"הלוואי שיהיה לנו שת"פ עם YouTube - זה החלום שלי"

ג'ון מדבד, מייסד ומנכ"ל ורינגו, מפתחת הרינגטון הויזואלי, מסגיר בראיון את שאיפותיו הרחוקות ביותר ■ "יש לי חלון הזדמנויות, ואני חייב לנצל אותו כמה שיותר"

אל תכחישו, אתם אוהבים להוריד רינגטונים לטלפון הסלולרי שלכם. לשמוע את ריהאנה שרה Under my umbrella, את ליידי גאגא מזמרת את Poker Face או אפילו את דודו אהרון מסלסל "הכול זה מלמעלה, אז אל תבכי הלילה".

ואכן, כשהאלטרנטיבה היא הרינגטונים "המשעממים" שמציעים לנו מכשירי הסלולר השונים - אפשר להבין אתכם. זה עושה לנו טוב, זה מעלה חיוך על פנינו, וזה מהווה מקור הכנסות בלתי נדלה לאמנים ולחברות הסלולר. רק תורידו עוד ועוד רינגטונים. המבחר הוא ענק, והמחיר פר רינגטון הוא שולי (עד שאנחנו מקבלים את החשבון).

חברה ישראלית קטנטנה בחרה לפני חמש שנים, הרבה לפני שהטלפונים החכמים כבשו את העולם, לקחת את החיבה שלנו לרינגטונים צעד אחד קדימה, ולאפשר לנו להוריד רינגטון ויזואלי ולא רק קובץ אודיו. במילים אחרות, לראות את ריהאנה רוקדת עם מטריה, ולבחון מקרוב את פני הפוקר של ליידי גאגא.

"יום אחד הייתי בלונדון, והמתנתי על הקו שאחד מנציגי סוכנות השכרת הרכב הרץ יענה לי. היה לי אז טלפון סלולרי עם מסך יחסית גדול, ותוך כדי ההמתנה לנציג השירות תהיתי מדוע הרץ לא מנעימה את זמן ההמתנה שלי עם איזשהו קובץ וידאו במקום מוזיקה משעממת. כך קמה ורינגו", מספר לנו ג'ון מדבד, מנכ"ל ומייסד ורינגו (Vringo).

ורינגו (צירוף של המילים וידאו ורינגטון) נוסדה לפני חמש שנים, והפכה לציבורית לפני תשעה חודשים. לפני מספר שבועות הודיעה על הרכישה הראשונה בתולדותיה (ראו מסגרת), וכפי שזה נראה כרגע, מדבד לא מתכוון לעצור כאן. ממשרדי החברה הצנועים בבית שמש ("זה הרבה יותר קרוב לירושלים, מקום מגוריי"), מתכנן מדבד לשנות את עולם התוכן הסלולרי, וכמה שיותר מהר - כך יותר טוב.

והעולם הזה הוא ענק. מחזור ההכנסות מהורדת תכני וידאו בטלפונים סלולריים צפוי לגדול בשיעור שנתי ממוצע של 131% עד שנת 2014, ולגלגל 16 מיליארד דולר רק בארה"ב. למעלה משליש ממנויי הסלולר בעולם מורידים רינגטונים ממקורות שונים, ושיעור זהה מחליף רינגטון בתדירות גבוהה, ושוב - הכוונה היא רק לקובצי אודיו ולא וידאו.

ספרייה של אלפי רינגטונים

ורינגו עושה דבר פשוט למדי אך חלוצי. התוכנה שפיתחה החברה (שניתנת להורדה בטלפונים חכמים כאפליקציה כמו כל אפליקציה אחרת) יוצרת רינגטון ויזואלי - קובץ וידאו ואודיו - שמופעל בכל פעם שאנו מקבלים שיחה. לחברה יש ספרייה בת למעלה מחמשת אלפים רינגטונים ויזואליים (זמינה באתר הבית של החברה), והיא כוללת קליפים מקוריים של אמנים מובילים, רינגטונים פרי פיתוח של החברה (דוגמת רינגטונים לפי נושאים כמו ימי הולדת), ואף רינגטונים שיצרו משתמשי התוכנה לפי העדפותיהם האישיות.

