוב אקספלוריישן, וכן מספר קידוחים נוספים.

טריילר מורחב של הסרט Gasland

לאתר הרשמי של הסרט