לאחר מאבק: התשדיר נגד הפלות חוזר לתחנות הרדיו

התשדיר של עמותת "אפרת", שירד מהשידור אחרי ביקורת של ארגוני הנשים והתערבות של חברי הכנסת, חוזר בקרוב לרדיו אחרי שעבר שיפוץ קל - ובהסכמת בג"ץ

בקרוב יחזרו לתחנות הרדיו האזוריות ותחנות קול ישראל תשדירים נגד הפלות, אחרי מאבק בין עמותת "אפרת" ובין ארגונים פמיניסטיים - כך דווח בגלי צה"ל.

הפרשה החלה לפני יותר משנה, כאשר תחנות הרדיו של רשות השידור והרשות השנייה פרסמו תשדירים של האגודה, שמתנגדת להפלות, הקוראים לנשים להימנע מהמעשה.

התשדיר כלל עדות לכאורה של אישה שעברה הפלה ומתחרטת על המעשה. "הצער והחרטה על ההפלה שעשיתי מלווה אותי כל יום. לו ידעתי על 'אפרת', זה לא היה קורה לי. כדי שזה לא יקרה גם לך - צלצלי אלינו", אומרת האישה בתשדיר.

הפשרה של בג"ץ: נוסח חדש לתשדיר

התשדיר לא שרד באוויר לאורך זמן. בעקבות פנייה של חבר הכנסת ניצן הורביץ, ערכו הרשויות בחינה משפטית נוספת. בעקבותיה זאת הודיעו כי הן פוסלת אותו, מאחר שהוא עוסק בעניין שנוי במחלוקת בציבור, תוך הבעת דעה והבאת עדות אישית.

אגודת "אפרת" מיהרה לפנות לבג"ץ בנושא, ושם השופטים צידדו בעמותה, אך ביקשו מהצדדים לגבש נוסח אחר של התשדיר שיהיה מוסכם על כולם.

45 ימים מאוחר יותר הוצג הנוסח הנייטרלי: "את בהריון ושוקלת לבצע הפלה? צלצלי לאגודת 'אפרת'. סודיות ואחריות מובטחות".

"מניפולציות רגשיות-דתיות"

מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו, רונית ארנפרוינד-כהן, הסבירה מדוע התנגדה לתשדיר המקורי. "הרעיון שלנו הוא שאישה תהיה אחראית לגופה, ותחליט אם להרחיב את משפחתה ומתי. מניפולציות רגשיות-דתיות על בנות במצוקה הן פסולות לדעתנו. ההחלטה אם להרחיב את המשפחה היא כלכלית, ויש לאפשר למשפחות שנקלעו למצוקה או נכנסו להיריון בטעות להפסיק אותו", אמרה בראיון לגלי צה"ל.

ד"ר אלי שוסהיים, מקים אגודת "אפרת" והעומד בראשה, אמר כי ההגדרה של העמותה ככזו שמטיפה נגד הפלות היא שגויה. "אנחנו אגודה פמיניסטית שרוצה שהאישה תחליט על גופה", הסביר. "אנחנו רוצים שהאישה תעשה את המעשים לפי שיקול-דעתה, אבל רק אם היא עשתה זאת בכובד-ראש. אנחנו בעד חופש הבחירה. המתנגדות לארגון לא רוצות שהנשים יידעו את כל המידע".

"בלי עדות אישית"

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "בעקבות פניות שהגיעו לרשות השנייה בנושא התשדיר, הרשות בחנה את התשדיר וקבעה כי אינו עומד במגבלות שהותוו בדין ובפסיקה לעניין תשדירים בנושאים השנויים במחלוקת בציבור.

"התשדיר עוסק בעניין השנוי במחלוקת בציבור, באופן שאינו אינפורמטיבי במהותו, אלא שיש בו משום העברת מסר של הבעת דעה וכן 'עדות אישית'. לפיכך, מנכ"ל הרשות החליט להתנות את המשך שידורו בכך שתוכנו ישונה באופן שהוא יכלול הפניה למספר טלפון או כתובת שניתן לפנות אליה בלבד, ללא הבעת דעה או 'עדות אישית'.

"יש להדגיש כי החוק, הכללים ואף הפסיקות בנושא מדגישות את העובדה כי מסוכן מצב בו גופים בעלי ממון ישתלטו על זמן אוויר מסחרי לשם קידום רעיונות בתחומים הנמצאים בדיון אידיאולוגי, רעיוני או במחלוקת חברתית".