למרות שהקדימה את זמנה, ורינגו הצליחה לגייס לצידה קהל של מאמינים שפתחו עבורה את ארנקם. בשנת הקמתה גייסה 2.4 מיליון דולר מקבוצה של אנג'לים, שנה אחרי גייסה 12 מיליון דולר (סכום עתק באותם ימים) מלא אחרת מאשר קרן וורבורג פינקוס, ובשלהי 2009 קיבלה הלוואת גישור של 3 מיליון דולר. ביוני אשתקד היא הפכה לציבורית בבורסת AMEX וגייסה מציבור המשקיעים 11 מיליון דולר (ראו מסגרת). גיוסים אלו הותירו את קרן וורבורג פינקוס עם החזקה של 16.5%, ואילו מדבד נותר עם החזקה של 3.9%. בעל עניין מוסדי נוסף בחברה הוא Iroquois Master Fund, עם החזקה של 8%.

מדבד (55), אגב, הוא איש הון סיכון בעברו. מייסד ורינגו נמנה על מייסדי קרן ההון סיכון Israel Seed Partners, שבין הצלחותיה ניתן למנות את מכירת שופינג.קום לאתר המכירות הפומביות eBay; מכירת Xacct לאמדוקס, ומכירת Cyota לחברה האמריקנית RSA. מדבד אף נמנה עם הצוות הניהולי של שני סטארט אפים: Meret שנמכר לחברת Amoco, וכן Accent שהונפק בנאסד"ק. "רציתי להגשים את עצמי לפני שאזדקן", הוא מסביר, ספק בצחוק ספק ברצינות, את המעבר מההון סיכון ליזמות, ולא פוסל על הסף חזרה לעולם ההון סיכון.

ורינגו השיקה בראשונה את שירותיה רק לפני כשנה, ובחרה בשווקים מתעוררים דוגמת מלזיה, טורקיה, איחוד האמירויות הערביות וארמניה. "דווקא בשווקים האלו היה לנו קל יותר לחדור", מסביר מדבד. זמן קצר לאחר השקת השירות במדינות אלו, השיקה החברה את שירותיה בבלגיה, אנגליה ושמונה מדינות נוספות באירופה (דרך שת"פ עם וודאפון, ראו טבלה). בימים אלו עושה החברה את צעדיה הראשונים בארה"ב, סינגפור והודו, ובשלב מאוחר יותר תנסה החברה להסתער על השוק היפני והסיני.

לחברה יש הסכמים עם למעלה מחמישים חברות תוכן, וביניהן EMI, ענקית אנגלית המאגדת מספר חברות תקליטים מובילות.

ואם תהיתם, השירות של ורינגו עדיין לא הושק בישראל. למדבד יש הסבר פשוט לכך: "אני מחכה לטלפון ממישהו חכם בסלקום, פרטנר או פלאפון. אני לא רואה סיבה מדוע לא אעבוד עם מפעיל ישראלי, כמו שאני עובד עם מפעיל אנגלי".

הוותק הקצר של ורינגו הופך אותה לסטארט אפ לכל דבר. הכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 עמדו על סכום שולי של 128 אלף דולר, וההפסד הנקי עמד על 9.4 מיליון דולר. החברה שרפה במהלך תקופה זו 4.7 מיליון דולר. לפי רמת הוצאותיה, ורינגו צפויה להגיע לאיזון החל מרמת הכנסות רבעונית של כמיליון וחצי דולר - רף שנראה כרגע די רחוק. לחברה יש 240 אלף מנויים, ומספרם גדל בקצב חודשי של סביב 25 אלף.

