מדד "טיפש": ה"חורים" במדד הביצועים של קבוצת קלי

מדד העקביות של סוכנות הביטוח נועד לבחון את יציבות הביצועים אך מתעלם ממה שחשוב ללקוח

לצד תשואה נמדדות קופות הגמל גם בסיכון. אפשר לחשוב על כמה וכמה מדדי סיכון. מערכת הגמל נט מציידת אותנו בשלושה-ארבעה מדדים כאלו. למשל שארפ, אלפא או סטיית תקן, כולם לגיטימיים. לאחרונה נתקלנו בהמצאה חדשה: מדד העקביות, מיסודה של קבוצת קלי, סוכנות ביטוח גדולה וותיקה.

מה זה מדד העקביות? לפי קלי זהו מדד שבודק את עקביות התשואות שהשיגו הקופות בתקופה של 36 חודשים. המספר במדד משקף את שיעור הפעמים שבהן השיגה קופת הגמל תשואה חודשית גבוהה מהממוצע. כלומר, גוף שנמצא תמיד מעל הממוצע יקבל ציון 100. מי שנמצא חצי מהזמן מעל הממוצע יקבל ציון 50. עקביות גבוהה שווה יציבות בביצועים, מסבירים בקלי.

לא נעסוק בשאלה מה לסוכנות ביטוח ולקביעת מדדי סיכון, מה הידע המקצועי שעומד מאחורי מדד כזה, מי מפקח עליו ומבקר את תוצאותיו. לפני שנדבר על המדד עצמו נתייחס לרגע לבעייתיות בקיומו. קלי הוא סוכן ביטוח, כלומר שחקן בשוק עם אינטרסים משלו. בקלי שוקי הון טוענים, שהם "מתמחים בשיווק אובייקטיבי של קופות גמל", אבל שיווק אובייקטיבי הוא אוקסימורון, מונח שסותר את עצמו, חיה שאינה קיימת.

אין שיווק אובייקטיבי

החוק מכיר שני סוגי שחקנים בלבד - יועץ ומשווק. קלי אינו יועץ אובייקטיבי המקבל את שכרו מהלקוח, קלי אינו יועץ אובייקטיבי כמו בנק המקבל את שכרו מהיצרן וגובה עמלה אחידה ומפוקחת. קלי היא סוכנות ביטוח גדולה (בשנים האחרונות סוכנויות כאלו אוהבות לקרוא לעצמן מנהלי הסדרים), כלומר משווק.

ברם, המגבלות המוטלות על המשווק שונות מאלו שמוטלות על יועץ.

למשל, המשווק יכול לשווק כל יצרן שהוא רוצה, ואינו חייב להציג לפני הלקוח את כל היצרנים. המשווק יכול לקבל עמלה שונה מכל יצרן, ובכך הוא חושף את עצמו לניגודי עניינים. קלי הוא גוף הגון, אין ספק בכך, אבל קיימת בעיה בכך שמשווק, שמוציא את פרנסתו מהיצרנים ואינו מחויב על פי חוק לאובייקטיביות, מייצר מדד המתיימר לדרג את היצרנים.

כשבאים לנתח את המדד מזדקרת מיד לעין הבעייתיות בו. המדד אינו בודק את התשואה עצמה או את הפרש התשואה מהממוצע בשוק, אלא רק כמה פעמים הכתה הקופה את הממוצע. מדוע זה בעייתי? נאמר שיש קופה שמכה את הממוצע כל חודש, והתשואה שהיא מציגה גבוהה בעשירית אחוז. כך קורה ב-30 חודשים מתוך 36 שנמדדו אבל בששת החודשים האחרים הקופה תציג תשואה של 0.6% פחות מהממוצע. מבחינת קלי הקופה במאזן כמעט מושלם של 83%. מבחינת מה שחשוב באמת - התשואה - הקופה תהיה מתחת לממוצע.

זה תרחיש קיצון, אבל הרעיון ברור. מדד העקביות של קלי הוא מדד "טיפש" הבודק רק משתנה אחד, האם הקופה מעל או מתחת לממוצע, זאת תוך התעלמות קריטית מהשאלה האם ביצועי הקופה האבסולוטיים הם מעל או מתחת לשוק. בסופו של דבר, זו השאלה שבאמת חשובה ללקוחות.

פברואר 2011
 פברואר 2011