לפי מודל ההכנסות של החברה, מנוי סלולרי משלם מדי חודש בין 1-5 דולר עבור השירות של ורינגו, וזו זכאית לפחות לשליש מסכומים אלו (0.3-3.5 דולר בעוד המפעיל הסלולרי נותר עם 0.6-2.5 דולר). כך, מטרת החברה היא להגיע לרמת ARPU שנתית (הכנסה ממוצעת פר מנוי) של 12-30 דולר. "ככל שנגדל, נדרוש יותר מעוגת ההכנסות", אומר מדבד.

ומלבד הגדלת ההכנסה פר מנוי, חדירה למדינות נוספות, והגדלת מספר המפעילים הסלולריים שמציעים את השירות של ורינגו למנוייהם, יש לורינגו מנועי צמיחה נוספים. אחד מהם הוא שיתופי פעולה עם רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק. "כדי שתוכלי ליצור קליפ שמורכב מתמונות שלך, והמקור לתמונות יהיה פייסבוק", הוא מסביר. מנוע צמיחה אחר הוא הסכמי חסות עם ספקיות תוכן שישלמו לורינגו כדי שתפרסם את תכניהן דרך שירותיה.

* כשמדובר על קבצי וידאו - יוטיוב הוא השם החם ברשת. יש אפשרות שתשתפו פעולה?

"הלוואי! זה החלום שלי. הלוואי ובצד כל סרטון שעולה ביוטיוב יהיה לינק, שיאפשר למשתמש להפוך אותו לרינגטון דרך התוכנה של ורינגו".

האופטימיות הזו של מדבד לא נעלמת גם כשהוא נזכר שאפל, החברה והאייפון, הודיעה לפני מספר שבועות כי הגישה בקשה לרישום פטנט על רינגטון ויזואלי. "לא נבהלתי", הוא מדגיש. "להיפך, אני רואה בכניסה של אפל לתחום הוכחה לכך שיש לו פוטנציאל ענק. זה משמח אותי. חוץ מזה, לורינגו יש 23 פטנטים שמחכים לאישור, ואחד כבר אושר באחרונה".

"עכשיו אני צריך לעשות עבודה טובה יותר"

מדבד הוא בן אדם אופטימי. מאוד אופטימי. כל כך אופטימי שבמהלך הראיון קורה לא פעם שהוא מתבדח עמנו, ומצחיק את עצמו. זו כנראה הסיבה שבגינה הוא אינו מתחרט על הרגע שבו הנפיק את ורינגו, ונאלץ לראות את מנייתה מאבדת כשני שלישים משווייה מרגע הפיכתה לציבורית. "לא הנפקנו מוקדם מדי", הוא אומר בהחלטיות. "אני בא מתעשיית ההון סיכון, ויצא לי לראות הרבה נפילות חדות של מניות של חברות טכנולוגיה שהונפקו. יש חברות, בעיקר כאלו שמצויות בתחילת דרכן, שלוקח להן זמן להתרומם, וזה המקרה של ורינגו".

כדי להוכיח את טענתו נזכר מדבד בשתי חברות ישראליות שנמכרו באחרונה או עומדות להימכר, ולו הייתה זיקה די חזקה אליהן. "הייתי משקיע Seed בחברת Answers.com, ורק 12 שנה לאחר הקמתה היא נמכרת. גם בחברת Mobile Access, שנמכרה לקורנינג האמריקנית, השקעתי בשלבי Seed, וגם לה לקח את אותו הזמן עד שנמכרה. ורינגו קיימת רק 5 שנים, ובמציאות הזו אני צריך להיות סבלני. אני מקווה שהמשקיעים שלי יהיו סבלניים לפחות כמוני".

ורינגו הונפקה בבורסת AMEX (השלישית בגודלה בארה"ב, וכיום חלק מקבוצת NYSE) בקיץ האחרון. החברה גייסה 11 מיליון דולר לפי שווי של 23 מיליון דולר, ונסחרת כרגע לפי שווי של 8 מיליון דולר. "עכשיו המשקיעים העיקריים שלי הם הציבור, ולכן אני צריך לעשות עבודה טובה יותר", מודה מדבד.

מדבד יודע על מה הוא מדבר. לורינגו נותרו בקופה 7.4 מיליון דולר (נכון לסוף הרבעון השלישי אשתקד), ולאור העובדה שהחברה עדיין אינה מרוויחה ושורפת לא מעט מזומנים, היום בו תיאלץ לפנות שוב לציבור המשקיעים עלול להיות קרוב מאי פעם. "מה שנותר לנו בקופה יספיק לנו בערך לשנה, וכחברת צמיחה שרוצה לקנות עוד חברות, ברור שנצטרך לגייס עוד כסף", הוא אומר, אך מסרב לדון בשאלה מי יהיה מוכן להשקיע בחברה. "נחצה את הגשר כשנגיע אליו", הוא משיב באופטימיות אופיינית.

"יש לי חלון הזדמנויות, ואני חייב לנצל אותו כמה שיותר"

בקושי שנה עברה מאז הפכה ורינגו לציבורית, וכבר הופכת החברה את מניותיה למטבע עובר לסוחר ורוכשת עמיתה ישראלית. לפני שבועיים הודיעה החברה על רכישת m Wise תמורת 3.1 מיליון דולר במניות. ורינגו תקצה לבעלי המניות של m Wise 1.9 מיליון מניות, תעניק להנהלתה חצי מיליון אופציות לרכישת מניות של ורינגו, ואף תישא בחלק מהעלויות של m Wise בגובה של 615 אלף דולר למשך שנתיים מרגע השלמת הרכישה. כמו כן, תנפיק ורינגו לבעלי המניות של m Wise שטר חוב בשווי של 320 אלף דולר, שאותו הם יוכלו להמיר תוך חמש שנים למאתיים אלף מניות של החברה.

m Wise, שהוקמה לפני 11 שנה, פועלת בתחום המשיק לזה של ורינגו. החברה פיתחה פלטפורמה לניהול, הפצה ומונוטיזציה של תכנים סלולריים - הן עבור מפעילי רשתות סלולר והן עבור חברות תוכן. m Wise צברה עד כה בסיס לקוחות מגוון של מאות מפעילי סלולר וחברות תוכן דוגמת Universal Music, Fox Mobile, Mobile, Comcast AOL ואף Mtv.

מדבד מתגאה בעובדה כי על הפלטפורמה של m Wise מתבצעות מדי יום לפחות 3 מיליון פעולות (כמו הורדת רינגטון), ומרגע הקמתה התבצעו על הפלטפורמה למעלה ממיליארד פעולות. m Wise מעסיקה במשרדיה בהרצליה 12 עובדים, וחמישה נוספים מועסקים במשרדיה בניו יורק. "יש סינרגיה רבה בין שתי החברות", אומר מדבד. "הפלטפורמה של m Wise תאפשר לנו להציע שירותים ופתרונות מקצה לקצה מבוססי ענן ללקוחות שלנו. כמו כן, m Wise פעילה בעיקר במערב, ואילו אנו פעילים בעיקר במזרח".

מדבד, מטבע הדברים, מקווה כי m Wise תסייע לורינגו לשרוף פחות כסף, וכך להפוך לרווחית. m Wise סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2010 עם הכנסות של 2.1 מיליון דולר, והפסד נקי של 806 אלף דולר, וזאת לעומת הכנסות של 2.4 מיליון דולר ורווח נקי של 136 אלף דולר בתקופה המקבילה של 2009.

"אני רוצה להצמיח את ורינגו מהר", אומר מדבד, כשאנו תוהים כיצד סטארט אפ שעדיין נמצא בחיתוליו, יעכל חברה בדמותו. "זו הזדמנות פז. עולם התוכן הסלולרי רק מתחיל להתפתח. יש לי חלון הזדמנויות, ואני חייב לנצל אותו כמה שיותר".

וכשמדבד מדבר על חלון הזדמנויות, הוא מתכוון לרכישות נוספות. "אנו מתכננים לגדול באופן אורגני ועל ידי רכישות. יש הרבה שחקנים דוגמת m Wise, והלוואי שתהיה לנו אפשרות לרכוש עוד אחת כמותה".